Objectius |
Competències |
Comprendre quins són els principals factors socioeconòmics i tecnològics que impulsen el canvi en el turisme a nivell mundial |
A1 A2 A3 A7 A15
|
B1 B9 B14
|
C1
|
Analitzar i comprendre els factors que impulsen la introducció de les TIC i el seu impacte en l’estructura del mercat turístic. |
A1 A3 A7 A11 A14 A24 A27
|
B1 B10 B14 B18
|
C2
|
Comprendre el potencial de desenvolupament turístic d’un entorn sociocultural urbà i metropolità, i la relació entre la ciutat i el seu entorn regional |
A2 A3 A4 A8 A9 A15 A19 A23 A28 A29 A30
|
B1 B10 B13 B18
|
C1
|
Comprendre els determinants i els impactes de desenvolupament dels espais naturals coma àrea de desenvolupament turístic sostenible. |
A1 A3 A8 A9 A18 A23 A30
|
B1 B10 B14 B23
|
C1
|
Substanciar el concepte de "cultura material" i les seves implicacions pel punt de vista del desenvolupament turístic regional |
A3 A8 A14 A19 A29 A30
|
B1 B10 B20
|
C1
|
Analitzar perfils de viatgers i formes de viatjar emergents, així com la seva importància per al desenvolupament turístic regional. |
A2 A3 A8 A29 A32
|
B1 B2 B10 B13 B14
|
C1
|
Llegir, analitzar, comparar i avaluar críticament la nova literatura sobre innovació turística |
|
B1 B3 B4 B7 B16 B17
|
C1 C5
|
Desenvolupar un estudi teòric o un cas d’estudi sobre un dels temes tractats en el curs. |
A3 A8 A11
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14
|
C1
|
Avaluar críticament l’actuació i el potencial de desenvolupament dels espais turístics per atraure o fomentar noves formes de turisme. |
A2 A7 A8 A19 A25
|
B1 B11 B14
|
C1
|
Tema |
Subtema |
Introducció als grans segments de turisme |
Després de fer un breu repàs històric del turisme, en aquest modul inicial es presentaran els principals segments de turisme consolidats a nivell mundial. S'aniran introduint les noves formes. |
Introducció a les noves tendències en el turisme mundial |
Es tractaran els principals factors que impulsen el canvi en les tendències del turisme en el segle XXI. En la demanda: evolució demogràfica, econòmica, sociocultural. En l’oferta: evolució de les estructures d’empresa i de la configuració industrial en el sector turístic, canals de distribució, impacte i integració de les TIC. |
Turisme de festivals i recreacions històriques |
Es parlarà dels festivals tradicionals i de les festes de recreació històrica que han esdevingut d'interès turístic. De com "la manera de ser" d'un territori pot formar part de l'atractiu turístic, sent un element més del seu patrimoni. |
Enoturisme |
El turisme relacionat amb el món del vi no és nou, però el seu desenvolupament no ha estat massa intens fins al moment. Per aquesta raó es considerarà com una nova forma de turisme a descobrir. |
Turisme genealògic |
Una forma de turisme cultural és aquell que se centra en la recerca de les arrels familiars de les persones. El turisme genealògic suposa una important oportunitat d'atracció per a zones que un moment de la història patiren fortes onades d'emigració. |
Dark Tourism (Turisme de la Mort) |
Dins el turisme cultural s'aprofundirà en aquesta forma que inclou entre d'altres les visites a cementiris, camps de batalla, camps de concentració i escenaris d'atemptats o assassinats.
Es tractarà el dilema moral que suposa la comercialització de tot plegat des del punt de vista de l'oferta i de la demanda.
|
Birdwatching (Observació d'ocells) |
Dins el turisme de natura es prendrà en consideració aquesta nova forma en la que el motiu principal del desplaçament i l'estada del turista és l'observació d'aus. |
Altres noves formes de turisme |
Es consideraran sectors emergents del mercat turístic com és el turisme ètic o solidari, el turisme a l'espai, el turisme d'aventura extrem, el turisme sanitari i altres que per diferents raons resulten especialment curiosos i interessants. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
Treballs |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
2 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
4 |
8 |
Proves de desenvolupament |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera sessió del curs servirà per presentar els continguts de l'assignatura, explicar la metodologia de treball i el criteri d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions lectives basades en la presentació interactiva de materials didàctics audiovisuals.
Els apunts es podran trobar al moodle posteriorment a les classes. |
Treballs |
S’assignaran de forma concertada treballs (un d'individual i un o dos en grup d'un màxim de 3 persones) centrats en formes de turisme.
Caldrà fer anàlisi de dades, de casos d'estudi de nous productes turístics reals, i fer valoracions crítiques. Els treballs es lliuraran en dates establertes. El desenvolupament dels treballs serà assistit pel docent en sessions pràctiques i en hores d'atenció individual. |
Pràctiques de camp/sortides |
S'organitzaran sortides d'exploració de noves formes de turisme, que tindran relació directa amb els treballs a presentar. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es tracta de generar debats per opinar respecte diversos aspectes que defineixen algunes formes de turisme. Es valorarà la preparació prèvia del tema a tractar. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o excercici, relacionat temàticament amb el desenvolupament de les sessions magistrals |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals s'avaluaran a través de dos exàmens. La presència o no a les classes només comptarà en les "pràctiques" no a les teòriques. |
0% |
Treballs |
Es requereix la capacitat de treballar de forma individual per a desenvolupar un treball de recerca basat en un determinat tipus de turisme. S'avaluarà el contingut, l'interès del tema tractat, l'estil i la claredat, les aportacions i raonaments individuals, les fonts utilitzades,..
En el cas dels treballs en grup es valorarà el fet de saber fer la mateixa tasca en equip.
|
20%
15%
15%
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà la preparació prèvia dels temes tractats. La capacitat per opinar de forma argumentada. També la iniciativa, expressió oral i tolerància cap a l'opinió dels altres. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Hi haurà dos exàmens. La primera part de cadascun d'ells serà tipus test. |
20% |
Proves de desenvolupament |
Hi haurà dos exàmens. La segona part de cadascun d'ells tindrà preguntes de desenvolupament. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. Queralt, Apunts de Noves Formes de Turisme, 2007,
OMT, Turismo Panorama 2020, 2002, OMT
M. Novelli, Niche tourism complmentary issues, trends and cases, , Oxford Elsevier
D. Buhalis, C. Costa, Tourism business frontiers, 2006, Amsterdam Elsevier
D. Picard, M. Robinson, Festivals, Tourism and Social Change, ,
, Wine Tourism, ,
J. Lennon, M. Foley, Dark Tourism, ,
, New Horizons in Tourism, ,
|
Les presentacions powerpoint del docent, els apunts, articles de diari i altres materials llegit en els sessions magistrals i les classes pràctiques estaran disponibles a través el Moodle |
Complementària |
|
Especifica per a cada tema |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PLANIFICACIÓ DELS ESPAIS TURÍSTICS/21011006 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
RECURSOS TERRITORIALS TURÍSTICS/21011005 | INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA/21011007 | ANGLÈS/21011015 | GEOGRAFIA DE LES DESTINACIONS TURÍSTIQUES I D'OCI/21011103 | SOCIOLOGIA DEL TURISME I D'OCI/21011104 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE DESTINACIONS TURÍSTIQUES/21011219 | DISSENY DE PRODUCTES TURÍSTICS/21011220 |
|
|
Altres comentaris |
Es requereix una bona capacitat de llegir articles en anglès. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|