Objectius |
Competències |
1. Reconèixer el Patrimoni Cultural com un llegat viu, objecte de possibles intervencions i iniciatives. |
A30 A31
|
|
|
2. Distingir els diversos tipus i classificacions del Patrimoni i aplicar-ho a la seva potencialitat (com a possible actiu o recurs turístic) |
A31
|
B20 B24
|
|
3. Identificar les principals activitats per a la recuperació, conservació, gestió, dinamització i potenciació del Patrimoni Cultural |
A30 A31
|
|
|
4. Valorar les possibilitats i oportunitats del Patrimoni en la societat contemporània |
A30
|
B24
|
|
5. Identificar les institucions que gestionen el Patrimoni Cultural i les seves activitats principals |
A30 A31
|
|
|
6. Determinar quines poden ser les estratègies a aplicar en determinats contextos i elements patrimonials |
A31
|
B20 B24
|
|
7. Argumentar la presència del Turisme Cultural a l’àmbit del turisme en l’actualitat i contrastar les possibilitats i potencialitats dels diferents productes culturals |
A30
|
B24
|
|
8. Reconèixer els diferents estils artístics universals |
|
B20
|
|
9. Identificar les tècniques artístiques i la seva presència en el desenvolupament dels estils. |
|
B20 B24
|
|
10. Diferenciar els monuments de primer ordre, per significació artística i atractivitat turística i social |
A30
|
B20 B24
|
|
11. Valorar la presència i importància dels corrents culturals i artístics en la evolució de la humanitat |
|
B20 B24
|
|
12. Explicar la importància de la cultura com a tret definitori indispensable de la societat actual |
|
B20 B24
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. TEORIA DEL PATRIMONI
1. EL PATRIMONI CULTURAL: UN LLEGAT VIU |
1.1. El concepte de Patrimoni Cultural. Altres definicions
1.2. Béns Culturals. Convenció de la Haya i de París
1.3. Tipologies de Béns del Patrimoni Cultural a partir de la Ley del Patrimonio Histórico (1985) y la Llei del patrimoni Cultural Català (1993).
1.4. Patrimonis Diversos: Patrimoni Industrial, Patrimoni Natural, Patrimoni Immaterial, Patrimoni de la Humanitat.
|
2. INSTITUCIONS I PATRIMONI |
2.1. Marc Institucional i legal
Institucions Internacionals, nacionals, autonòmiques, locals i privades.
2.2. Patrimoni Natural: Estratègies mundials per a la conservació de la natura.
PEIN, 1980, 1992, Agenda 21
Patrimoni Natural a Catalunya
Llei 15/1975 i Llei/1985
Regulació i protecció d’espais naturals: Reserva integral d’Interès Científic, Parc Nacional, Paratge natural d’Interès Nacional, Parc Natural
2.3. La descoberta del patrimoni
2.3.1. De les antigues civilitzacions a la creació dels museus
2.3.2. Llei de Museus de 1990
2.3.3. Tipologies de Museus
2.4. Conservació i gestió
2.4.1. Amenaces al Patrimoni
2.4.2. Evolució Històrica de la Restauració.
-Ruskin
-Viollet-le-Duc
-Carta d’Atenes
-Carta de Venècia
2.4.3. Conservació i restauració actualment |
BLOC 2. GESTIÓ I DESENVOLUPAMENT TURÍSTIC
3. Patrimoni i desenvolupament Cultural i Turístic |
3.1. Noció
3.1.1. Objectius
3.1.2. Funcions
3.1.3. Estratègies
Planificació
Organització
Comunicació
Control i Avaluació
3.2. Patrimoni com a recurs turístic
3.2.1. Recursos i finançament
3.2.2. Turisme cultural del tercer mil•leni
3.3. Polítiques turístiques
3.3.1. Programes culturals
3.3.2. Patrimoni com a motor de desenvolupament |
BLOC 3. ART, PATRIMONI I SOCIETAT
4. Introducció a l’Història de l’ Art |
4.1.-La necessitat de l’art.- Funció de l’art.
4.2. - Com mirar un quadre?
5. Grècia i Roma
6. Edat Mitjana
7. Renaixement
8. S.XVII
9. S.XVIII
10. S.XIX
11. S.XX |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
30 |
2 |
32 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius, continguts i forma d'avaluació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del professor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Les classes pràctiques consistiran en sortides de camp per a visitar i interpretar el patrimoni històric-artístic i el patrimoni natural.
Es completaran amb la projecció de material audiovisual, recull de notícies aparegudes a la premsa (local o nacional) sobre Patrimoni Cultural amb el corresponent anàlisi i l’ús del vocabulari adequat. Els alumnes hauran de realitzar diversos treballs. S’informarà de diferents conferències, cursos o actes relacionats amb el patrimoni cultural als que l’alumne podrà assistir. |
Treballs |
Hi haurà dos treballs de curs en el quals els alumnes aplicaran tots els coneixements apresos en l'assignatura, així com la seva capacitat de recerca i anàlisi. La temàtica del treball serà definida pel professor a l'inici del curs. |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
|
Descripció |
Seguiment durant la elaboració del treball del desenvolupament de cadascun dels projectes
Resolució de dubtes i qüestions dels alumnes relatives al contingut de l'assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides de camp de les quals s'haurà de contestar unes preguntes |
30% |
Treballs |
Realització de dos treballs de curs, un individual i un altre en grup. Un és sobre un recurs artístic i patrimonial, loca a ser possible, i un altre sobre Patrimoni de la Humanitat |
30% |
Proves de Desenvolupament |
Tres o quatre preguntes referents als continguts explicats a classe |
35% |
Altres |
Activitat de diagnosi. L'evolució de l'alumne (creixent o decreixent) en funció dels coneixements previs a l'inici de l'assignatura i els adquirits durant la seva realització i la valoració del grau del seu esforç acabarà d'arrodonir la qualificació. |
0.5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
AADD.: Del ayer para el mañana. Medidas de protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castella y León, Valladolid, 2004.
-
Adserias, M.: El Patrimoni Mundial a les Comarques de Tarragona, Diputació de Tarragona, Tarragona, 2002.
-
Alayo, J.C. (et al.): Cent elements del patrimoni industrial a Catalunya, Lunwerg, Barcelona, 2002.
-
Ballart, J.; Trasserras, J.: Gestión del patrimonio cultural, Ariel, Barcelona, 2002.
-
Fernández arenas, J: Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas, Ariel, Madrid, 1996.
-
Gonzalez-Varas Ibáñez, I.: Conservación de bienes culturales, teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid, 1999.
-
Hernández, F.: El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.
-
Moure, A.: Patrimonio cultural y natural una reserva, Universidad de Cantabria y Parlamento de Cantabria, Santander, 2003.
- Planas, R.; Tugores, F.: Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Seria interessant que es poguessin agafar com a crèdits lliures assignatures d'Història de l'Art |
|