Codi |
|
A1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
Objectius |
Competències |
Comprendre el funcionament dels mercats i de les practiques empresarials utilitzant la teoria de jocs no cooperatius, principalment amb informació complerta. |
A1 A9
|
|
|
Distingir clarament els suposits dels models de les diferents estructures. |
A3 A9
|
B3
|
|
Tema |
Subtema |
Part I: MONOPOLI |
CAPÍTOL 1. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT
1.1 Monopoli i poder de mercat
1.2 Eficiència i estructura de mercat
1.3 Eficiència dinàmica: innovació
Annex 1. Competència perfecta
Annex 2. Agregació de demandes
Annex 3. Preferències quasi-lineals
CAPÍTOL 2. DISCRIMINACIÓ DE PREUS
2.1 Discriminació perfecta
2.2 Discriminació de segon grau
2.3 Discriminació de tercer grau
2.4 Extensions: discriminació temporal i interdependència de demandes
CAPÍTOL 3. RELACIONS VERTICALS
3.1 Control vertical
3.2 Integració vertical
3.3 Límits a la integració vertical
Annex 1. Monopoli bilateral
|
Part II: OLIGOPOLI |
CAPÍTOL 4. MODELS BÀSICS D’OLIGOPOLI
4.1 Conceptes de teoria de jocs
4.2 La capacitat com a variable estratègica: model de Cournot
4.3 Solució de col·lusió
4.4 Estabilitat dels càrtels
Annex 1. Oligopoli i poder de mercat
CAPÍTOL 5. ENTRADA A LA INDÚSTRIA
5.1 Model de Stackelberg
5.2 Avantatja del primer moviment
5.3 Barreres a l’entrada
Annex 1. Model de Stackelberg-Dixit
Annex 2 Mercats atacables
CAPÍTOL 6. COMPETÈCIA EN PREUS
6.1 La paradoxa de Bertrand
6.2 Explicacions a la paradoxa de Bertrand
6.3 Duopoli amb diferenciació horitzontal de producte
6.4 Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
6.5 Diferenciació vertical de productes
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
64 |
96 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
21 |
21 |
42 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
3 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'activitats i casos pràctics |
|
Descripció |
Aclariment de dubtes generals |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus |
15 |
Proves de desenvolupament |
Resolució d'exercicis i qüestions teòriques |
85 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
<p |
Bàsica |
|
Church,
Jeffrey; Ware, Roger. Industrial
Organization. Madrid: McGraw-Hill, 1999. Oliva, M., Carles, M., Durán, C. y Pérez, M.J., Teoria de l'Organització Industrial. URV. 2008 Tarziján, J. y Paredes, R. Organización industrial para la estrategia empresarial.Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006 |
Complementària |
|
Cabral, Luis. Economía Industrial. Madrid: McGraw Hill,
1996. Fernández de Castro, Juan; Duch, N. Economía Industrial: un enfoque estratégico. Madrid: McGraw-Hill, 2003. Milgron, Paul; Roberts, John. Economía, Organización y Gestión de la
Empresa. Barcelona: Ariel, 1992. Tirole, J. (1990): La teoría de la organización industrial.
Ariel Economía. Barcelona. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|