Objectius |
Competències |
Introduir l’alumne en els conceptes estratègics i operatius del màrqueting |
A2 A3 A5 A6 A7 A11 A13
|
B1 B2 B6 B7 B8 B9 B14 B21 B24 B25
|
C3
|
Conèixer les característiques del mercat turístic |
A1 A2 A3 A6 A8 A11 A18 A27 A29
|
B1 B2 B6 B8 B13 B14 B17 B21 B22 B24 B27
|
C3
|
Identificar el comportament del consumidor turístic |
A2 A3 A6 A29
|
B1 B6 B13 B14 B21 B24 B27
|
C3
|
Identificar i utilitzar les variables del màrqueting-mix |
A3 A6 A7 A8 A11 A13 A20 A21 A22
|
B1 B6 B7 B8 B9 B14 B17 B18 B21 B22 B24 B29 B32
|
C3
|
Desenvolupar el pla de màrqueting d’ una empresa turística |
A2 A3 A5 A6 A8 A9 A11 A13 A18 A20 A21 A22
|
B1 B2 B6 B8 B9 B12 B14 B18 B21 B22 B24 B25 B29 B31
|
C3
|
Aplicar els mètodes de investigació de mercat per conèixer les característiques del mercat turístic |
A5 A8
|
B1 B6 B7 B24 B25 B31
|
C3
|
Interessar l'estudiant en les tendències actuals del màrqueting |
A3
|
B11 B16 B17 B21
|
C4
|
Tema |
Subtema |
Part I. Introducció
|
1. El concepte i el contingut del màrqueting
1.1 El concepte de màrqueting
1.2 La gestió de màrqueting a l’empresa
1.3 Màrqueting i turisme |
Part II. Màrqueting estratègic |
2. L’entorn de màrqueting
2.1 L’entorn de màrqueting
2.2 El microentorn de màrqueting
2.3 El macroentorn de màrqueting
3. El mercat i la demanda turística
3.1 Concepte i límits del mercat
3.2 Classificació dels mercats
3.3 La demanda turística
3.4 L’anàlisi de la competència
4. El comportament del turista
4.1 El comportament del consumidor
4.2 Factors que afecten el comportament del consumidor
4.3 El procés de decisió de compra del consumidor
5. El Sistema d' Informació de Màrqueting i la Investigació Comercial
5.1 La necessitat de la informació en la gestió del màrqueting turístic
5.2 El Sistema d’Informació de Màrqueting
5.3 La Investigació Comercial
5.4 El procés d'Investigació Comercial
5.5 Aplicacions de la Investigació Comercial
6. La segmentació del mercat i el posicionament
6.1 El significat de la segmentació
6.2 Els criteris de segmentació
6.3 Estratègies de segmentació
6.4 El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
6.5 Tècniques i models de segmentació
6.6 El posicionament en el mercat |
Part III. Màrqueting operatiu |
7. El producte
7.1 Concepte de producte
7.2 La classificació dels productes i serveis turístics
7.3 La cartera de productes
7.4 El cicle de vida del producte
7.5 El desenvolupament de nous productes
8. Decisions sobre el preu de venda
8.1 Concepte i importància del preu de venda
8.2 Els objectius dels preus
8.3 Factors determinants del preu
8.4 Mètodes de fixació dels preus de venda
8.5 Les estratègies de preus
9. La distribució
9.1 El canal de distribució
9.2 La política de distribució de l’empresa productora
9.3 Els mètodes de venda
9.4 Noves tecnologies en la distribució de serveis
10. La comunicació comercial
10.1 Naturalesa i funció de la comunicació en el màrqueting
10.2 El procés i els instruments de comunicació
10.3 La publicitat
10.4 La promoció de vendes
10.5 Relacions públiques i patrocini
10.6 Altres instruments |
Part IV. Pla de Màrqueting |
11. El pla de màrqueting
11.1 Utilitat del pla de màrqueting
11.2 Elaboració del pla de màrqueting
11.3 Diagnòstic de la gestió comercial de l'empresa
11.4 Desenvolupament d’estratègies i tàctiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar l'estudiant el programa de l'assignatura, la seva metodologia i el sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició del professor dels continguts de l'assignatura de forma reflexiva buscant referents actuals que exemplifiquin els conceptes claus |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i casos que permeten posar en pràctica els principals continguts treballats en les sessions magistrals |
Treballs |
Elaboració en grup d’un pla de màrqueting sobre una empresa turística |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Temps reservat per atendre els dubtes dels alumnes referents als exercicis, al treball en grup i qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i casos que permeten posar en pràctica els principals continguts treballats en les sessions magistrals |
10% |
Treballs |
Elaboració en grup d’un pla de màrqueting sobre una empresa turística |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Preguntes tipus test amb quatre opcions on descompten les respostes errònies |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Altés, C. (1995). Marketing y Turismo. Síntesis, Madrid.
Bigné,J.E.; Font,X. y Andreu, L. (2000), Marketing de destinos turísticos. Esic. Madrid.
Grande, I. (1996), Marketing de servicios. Esic. Madrid.
Kotler,P.;Bowen J. y Makens, J. (2004). Marketing para turismo. Prentice Hall, Madrid.
Martín Armario, E. (1998). Marketing. Ariel.
Miquel, S.;Mollá,A;Bigné,J.E. (1994), Introducción al Marketing, McGrawHill. Madrid.
Muñoz, F. (1997). Marketing Turístico. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid.
Santesmases,M. (1996), Marketing. Conceptos y Estrategias. Pirámide. Madrid. |
Complementària |
|
Eigler, P. Y Langeard, E. (1993), Servucción. El marketing de los servicios. Mc Graw Hill. Madrid.
Lovelock,C. (1997), Mercadotecnia de Servicios. 3ª ed. Prentice Hall, México.
Lumsdon, L. (1997). Tourism Marketing. International Thomson Business Press. Middleton, V.T.C.(1994). Marketing in Travel and Tourism. Butterworth Heinemann. Oxford. Oxford. Montaner, J. (1996). Estructura del mercado turístico. Síntesis, Madrid.
Sáinz de vicuña, J.M. (2000). El plan de Marketing en la práctica. ESIC, Madrid. 6ª ed.
Zeithaml, V.A. y Bitner, M.J. (2002). Marketing de Servicios. McGrawHill, México D.F. |
Assignatures que en continuen el temari |
GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I DE LA INFORMACIÓ/21011205 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GESTIÓ D'EMPRESES/21011001 | ESTADÍSTICA I TÈCNIQUES D'ANÀLISI DE L'ACTIVITAT TURÍSTICA/21011102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|