DATOS IDENTIFICATIVOS 2007_08
Asignatura Código 16062247
Titulación
Economia (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
Correo-e carlosjesus.gas@urv.cat
Profesores/as
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
Web
Descripción general e información relevante Assignatura de coneixement bàsic de les característiques diferencials i forma de funcionament pràctic de les empreses, amb la qualitat com a eina de gestió.

Competencias
Código  
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A5 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa
A6 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional
A7 Integrar-se en la gestió empresarial
A8 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Proporcionar a l'alumne una visió clara del significat y l'evolució del concepte de qualitat dins de l'empresa. A3
A9
B1
B3
C3
2. Entendre el lligam estratègic de la qualitat per la supervivència de l'empresa. A3
A9
B1
B3
C3
3. Conèixer, i aplicar en la pràctica (exercisis en equip) les eines de reconeixement i mesura de la satisfacció/fidelització del client en l'àmbit de la qualitat de servei. A4
A5
A10
B1
B2
B3
B5
B7
C2
C3
C5
4. Conèixer les eines de planificació i els diferents models d'aplicació de la Gestió de la Qualitat en l'àmbit de l'empresa. A7
A8
B1
B3
C3
5. Apendre a diagnosticar en la pràctica (treball) la situació de la Gestió de la Qualitat en una empresa real. A3
A5
A6
A8
A9
A10
B1
B3
B4
C2
C3
C5

Contenidos
tema Subtema
1. Evolució i definició del concepte de Qualitat - Importància de la qualitat
- Origens i evolució de la qualitat
- Concepte de qualitat
- Els gurús de la qualitat
2. Enfocs d'aplicació a l'empresa - Evolució dels enfocs d'aplicació a l'empresa
- Control de qualitat
- Assegurament de la qualitat
- Gestió de la qualitat
3. Diagnòstic i planificació de la Qualitat - Avaluació de la situació de l'empresa
- Identificació i documentació dels processos
- Planificació de la qualitat
4. La gestió de la Qualitat de Servei - Les empreses de serveis
- Concepte i dimensions de la qualitat de servei
- Models i escales de mesura
- Qualitat, satisfacció i fidelitat del client
5. Models d'aplicació de la Gestió de la Qualitat - Models d'excel·lència: EFQM i Baldrige
- El model EFQM, contingut dels criteris
- Normes ISO 9001, versió 1994 i 2000
- Normes ISO 9001, desenvolupament
- Comparació dels diferents models i conclusions

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Sesión magistral
20 20 40
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
12 24 36
Seminarios
6 6 12
Presentaciones/exposiciones
6 12 18
 
Atención personalizada
6 0 6
 
Pruebas prácticas
6 24 30
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias - Presentació de l'assignatura
- Enquesta d'expectatives dels alumnes
Sesión magistral - Exposició del professor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a questions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria - Exercisi pràctic sobre gestió de queixes/reclamacions
- Exercisi pràctic sobre elaboració i anàlisi de enquestes per clients
Seminarios - Revisió, ampliació i enfoc pràctic dels continguts corresponents als exercisis i les proves pràctiques (treball) d'evaluació
Presentaciones/exposiciones - Exposicions orals dels alumnes de la resolució dels exercisis pràctics

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Presentaciones/exposiciones
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Pruebas prácticas
descripción
Temps reservat per atendre els dubtes dels alumnes referents al desenvolupament dels exercisis, presentacions i proves pràctiques (treball), així com qualsevol altra questió rel·lacionada en l'assignatura

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones No qualifiquen directament, serveixen per accedir a una qualificació final vía prova pràctica Millora en la nota final
Pruebas prácticas Alternativa a la prova teòrica. Consisteix en el diagnòstic de la situació de la Gestió de la Qualitat en una empresa real. Nota final (100%)
Otros

Prova teòrica en cas de no optar a la prova pràctica y, exclusivament, en segona convocatòria

Nota final
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Setó, D., De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente, , 2004
Llorens, F.J., Calidad Total. Fundamentos e implantación, , 2000
Claver, E.; Llopis J. y Tarí, J.J., Calidad y Dirección de Empresas, , 1999

Complementária Drummond, H., Qué es hoy la calidad total: el movimiento de la calidad, , 1995
Deming, W.E., Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis, , 1989

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
GESTIÓ D´EMPRESES/21011001
ORGANITZACIÓ D´EMPRESES I RECURSOS HUMANS/21011002
OPERACIONS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ/21011009

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
MÀRQUETING ESTRATÈGIC/16042018

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
GESTIÓ D´EMPRESES/21011001
ORGANITZACIÓ D´EMPRESES I RECURSOS HUMANS/21011002
OPERACIONS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ/21011009