DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MÀRQUETING DE SERVEIS Codi 16062243
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A7 Integrar-se en la gestió empresarial
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització amb els temes mediambientals.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
aproximar-se als serveis i les seves diferencies respecte als productes tangibles A1
A2
B1
B2
B3
B7
B8
C4
C5
analitzar el marketing específic per serveis A1
A2
B1
B2
B3
B7
C4
C5
introduir el marketing per serveis turístics. A1
A2
B1
B2
B3
B7
B8
C4
C5
aproximació als serveis i les seves diferencies respecte als productes tangibles A1
A2
A3
A7
A11
B1
B2
B3
C3
C5
analitzar el marketing específic per serveis A1
A2
A3
A7
A8
A10
B1
B2
B4
C3
C5
introduir el marketing per serveis turístics. A1
A2
A3
A5
A7
B1
B2
B4
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Naturaleza y clasificación de los servicios 1.1. Naturaleza.
1.2. Los servicios en los productos ampliados.
1.3. Clasificación.
1.4. La servucción y sus elementos.
2. Características diferenciales de los servicios 2.1. Intangibilidad.
2.2. Inseparabilidad.
2.3. Heterogeneidad.
2.4. Caducidad.
3. Dimensiones del marketing de servicios 3.1. Marketing Tradicional.
3.2. Marketing Interactivo.
3.3. Marketing Interno.
4. Problemas específicos del marketing de servicios 4.1. Sistema de interacción.
4.2. Diferenciación.
4.3. Productividad.
5. La Calidad del Servicio 5.1. Definición.
5.2. Influencia de los elementos de la servucción.
5.3. Diseño para la calidad.
5.4. Modelo de diagnóstico de la calidad.
5.5. Mejora de la calidad.
6. Estrategias de marketing 6.1. Conceptualización del servicio.
6.2. Estructuración del servicio.
6.3. Comercialización del servicio.
7. Introducción al Turismo 7.1. El Complejo mundo del Turismo.
7.2. Definición Turismo-Turista.
7.3. Impactos del Turismo.
7.4. Situación actual del Turismo.
8. Marketing y Turismo 8.1. Empresas turísticas y empresarios turísticos.
8.2. Marketing turístico.
8.3. Plan de Marketing turístico.
8.4. El Marketing en las pequeñas empresas.
9. Entorno de la empresa turistica 9.1. Marco de actuación de la empresa turística.
9.2. Determinantes del atractivo de una región turística.
9.3. Otras variables del entorno.
10. Estrategias de Marketing turístico 10.1. Segmentación.
10.2. Producto.
10.3. Precio.
10.4. Distribución.
10.5. Comunicación.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 0 8
 
Sessió Magistral
52 52 104
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves orals
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Classe magistral.
Visió de vídeos.
Demostracions de programes de software.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Solució de dubtes a classe i al despatx del professor

Avaluació
  Descripció Pes
Proves orals participació a classe 15
Proves objectives de tipus test examen final 100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves orals pugen nota fins 1,5 punts. Aquests puntuacions es guarden per la segona convocatoria.


Fonts d'informació

Bàsica

Zeithaml, Valerie y Bitner, Marie Jo (2001): Marketing de Servicios. Ed. McGraw-Hill.

 

Philip Kotler, John Bowen, James Makens (1997): Mercadotecnia para hotelería y turismo. Ed. Prentice Hall.

 

Muñoz Oñate, F. (1994): Marketing Turístico. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

 

Altes Machin, C. (1993): Marketing y Turismo. Introducción al Marketing de empresas y destinos turísticos. Ed. Sintesis.

Complementària

Lovelock, C. (1997): Mercadotecnia de Servicios. 3ª Ed. Prentice Hall

 

Landa Bercebal, F.J. (1991): Estrategia competitiva para las empresas del sector turístico. Consejeria de Economía y Hacienda. Junta de Andalucía.

 

Chias, J. (1991): El Marketing son personas. Ed McGraw-Hill.

 

Eiglier, P.; Langeard, E. (1989): Servucción. El marketing de los servicios. McGraw-Hill.

 

Martín Armario, E. (1993): Marketing. Ed. Ariel.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent