DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) TEORÍA DE LA ORGANIZACIÓN INDUSTRIAL Código 16062025
Titulación
Economía (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 3 3 Troncal Tercer Primero
Lengua de impartición
Castellà
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
OLIVA FURES, MARTIN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Correo-e martin.oliva@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
Profesores/as
OLIVA FURES, MARTIN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante A la primera part, Monopoli, s’analitza la relació entre estructura de mercat i eficiència, tant des d’un punt de vista estàtic com dinàmic; també s’inclouen els diferents casos de discriminació de preus que pot du a terme un monopolista i finalment s’analitza la dimensió vertical de l’empresa, amb les avantatges i desavantatges que presenta la integració al llarg del procés productiu. A la segona part, Oligopoli, es recorden en primer lloc alguns conceptes de teoria de jocs, que facilita enormement la comprensió de situacions en les quals hi ha un nombre limitat d’agents econòmics que prenen decisions; seguidament s’estudia el model clàssic de competència en quantitats de Cournot, així com la solució de col•lusió i la seva estabilitat. El segon tema d’aquest apartat és destinat a les decisions seqüencials, als avantatges que pot reportar decidir abans que la resta d’agents econòmics i les estratègies que se’n deriven d’aquesta situació. Finalment, el tercer tema recull els models de competència en preus, primer el model de Bertrand com a model bàsic sense diferenciació de producte i després els models de diferenciació horitzontal i vertical.

Competencias
Código  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Comprendre el funcionament dels mercats i de les practiques empresarials utilitzant la teoria de jocs no cooperatius, principalment amb informació complerta. A1
A9
Distingir clarament els suposits dels models de les diferents estructures. A3
A9
B3

Contenidos
tema Subtema
Part I: MONOPOLI CAPÍTOL 1. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT
1.1 Monopoli i poder de mercat
1.2 Eficiència i estructura de mercat
1.3 Eficiència dinàmica: innovació
Annex 1. Competència perfecta
Annex 2. Agregació de demandes
Annex 3. Preferències quasi-lineals


CAPÍTOL 2. DISCRIMINACIÓ DE PREUS
2.1 Discriminació perfecta
2.2 Discriminació de segon grau
2.3 Discriminació de tercer grau
2.4 Extensions: discriminació temporal i interdependència de demandes


CAPÍTOL 3. RELACIONS VERTICALS
3.1 Control vertical
3.2 Integració vertical
3.3 Límits a la integració vertical
Annex 1. Monopoli bilateral


Part II: OLIGOPOLI CAPÍTOL 4. MODELS BÀSICS D’OLIGOPOLI
4.1 Conceptes de teoria de jocs
4.2 La capacitat com a variable estratègica: model de Cournot
4.3 Solució de col·lusió
4.4 Estabilitat dels càrtels
Annex 1. Oligopoli i poder de mercat

CAPÍTOL 5. ENTRADA A LA INDÚSTRIA
5.1 Model de Stackelberg
5.2 Avantatja del primer moviment
5.3 Barreres a l’entrada
Annex 1. Model de Stackelberg-Dixit
Annex 2 Mercats atacables


CAPÍTOL 6. COMPETÈCIA EN PREUS
6.1 La paradoxa de Bertrand
6.2 Explicacions a la paradoxa de Bertrand
6.3 Duopoli amb diferenciació horitzontal de producte
6.4 Diferenciació horitzontal i entrada a la indústria
6.5 Diferenciació vertical de productes



Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
32 64 96
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
21 21 42
 
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas de desarrollo
2 0 2
Pruebas objetivas de preguntas cortas
3 3 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Exposició de continguts
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Realització d'activitats i casos pràctics

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Aclariment de dubtes generals

Evaluación
  descripción Peso
Pruebas objetivas de preguntas cortas Resolució d'exercicis i qüestions teòriques breus 15
Pruebas de desarrollo Resolució d'exercicis i qüestions teòriques 85
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

<p


Fuentes de información

Básica

Church, Jeffrey; Ware, Roger. Industrial Organization. Madrid: McGraw-Hill, 1999.

Oliva, M., Carles, M., Durán, C. y Pérez, M.J., Teoria de l'Organització Industrial. URV. 2008

Tarziján, J. y Paredes, R. Organización industrial para la estrategia empresarial.Madrid: Pearson Prentice Hall, 2006

Complementária

Cabral, Luis. Economía Industrial. Madrid: McGraw Hill, 1996.

Fernández de Castro, Juan; Duch, N. Economía Industrial: un enfoque estratégico. Madrid: McGraw-Hill, 2003.

Milgron, Paul; Roberts, John. Economía, Organización y Gestión de la Empresa. Barcelona: Ariel, 1992.

Tirole, J. (1990): La teoría de la organización industrial. Ariel Economía. Barcelona.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.