Codi |
|
A1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic |
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Comprendre el funcionament de les actuals estructures de mercat. |
A1 A9
|
|
|
Distingir clarament els suposits dels models de les diferents estructures. |
A3 A9
|
B3
|
|
Argumentar nous suposits per a la construcció d'estructures teòriques més complexes. |
A2 A9
|
B3
|
|
Analitzar de manera crítica els resultats dels models. |
A4 A9
|
B3
|
|
Prendre consciència de la relació entre accions estrategiques i resultats en un entorn cada cop més globalitzat.
|
A4
|
B3
|
C3
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ |
Tema 1. INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA INDUSTRIAL: Objecte i desenvolupament de l'organització industrial. Doctrines de l'organització industrial. |
PART I: MONOPOLI |
Tema 2. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT: Monopoli i poder de mercat. Eficiència i estructura de mercat. Eficiència dinàmica: innovació.
Tema 3. DISCRIMINACIÓ DE PREUS: Discriminació de primer, segon i tercer grau. Discriminació temporal.
Tema 4. RELACIONS VERTICALS: Control vertical. Integració vertical. Monopoli bilateral. Límits a la integració vertical.
|
PART II: OLIGOPOLI |
Tema 5. MODELS BÀSSICS: Competència en quantitats: el model de Cournot. Factors que influeixen en la col.lusió. Estabilitat de la cooperació.
Tema 6. ENTRADA A LA INDUSTRIA: Model d'Stackelberg. Avantatge del primer moviment. Barreres d’entrada.
Tema 7. COMPETÈNCIA EN PREUS: La paradoxa de Bertrand. Duopoli amb diferenciació horitzontal de productes. Diferenciació horitzontal i entrada a la industria. Diferenciació vertical.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
50 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
35 |
55 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, exposició del pla de treball i informació detallada de l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari. Els estudiants hauran d'anar assolint els coneixements mentre s'exposen els temes del programa. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Una part de l'assignatura té un contingut eminentment pràctic. Una part de les sessions s’adeqüen a aquest contingut. Els estudiants hauran d'anar assolint els coneixements pràctics mentre s'exposen els temes del programa. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Els estudiants hauran d'utilitzar les hores d'atenció personalitzada que té l'assignatura i que figuren a la plana web del Departament d'Economia. Hi haurà la possibilitat de concertar sessions de treball addicional per facilitar l'aprenentatge de la matèria. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus |
85% |
Proves pràctiques |
Els alumnes hauran de resoldre diversos blocs d'exercicis durant el curs. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
${1}iPrimera convocatòria${1}i: Els alumnes poden optar per l'avaluació continuada o bé per l'avaluació tradicional. Avaluació continuada: 1. Consta de dues parts: tres presentacions d'exercicis (15% de la nota final) i dues proves parcials (part I: 35% i part II: 50% de la nota final). 2. La darrera d'aquestes proves es durà a terme el dia de l'examen de la primera convocatòria. 3. Per a poder superar l'assignatura per aquest sistema s'han de presentar totes les proves i exercicis. Sistema tradicional d'avaluació: 1. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada hauran de fer un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final). ${1}iSegona convocatòria${1}i: Consta d'un examen de tots los continguts del programa (100% de la nota final). |
Bàsica |
Church, J; Ware, R, Industrial Organization, Madrid: McGraw-Hill, 1999
Oliva, M, Carles, M, Durán, Ch i Pérez, MJ., Teoria de l' Organización Industrial, Tarragona: URV, 2008
|
|
Complementària |
Cabral, L, Economía Industrial, Madrid: McGraw Hill, 1996
Fernández de Castro, J; Duch, N, Economía Industrial: un enfoque estratégico, Madrid: McGraw-Hill, 2003
Gravelle, H; Rees, R, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall, 3 ed., 2005
Tirole, J , La Teoría de la Organización Industrial , Barcelona: Ariel , 1990
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
POLÍTICA INDUSTRIAL/16062020 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI MATEMÀTICA II/16061014 | MICROECONOMIA II/16061016 | TEORIA ECONÒMICA DE LA DECISIÓ/16061105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|