DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ EN RESTAURACIÓ Codi 21011212
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SANABRA SEGARRA, MERITXELL
Adreça electrònica meritxell.sanabra@urv.cat
Professors/es
SANABRA SEGARRA, MERITXELL
Web
Descripció general i informació rellevant Tècniques de direcció per a restaurants. Gestió d'aprovisionaments i existències. Planificació de processos.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els diferents establiments de restauració i la seva normativa A2
A3
A4
A7
A14
A21
A26
A27
A32
B2
B6
B18
B23
B25
2. Organitzar Els gèneres, espais, mobiliari I materials de diferents tipus d'establiment A1
A3
A6
A9
A10
A20
A21
A24
A28
B2
B3
B6
B9
B13
B17
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
C2
C3
3. Valorar diverses ofertes gastronòmiques A2
A3
A6
A9
A10
A20
A21
A24
A28
B2
B3
B6
B9
B13
B17
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
4. Analitzar els marges més adequats entre diferents productes A2
A10
A11
A12
A20
A21
A24
A28
B1
B2
B3
B5
B7
B9
B31
C2
5. Adaptar la normativa sobre manipulació d'aliments als processos de producció d'un establiment A14
A19
A21
A32
B1
B2
B3
B7
B9
B14
B17
B21
B22
B23
B24
B25
B28
B29
B30
6. Valorar les diferents tècniques de direcció de restaurants A1
A2
A3
A8
A10
A11
A12
A19
A21
A26
B2
B3
B5
B8
B9
B12
B14
B17
B19
B21
B25
B30
B31
7. Identificar les necessitats dels clients d'establiments de restauració A6
A13
A20
A21
B7
B8
B12
B13
B14
B17
B20
B22
B26

Continguts
Tema Subtema
1- LES OFERTES GASTRONÒMIQUES 1.1- El Producte Gastronòmic
1.2- Productes i elaboracions bàsiques de la Gastronòmia Catalana
1.3- Elaboracions Gastronòmiques
1.4- Les Begudes
1.5- Planificació i elaboració d'Ofertes Gastronòmiques
2- SISTEMES DE PRODUCCIÓ 2.1- Planificació i Organització a la Cuina
2.1- Instal·lacions, equips i maquinària
2.3- Sistemes de Producció en establiments de Restauració Tradicional i en Establiments de Restauració Evolutiva
2.4- Operacions d'aprovisionament
2.5- Realització d'Operacions d'acord amb les normes de Seguretat i Higiene
2.6- Control de qualitat en establiments de restauració
3- PROCESSOS DE SERVEI I ATENCIÓ AL CLIENT 3.1- Modalitats de Servei
3.2- Característiques, decoració, mobiliari i material de menjador
3.3- Organització i processos de servei
3.4- Imatge i protocol
3.5- Presentació d'ofertes gastronòmiques
3.6- Atenció al client, assesorament i venda
4- GESTIÓ D'ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ 4.1- Concepte i classificació de costos en els establiments de restauració
4.2- La Fitxa de producció. Racions i minves. Els Escandalls
4.3- Aplicacions del Menú Engineering
4.4- Gestió de l'economat. Elaboració i valoració d'inventaris
4.5- Planificació i càlcul de costos de serveis especials de restauració
4.6- El Compte d'Explotació. Control de costos i previsió de desviacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 25 50
Presentacions / exposicions
4 4 8
Treballs
0 24 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
22 22 44
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
2 0 2
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició dels continguts de l’assignatura per part del professor i prova inicial per avaluar el nivell de partida dels alumnes
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura per part del professor.
Presentacions / exposicions Presentació de casos previs a la discussió en petits grups.
Treballs Treball de recerca relacionat amb la temàtica de l’assignatura que realitza l’alumne (11 punts bàsics)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos en petits grups.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució d'exercicis i pràctiques d'ingresos i despeses dels establiments de restauració a través de les TIC
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a una empresa del sector per tal de veure en directe les instal·lacions i els diferents processos que es duen a terme.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Hores de despatx desprès de les classes. La finalitat de l’atenció personalitzada es centra en ajudar a l’alumne a realitzar les exposicions pràctiques i guiar-lo en la realització del treball que se li demana.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball de recerca obligatori (11 punts bàsics que s'han de lliurar en els terminis establerts) 40%
Proves objectives de tipus test Resolució de questionaris mitjançant el moodle en els terminis fixats. 40%
Proves pràctiques Resolució d’exercicis relacionats amb la temàtica de l’assignatura 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no segueixin o no superin l'avaluació continuada es poden presentar a l'examen final per superar l'assignatura. Aquest examen de segona convocatòria evalua els conceptes de tota l'assignatura i consisteix en una prova amb preguntes de tipus test i dos exercicis pràctics.


Fonts d'informació

Bàsica Clement Ojugo., CONTROL DE COSTES EN RESTAURACIÓN., Paraninfo., 2001 Madrid.
Javier Cerra., GESTIÓN DE PRODUCCIÓN DE ALOJAMIENTOS Y RESTAURACIÓN., Síntesis.,
Jesús Felipe Gallego., MANUAL PRÀCTICO DE CAFETERIA Y BAR., Paraninfo.,
Javier Gallego., MARKETING HOTELERO., Gestión 2000.,
Jose Nanclares., MARKETING Y PLANIFICACIÓN PARA RESTAURANTES., Paraninfo - Thomson Learning., 2001.
A. García Bermejo, J. Aguilar Cardo y Thomas Curras., OFERTAS GASTRONÓMICAS Y SISTEMAS DE APROVISIONAMIENTO., Paraninfo., 1998 Madrid.
José Luís Armendariz., PROCESOS DE COCINA Y CONTROL DE CALIDAD., Paraninfo.,
Víctor Jesús Martín Cedeño, ALIMENTACIÓN, ECONOMIA Y OCIO, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, 2004
J.Mª Vallsmadella, TECNICAS DE MARKETING Y ESTRATEGIAS PARA RESTAURANTES, Pearson Educación, 2002
Mario Cañizal, MANUAL DE FOOD SERVICE, , 2007
Josep Lladonosa, EL GRAN LLIBRE DE LA CUINA CATALANA, Empúries,
E. Loewer, COCINA PARA PROFESIONALES, Paraninfo,
Isabel Maestre, EL ARTE DE LA BUENA MESA, Everest, 2005
Pablo Batlle, José Carlos Sanjuán, Juan Sunyé, BUENAS MANERAS, Cúpula, 2008
, LLIBRE DE SENT SOVÍ, Barcino,

Complementària Andrés Senlle/ Guillermo A. Stoll., CALIDAD TOTAL Y NORMALIZACIÓN ISO 9000., ,
J.M. Sánchez Feito., PROCESOS DE SERVICIO EN RESTAURACIÓN., Síntesis.,
, Publicacions relacionades amb la temàtica de l’assignatura., ,
Luis Alonso Castaño., SEGURIDAD E HIGIENE LABORAL EN LA HOSTELERIA Y RESTAURACIÓN., AMV Ediciones.,
, , ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ EN HOTELERIA/21011213
 
Altres comentaris
Es obligatori lliurar els treballs en els terminis fixats per superar l'assignatura seguint l'avaluació continuada. Es recomana assistir a les classes i llegir les lectures recomanades.