DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DOCTRINES ECONÒMIQUES I ANÀLISI ECONÒMIC Codi 16062231
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica xavier.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant El objetivo del curso es conocer los orígenes y los antecedentes de las corrientes de pensamiento económico actuales, asì como familiarizarse con los textos de algunos de los principales economistas de los últimos siglos.

Competències
Codi  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analizar los principales conceptos e ideas que se han desarrollado en la historia del pensamiento económico A3
A9
Identificar la bibliografía básica y mejorar la capacidad para buscar información B1
B4
Realizar un comentario crítico de los textos clásicos del pensamiento económico B3
C2
C5
Valorar el contexto económico, social y político en el que se plantean determinadas políticas económicas C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducción Enfoques del pensamiento económico
Los temas objeto de estudio
Tema 2. Los orígenes de la ciencia económica La escolástica
El mercantilismo
La fisiocracia
Tema 3. La escuela clásica A. Smith
J.B. Say
T. R. Malthus
D. Ricardo
J. S. Mill
Tema 4. Los planteamientos heterodoxos El socialismo utópico
K. Marx
Las teorías del imperialismo
Tema 5. La escuela neoclásica Los marginalistas
A. Marshall
V. Pareto
Tema 6. La revolución keynesiana J.M. Keynes
Los keynesianos
Tema 7. La economía contemporánea Los monetaristas
La nueva economía de oferta
El neoinstitucionalismo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 6 9
 
Sessió Magistral
32 41.6 73.6
Presentacions / exposicions
1 2 3
Treballs
19 38 57
Resolució de problemes, exercicis
2 2.4 4.4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación de los contenidos y objetivos de la asignatura.
Presentación de las principales fuentes bibliográficas.
Sessió Magistral Desarrollo de los contenidos de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación por parte de los alumnos del trabajo desarrollado en torno a un Premio Nobel de Economía
Treballs Lectura y realización de un comentario de texto sobre un artículo escrito por un Premio Nobel de Economía
Resolució de problemes, exercicis Pruebas sobre el aprendizaje de los conetnidos de la asignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del trabajo que desarrolla el alumno sobre un Premio Nobel de Economía

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Se realizará una exposición en clase, de una duración de 25-30 minutos, donde se valorará el dominio del tema, la claridad de la exposición, el análisis crítico y el estímulo para su lectura.
2
Treballs Se seleccionará un artículo de un economista que haya obtenido el Premio Nobel de Economía, desarrollándose los siguientes aspectos:
* Enmarcar la obra del autor dentro de una corriente de pensamiento y/o en un contexto social, económico o político.
* Realizar una síntesis del artículo escogido y un análisis crítico.
* Relacionar sus ideas con las de otros autores o escuelas de pensamiento.
* Mostrar la vigencia o el carácter obsoleto de sus ideas a partir de una problemática actual.

La extensión del trabajo será de unas 10-15 páginas.
3
Resolució de problemes, exercicis Consistirá en realizar un comentario de texto, extraído de las lecturas obligatorias propuestas en la asignatura. 1
Altres

Realizaci'on de pruebas escritas

4
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria hi ha dues opcions per superar l'assignatura: - Avaluació continuada: durant el curs es realitzaran diferents proves sobre els continguts de l'assignatura, així com comentaris de text o la lectura i exposició de l'obra d'un economiste guardonat amb el Premi Nobel. - L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari i de les lectures obligatòries, sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari i de les lectures obligatòries, sobre el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica Argemí d’Abadal, L. (ed.), Història del pensament econòmic, EDIUOC, 2001
Screpanti, E. y Zamagni, S., Panorama de Historia del Pensamiento Económico, Ariel Economía, 1997
Rodríguez Braun, C., Grandes economistas, Pirámide, 1997

 

Complementària Blaug, M, Grans economistes abans de Keynes, EDIUOC, 1997
Blaug, M., Grans economistes després de Keynes, EDIUOC, 1999
Fuentes Quintana, E., Economía y economistas españoles, Galaxia Gutenberg, 1999
Schumpeter, J. A., Historia del análisis eco, Ariel Economía, 1994
, Lecturas de los Premios Nobel de Economía [http://www.nobel.se/economics/laureates/index.html], ,

Recomanacions