DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 16062025
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Adreça electrònica martin.oliva@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
Professors/es
OLIVA FURES, MARTIN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant A la primera part, Monopoli, s’analitza la relació entre estructura de mercat i eficiència, tant des d’un punt de vista estàtic com dinàmic; també s’inclouen els diferents casos de discriminació de preus que pot du a terme un monopolista i finalment s’analitza la dimensió vertical de l’empresa, amb les avantatges i desavantatges que presenta la integració al llarg del procés productiu. A la segona part, Oligopoli, es recorden en primer lloc alguns conceptes de teoria de jocs, que facilita enormement la comprensió de situacions en les quals hi ha un nombre limitat d’agents econòmics que prenen decisions; seguidament s’estudia el model clàssic de competència en quantitats de Cournot, així com la solució de col•lusió i la seva estabilitat. El segon tema d’aquest apartat és destinat a les decisions seqüencials, als avantatges que pot reportar decidir abans que la resta d’agents econòmics i les estratègies que se’n deriven d’aquesta situació. Finalment, el tercer tema recull els models de competència en preus, primer el model de Bertrand com a model bàsic sense diferenciació de producte i després els models de diferenciació horitzontal i vertical.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el funcionament dels mercats i de les practiques empresarials utilitzant la teoria de jocs no cooperatius, principalment amb informació complerta. A1
A9
Distingir clarament els suposits dels models de les diferents estructures. A3
A9
B3

Continguts
Tema Subtema
Part I: MONOPOLI CAPÍTOL 1. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT
1.1 Monopoli i poder de mercat
1.2 Eficiència i estructura de mercat
1.3 Eficiència dinàmica: innovació
Annex 1. Competència perfecta
Annex 2. Agregació de demandes
Annex 3. Preferències quasi-lineals


CAPÍTOL 2. DISCRIMINACIÓ DE PREUS
2.1 Discriminació perfecta
2.2 Discriminació de segon grau
2.3 Discriminació de tercer grau
2.4 Extensions: discriminació temporal i interdependència de demandes


CAPÍTOL 3. RELACIONS VERTICALS
3.1 Control vertical
3.2 Integració vertical
3.3 Límits a la integració vertical
Annex 1. Monopoli bilateral


Part II: OLIGOPOLI CAPÍTOL 4. MODELS BÀSICS D’OLIGOPOLI
4.1 Conceptes de teoria de jocs
4.2 La capacitat com a variable estratègica: model de Cournot
4.3 Solució de col·lusió
4.4 Estabilitat dels càrtels
Annex 1. Oligopoli i poder de mercat

CAPÍTOL 5. ENTRADA A LA INDÚSTRIA
5.1 Model de Stackelberg
5.2 Avantatja del primer moviment
5.3 Barreres a l’entrada
Annex 1. Model de Stackelberg-Dixit
Annex 2 Mercats atacables


CAPÍTOL 6. COMPETÈCIA EN PREUS
6.1 La paradoxa de Bertrand
6.2 Explicacions a la paradoxa de Bertrand
6.3 Duopoli amb diferenciació horitzontal de producte
6.4 Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
6.5 Diferenciació vertical de productes



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
32 64 96
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
21 21 42
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'activitats i casos pràctics

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de dubtes generals

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus 15
Proves de desenvolupament Resolució d'exercicis i qüestions teòriques 85
 
Altres comentaris i segona convocatòria

<p


Fonts d'informació

Bàsica

Church, Jeffrey; Ware, Roger. Industrial Organization. Madrid: McGraw-Hill, 1999.

Oliva, M., Carles, M., Durán, C. y Pérez, M.J., Teoria de l'Organització Industrial. URV. 2008

Tarziján, J. y Paredes, R. Organización industrial para la estrategia empresarial.Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006

Complementària

Cabral, Luis. Economía Industrial. Madrid: McGraw Hill, 1996.

Fernández de Castro, Juan; Duch, N. Economía Industrial: un enfoque estratégico. Madrid: McGraw-Hill, 2003.

Milgron, Paul; Roberts, John. Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Barcelona: Ariel, 1992.

Tirole, J. (1990): La teoría de la organización industrial. Ariel Economía. Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent