DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PATRIMONI CULTURAL Codi 21011010
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant En un àmbit basat en el coneixement pluridisciplinar com és el del Turisme és imprescindible el coneixement dels principis bàsics de la cultura, la història i l’art occidental i universals. A més, la cultura i el seu patrimoni es configuren com a elements potencials i actius, de primer ordre a valorar entre els recursos del territori en els quals treballa l’especialista en Turisme. Un coneixement adequat a les necessitats d’aquests elements i la societat actuals farà aprofitar, respectar i rendibilitzar les seves característiques i possibilitats. OBJECTIUS GENERALS: 1.-Valorar la posada en valor del Patrimoni com un recurs principal per al turisme. 2.- Demostrar un coneixement de les estratègies i paràmetres que ens permeten conèixer, respectar, potenciar i divulgar el patrimoni cultural. 3.-Identificar els principals estils i èpoques de la Historia de l’Art a nivell universal, i comprendre la seva presència en el desenvolupament humà. 4.-Coneixement dels principals monuments que es configuren com a destinacions culturals clàssiques

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconèixer el Patrimoni Cultural com un llegat viu, objecte de possibles intervencions i iniciatives. A30
A31
2. Distingir els diversos tipus i classificacions del Patrimoni i aplicar-ho a la seva potencialitat (com a possible actiu o recurs turístic) A31
B20
B24
3. Identificar les principals activitats per a la recuperació, conservació, gestió, dinamització i potenciació del Patrimoni Cultural A30
A31
4. Valorar les possibilitats i oportunitats del Patrimoni en la societat contemporània A30
B24
5. Identificar les institucions que gestionen el Patrimoni Cultural i les seves activitats principals A30
A31
6. Determinar quines poden ser les estratègies a aplicar en determinats contextos i elements patrimonials A31
B20
B24
7. Argumentar la presència del Turisme Cultural a l’àmbit del turisme en l’actualitat i contrastar les possibilitats i potencialitats dels diferents productes culturals A30
B24
8. Reconèixer els diferents estils artístics universals B20
9. Identificar les tècniques artístiques i la seva presència en el desenvolupament dels estils. B20
B24
10. Diferenciar els monuments de primer ordre, per significació artística i atractivitat turística i social A30
B20
B24
11. Valorar la presència i importància dels corrents culturals i artístics en la evolució de la humanitat B20
B24
12. Explicar la importància de la cultura com a tret definitori indispensable de la societat actual B20
B24

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. TEORIA DEL PATRIMONI

1. EL PATRIMONI CULTURAL: UN LLEGAT VIU
1.1. El concepte de Patrimoni Cultural. Altres definicions
1.2. Béns Culturals. Convenció de la Haya i de París
1.3. Tipologies de Béns del Patrimoni Cultural a partir de la Ley del Patrimonio Histórico (1985) y la Llei del patrimoni Cultural Català (1993).
1.4. Patrimonis Diversos: Patrimoni Industrial, Patrimoni Natural, Patrimoni Immaterial, Patrimoni de la Humanitat.
2. INSTITUCIONS I PATRIMONI 2.1. Marc Institucional i legal
Institucions Internacionals, nacionals, autonòmiques, locals i privades.

2.2. Patrimoni Natural: Estratègies mundials per a la conservació de la natura.
PEIN, 1980, 1992, Agenda 21
Patrimoni Natural a Catalunya
Llei 15/1975 i Llei/1985
Regulació i protecció d’espais naturals: Reserva integral d’Interès Científic, Parc Nacional, Paratge natural d’Interès Nacional, Parc Natural

2.3. La descoberta del patrimoni
2.3.1. De les antigues civilitzacions a la creació dels museus
2.3.2. Llei de Museus de 1990
2.3.3. Tipologies de Museus

2.4. Conservació i gestió
2.4.1. Amenaces al Patrimoni
2.4.2. Evolució Històrica de la Restauració.
-Ruskin
-Viollet-le-Duc
-Carta d’Atenes
-Carta de Venècia
2.4.3. Conservació i restauració actualment
BLOC 2. GESTIÓ I DESENVOLUPAMENT TURÍSTIC

3. Patrimoni i desenvolupament Cultural i Turístic
3.1. Noció
3.1.1. Objectius
3.1.2. Funcions
3.1.3. Estratègies
Planificació
Organització
Comunicació
Control i Avaluació

3.2. Patrimoni com a recurs turístic
3.2.1. Recursos i finançament
3.2.2. Turisme cultural del tercer mil•leni

3.3. Polítiques turístiques
3.3.1. Programes culturals
3.3.2. Patrimoni com a motor de desenvolupament
BLOC 3. ART, PATRIMONI I SOCIETAT

4. Introducció a l’Història de l’ Art
4.1.-La necessitat de l’art.- Funció de l’art.
4.2. - Com mirar un quadre?
5. Grècia i Roma
6. Edat Mitjana
7. Renaixement
8. S.XVII
9. S.XVIII
10. S.XIX
11. S.XX

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 60 100
Pràctiques externes (de camp/sortides)
30 2 32
Treballs
2 10 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels objectius, continguts i forma d'avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del professor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Les classes pràctiques consistiran en sortides de camp per a visitar i interpretar el patrimoni històric-artístic i el patrimoni natural.
Es completaran amb la projecció de material audiovisual, recull de notícies aparegudes a la premsa (local o nacional) sobre Patrimoni Cultural amb el corresponent anàlisi i l’ús del vocabulari adequat. Els alumnes hauran de realitzar diversos treballs. S’informarà de diferents conferències, cursos o actes relacionats amb el patrimoni cultural als que l’alumne podrà assistir.
Treballs Hi haurà dos treballs de curs en el quals els alumnes aplicaran tots els coneixements apresos en l'assignatura, així com la seva capacitat de recerca i anàlisi. La temàtica del treball serà definida pel professor a l'inici del curs.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Seguiment durant la elaboració del treball del desenvolupament de cadascun dels projectes Resolució de dubtes i qüestions dels alumnes relatives al contingut de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides de camp de les quals s'haurà de contestar unes preguntes 30%
Treballs Realització de dos treballs de curs, un individual i un altre en grup. Un és sobre un recurs artístic i patrimonial, loca a ser possible, i un altre sobre Patrimoni de la Humanitat 30%
Proves de Desenvolupament Tres o quatre preguntes referents als continguts explicats a classe 35%
Altres

Activitat de diagnosi. L'evolució de l'alumne (creixent o decreixent) en funció dels coneixements previs a l'inici de l'assignatura i els adquirits durant la seva realització i la valoració del grau del seu esforç acabarà d'arrodonir la qualificació.

0.5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • AADD.: Del ayer para el mañana. Medidas de protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castella y León, Valladolid, 2004.
  • Adserias, M.: El Patrimoni Mundial a les Comarques de Tarragona, Diputació de Tarragona, Tarragona, 2002.
  • Alayo, J.C. (et al.): Cent elements del patrimoni industrial a Catalunya, Lunwerg, Barcelona, 2002.
  • Ballart, J.; Trasserras, J.: Gestión del patrimonio cultural, Ariel, Barcelona, 2002.
  • Fernández arenas, J: Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas, Ariel, Madrid, 1996.
  • Gonzalez-Varas Ibáñez, I.: Conservación de bienes culturales, teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid, 1999.
  • Hernández, F.: El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.
  • Moure, A.: Patrimonio cultural y natural una reserva, Universidad de Cantabria y Parlamento de Cantabria, Santander, 2003.
  • Planas, R.; Tugores, F.: Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.
Complementària

 

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Seria interessant que es poguessin agafar com a crèdits lliures assignatures d'Història de l'Art