DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONAMENTS DE MARKETING Codi 16062027
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SEGARRA ROCA, PEDRO
Adreça electrònica pere.segarra@urv.cat
mariajose.guilera@urv.cat
Professors/es
SEGARRA ROCA, PEDRO
GUILERA MORILLA, MARIA JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Avui el màrqueting esdevé una disciplina científica que regula les relacions d’intercanvi, que es donen a tots els àmbits de relació entre organitzacions i persones. Per això, podem dir que tothom té algun tipus de contacte amb la matèria i especialment aquells que al llarg de la seva professió hauran d’actuar en diferents funcions de l’entorn econòmic. És en aquest sentit que a la llicenciatura en Economia es disposa l’estudi dels fonaments de màrqueting amb caràcter troncal. L’optimització dels resultats a llarg termini dependrà de la capacitat que tinguin per crear valor per als seus clients i, en definitiva, del coneixement del mercat. La complexitat dels mercats i la pressió competitiva, suposen reptes constants als directius de màrqueting. Comprendre el procés de desenvolupament d’estratègies de màrqueting requereix entendre com les empreses creen i mantenen les entitats de valor per als seus clients, com analitzen el mercat i com posicionen els seus productes, mitjançant la comunicació i la selecció dels canals adequats. Les noves tecnologies tenen un paper fonamental en la implantació del màrqueting modern en un entorn global. L’assignatura de Fonaments de Màrqueting vol oferir una visió integral del procés de creació de valor, presentant els conceptes de forma progressiva, que permetin a l’estudiant analitzar la dinàmica dels mercats, les necessitats dels consumidors, i practicar la planificació de màrqueting a nivell estratègic i tàctic i al mateix temps practicar la planificació del màrqueting.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A6 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
A7 Integrar-se en la gestió empresarial
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer el paper del màrqueting en la gestió dels intercanvis, tant a nivell econòmic com a nivell social. A1
A2
A3
A4
A7
A8
A11
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C2
C3
C5
Conèixer la metodologia i l'aplicació de la investigació de mercats A2
A3
A5
A7
A8
A10
A11
B1
B3
B5
C2
C5
Aplicar la dinàmica dels instruments de màrqueting a tota mena d'intercanvis entre presones i organitzacions A1
A6
A7
A11
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C3
C4
C5
Comprendre el caràcter dinàmic i evolotiu de les relacions entre la oferta i els consumidors de productes i serveis A3
A4
A7
A9
A10
A11
B1
B3
B6
B7
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
I BLOC CONCEPTUALITZACIÓ DE L’ESTRATEGIA DE MÀRQUETING 1. El màrqueting actual: filosofia i estratègia
1.1 Àmbits del màrqueting
1.2 Naturalesa del màrqueting estratègic
1.3 Naturalesa del màrqueting operatiu
1.4 El màrqueting com a filosofia empresarial
1.5 Orientacions empresarials actuals
1.6 L’orientació al mercat


2. Direcció estratègica de màrqueting
2.1 El pensament estratègic
2.2 Conceptes de estratègica
2.3 Procés de la direcció estratègica
2.4 El pla estratègic de màrqueting
2.5 Valors corporatius: principis, missió i visió
2.6 La Unitat Estratègica de Negoci (UEN)
II BLOC L’ANÀLISI DE LES OPORTUNITAS I ELS RISCOS 3. Un nou marc d’incertesa: l’entorn del màrqueting actual
3.1 Interrelació del macroentorn amb el microentorn
3.2. Variabilitat de l’entorn actual: anàlisi i predicció de tendències
3.2.1 Prediccions sobre l’entorn demogràfic
3.2.2 Prediccions sobre l’entorn econòmic
3.2.3 Prediccions sobre el medi ambient
3.2.4 Prediccions sobre l’entorn social
3.2.5 Prediccions sobre l’entorn cultural
3.2.6 Prediccions sobre l’entorn polític i legal
3.2.7 Prediccions sobre l’entorn tecnològic
3.3 Models d’anàlisi i predicció de l’entorn: el mètode Delphi
3.4 Oportunitats i amenaces de l’entorn
3.5 L’anàlisi DAFO

4. Anàlsi de les oportunitats i riscos: mercat de referència
4.1 Les necessitats i demandes dels clients actuals i potencials: concepte producte-servei
4.2 El concepte tradicional de mercat
4.3 Mercats de referència, mercat rellevant i producte-mercat
4.4 Estratègies de cobertura i redefinició del mercat de referència
4.5 Delimitació del mercat de referència: el mercat objectiu
4.6 Indicadors de dimensió del mercat

5. Anàlisi del comportament del consumidor
5.1 Models de conducta del consumidor
5.2 Determinació de la variabilitat en els hàbits de compra
5.3 Comprensió del procés de decisió de compra
5.4 El comportament de les organitzacions davant del consumidor
5.5 La influència de les noves tecnologies en el comportament de compra
5.6 L’avaluació de la postcompra


6. Selecció del mercat objectiu i posicionament estratègic
6.1 Aplicació de la segmentació dels mercats. Avantatges i inconvenients
6.2 Selecció del mercat objectiu: Avaluació dels segments, estratègies de cobertura
6.3 Segmentació de mercats industrials: El B2B i el B2C
6.4 Estandarització Vs. customització: El màrqueting “One to One”
6.5 Posicionament estratègic: Concepte i tipus de posicionament
6.6 Posicionament dels competidors, dimensions competitives
6.7 Estratègies de reposicionament
III BLOC LA COMPETÈNCIA 7. Estudi de les forces competitives
7.1 Concepte de competència
7.2 Nivells de competència
7.3 Determinants de la rivalitat competitiva
7.4 Mètodes de identificació dels competidors
7.5 Anàlisi dels competidors
7.6 Els grups estratègics
7.7 El benchmarking
7.8 L’hipercompetència
IV BLOC DEFINICIÓ ESTRATÈGICA 8. Estratègies de màrqueting
8.1 Classificació de les estratègies
8.2 Estratègies de creixement o inversió (Ansoff. 1965)
8.2.1 Creixement amb productes i mercats actuals
8.2.2 Desenvolupament del mercat
8.2.3 Desenvolupament del producte
8.2.4 Creixement diversificat i integrat
8.3 Estratègies segons el cicle de vida del mercat
8.4 Estratègies de desenvolupament (Porter, 1980)
8.4.1. Estratègia de baix cost
8.4.2. Estratègia de diferenciació
8.4.3. Estratègia de concentració
8.5 Estratègies de competitivitat I (Miles & Snow, 1978)
8.5.1. Estratègia exploradora
8.5.2. Estratègia defensora
8.5.3. Estratègia analitzadora
8.5.4. Estratègia reactiva
8.6 Estratègies de competitivitat II (Kotler & Signh, 1981)
8.6.1. Estratègia de lideratge
8.6.2 Estratègia de seguiment
8.6.3 Estratègia d’especialització
8.7 Estratègies relatives a la desinversió
8.7.1 Estratègia de sosteniment
8.7.2 Estratègia de recol•lecció
8.7.3 Estratègia d’eliminació
8.8 Estratègies d’imitació
8.8.1 Característiques de l’estratègia d’imitació
8.8.2 Graus d’imitació
8.8.3 L’empresa seguidora, davant l’empresa pionera
8.8.4 Estratègies d’imitació exitoses

9. Estratègies relatives a la cartera de productes
9.1 Concepte de cartera de productes
9.2 Classificació dels models per a l’anàlisi de la cartera de productes
9.3 Matriu de creixement – quota de mercat
9.4 Matrius d’atractiu del mercat i competitivitat de l’empresa

10. Desenvolupament del programa integrat de marketing
10.1 Creació de valor per al client
10.1.1 Disseny de productes i serveis que maximitzin el valor pel client
10.1.2 El producte augmentat Vs. el producte “commoditie”
10.1.3 Planificació de la comunicació de màrqueting: Media Mix
10.1.4 Disseny i direcció dels canals de distribució
10.1.5 El rol d’internet i l’e-Commerce
10.2 Captura i creació de valor per a l’empresa
10.2.1 El preu en funció del cost Vs. el preu en funció del valor
10.2.2 Característiques dels preus rendibles: gestió de marges

11. El màrqueting de relacions
11.1. Concepte de màrqueting de relacions
11.2. Diferències entre el màrqueting de relacions i el màrqueting transaccional
11.3 Concepte de relació
11.4 Elements del màrqueting de relacions
11.5 La creació de valor a través de la captació i la retenció de client
11.6 El procés relacional
11.7 Integració de comunicacions i gestió de clients

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
30 45 75
Debats
9.5 19.5 29
Treballs
7 22.5 29.5
 
Atenció personalitzada
8 3 11
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria per part del professor. S'exposaràn els objectius a assolir i el pla per arribar-hi.
Sessió Magistral Sessions en les que el professor exposarà els conceptes teòrics de la matèria i els documentarà amb contrastacions pràctiques.
Debats El professor lliurarà mitjançant el campus virtual diferents casos pràctics, relacionats amb els conceptes teòrics desenvolupats a les classes magistrals. Els estudiants hauran de preprar el debat pel seu compte i debatre-ho a classe durant una hora, amb la moderació del professor.

La participació als debats serà avaluada.
Treballs Els diferents conceptes desenvolupats a les classes magistrals tindran la seva vesant pràctica en la realització d'un pla de màrqueting que els estudiants hauran d'elaborar al llarg del curs, en grups de quatre. El professor tutelarà el desenvolupament del treball pràctic.

L'activitat serà evaluada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
A les sessions individuals, el professor orietarà a l'estudiant sobre els dubtes que li sorggeixin en el seguiment de les sessions magistrals i qualsevol atre tema relacionat amb la matèria. També en treball personalitzat, el professor tutelarà el desenvolupament del treball pràctic dels grups de quatre estudiants.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats La participació en els debats serà avaluada, contribuint a la qualificació final de l'assignatura 5 %
Treballs La realització del treball pràctic al llarg del curs contribuirà directament a la qualificació final de l'assignatura. 35 %
Proves objectives de preguntes curtes En les proves d'avaluació l'estudiant haurà de complimentar fins un màxim de 6 preguntes curtes de caràcter teòric. Aquestes puntuaran directament en la qualifiació final de l'assignatura 30 %
Proves pràctiques En les proves d'avaluaciól'estudiant haurà de complimedntar 4 exercicis pràctics. Contribuiran directament a la qualifiació final de l'assignatura. 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de "Debats" i "Traballs" tindrà lloc al llarg del curs. L'avaluació mitjançant "Proves objectives de preguntes curtes" i "Proves pràctiques" tindrà lloc el dia destinat a la convocatòria d'avaluació final. L'avaluació en segona convocatòria tindrà el mateix esquema de contingut que la realitzada en la 1ª convocatòria d'abvalució final. Això és: "Proves objectives de preguntes curtes" i "Proves pràctiques" La puntuació de la segona convocatòria serà sobre el 60 % del total (Proves Objectives de Prfeguntes Curtes + Proves Pràctiques) i es mantindrà la puntuació del 40 % (corresponent a "debats" + "treballs").


Fonts d'informació

Bàsica Pere Segarra i Roca, Esquemes de cada tema del programa publicats pel profvessor de l'assignatura, ,

Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000.

Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993

Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998.

Bibliografia exercicis (si s’escau)

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliurat pel professor al llarg del curs.

Complementària , , ,

Recomanacions