DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ D'AGÈNCIES DE VIATGES Codi 21011215
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VÁZQUEZ LÓPEZ, TERESA
Adreça electrònica teresa.vazquez@urv.cat
Professors/es
VÁZQUEZ LÓPEZ, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant 1. L’assignatura de Gestió i Processos de Producció d’Agències de Viatges, s’emmarca dins l’àmbit del coneixement específic de les empreses de intermediació turística amb les seves característiques i peculiaritats pròpies, amb processos de producció singulars i que evolucionen d’una manera ràpida gràcies a les TICs. 2. Aquesta assignatura optativa està dins els estudis de Turisme, i es pot cursar a partir de segon curs de carrera.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Conèixer els procediments operatius d’una agència de viatges i les relacions entre les seves àrees operatives. A22
B1
2.Conèixer els procediments operatius corresponents a les relacions amb clients i proveïdors d’una agència de viatges. A22
B1
3. Conèixer l’aportació de les TICs en el funcionament d’una agència de viatges i la seva integració en els processos de producció. A24
C2
4.Conèixer els documents bàsics d’una agència de viatges. A22
B30
5.Generar i interpretar la documentació associada a la prestació de serveis de intermediació. A22
B21
6.Buscar la informació necessària per assessorar al client d’una agència de viatges. A24
B6
7.Seleccionar els proveïdors més adequats per garantir l’elaboració d’un bon producte turístic. A7
B5
8.Coordinar i supervisar les activitats i la informació dels departaments d’una agència de viatges. A22
B9
9.Donar assessorament al client d’una agència de viatges. A13
B12

Continguts
Tema Subtema
I. Fonaments, principis de gestió i l’entorn extern de l’agència de viatges. Tema 1: Fonaments sobre les agències de viatges.
1.1. Concepte i evolució de les agències de viatges.
1.2. Funcions i tipus d’agències de viatges.
1.3. Característiques de la professió.

Tema 2: Principis sobre gestió de les agències de viatges.
2.1. Concepte de gestió i nivells de gestió en les agències de viatges.
2.2. La qualitat i processos de gestió en les agències de viatges.
2.3. Estudi de viabilitat i projecte empresarial d’una agència de viatges.

Tema 3: L’entorn extern de les agències de viatges.
3.1. Regulacions i disposicions internacionals, nacionals, autonòmiques, i locals.
3.2. Associacions i grups de gestió i comercialització d’agències de viatges.
3.3. Acords i llicències entre associacions d’agències de viatges i empreses turístiques.

II. Gestió de la demanda, la oferta i el màrqueting en les agències de viatges. Tema 4: Gestió de la demanda en les agències de viatges.
4.1. La demanda viatgera, i tendències.
4.2. Criteris de segmentació de la demanda viatgera turística.
4.3. Comportaments d’informació, compra i viatge, i segments viatgers més habituals.
4.4. Cartera de clients d’una agència de viatges i control de resultats.

Tema 5: Gestió de l'oferta en les agències de viatges.
5.1. Conceptes sobre l’oferta, servei i producte turístic.
5.2. Elements dels serveis i productes turístics ofertats per les agències de viatges.
5.3. Destinacions i recursos turístics.
5.4. El procés de gestió de l’oferta.
5.5. Polítiques de compres, de competència i de preus.
5.6. Els processos de les agències de viatges: característiques i fases.

Tema 6: Gestió de màrqueting en les agències de viatges.
6.1. Evolució del màrqueting en les agències de viatges.
6.2. Cicle de vida dels productes, i calendari anual de serveis i productes turístics.
6.3. La comunicació comercial, la marca corporativa, la imatge, les relacions públiques i la publicitat.
6.4. Fulletons i catàlegs i suports multimèdia digitals, tarifes confidencials, manuals de venda.
6.5. Presentació del producte i promoció de vendes. L’aparador, la publicitat en el lloc de la venda.
6.6. Viatges educacionals, fires turístiques, i workshops.
6.7. Patrocini, màrqueting directe, estratègies de venda i fidelització de clients.
6.8. La distribució de serveis i viatges.

III. Organització interna, gestió de la informació i el control en les agències de viatges. Tema 7: Organització interna de les agències de viatges.
7.1. Estructura interna de les agències de viatges: àrees bàsiques de gestió.
7.2. Nivells de gestió i responsabilitat. Noves tendències en l’organització interna de les agències de viatges.
7.3. Nous tipus d’agències de viatges. Perfil de l’agent de viatges i del directiu.
7.4. Política de motivació. Organització de la comunicació. Espai físic.

Tema 8: Gestió de la informació en les agències de viatges.
8.1. Fases en la gestió de la informació. Anàlisis de les necessitats.
8.2. Mitjans de tractament d’informació i comunicació informàtica.
8.3. Informació turística, de l’entorn, per la gestió interna i per les vendes.
8.4. Connexions amb proveïdors, els GDS. L’agència digital.

Tema 9: El control en les agències de viatges.
9.1. Concepte. Mètodes de control en les agències de viatges.
9.2. Controls sobre la gestió directiva i l’orientació a la qualitat. Controls financers. Controls sobre l’oferta i la demanda. Control sobre proveïdors i distribuïdors.
9.3. Control sobre l’impacte social i medi natural.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
22 44 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
18 0 18
Treballs
0 15.5 15.5
Resolució de problemes, exercicis
19.5 19.5 39
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
3 0 3
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als processos de producció i venda que existeixen en una agència de viatges.
Sessió Magistral El desenvolupament de les classes seran magistrals a l'impartí conceptes bàsics, teòrics i pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Dins l'aula ordinararia es podran desenvolupar diversos problemes i exercicis pràctics al llarg del quadrimestre.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització de INTERNET, tractament de textos i full de calcul per resoldre exercicis de: franquicies a les agències de viatges, l'IVA a les agències de viatges, l'IMSERSO, ratios gestió demanda, marge brut de benefici, l’agència digital.
Treballs Amb caràcter obligatori els alumnes han de realitzar un treball que s’indicarà a l’inici de les classes. S’ha de presentar, mecanografiat o processat per ordinador, en el moment del seu lliurament. El seu contingut es valorarà fins un màxim d’1.5 punts, a computar en l’examen corresponent.

Es demana l’informe corresponent sobre:
1.- Quin anàlisi consideres necessari realitzar per iniciar la gestió de l’agència de viatges?
2.- Quin pla d’acció podries desenvolupar per dinamitzar aquesta agència de viatges?
3.- Pla de serveis i productes que seria convenient ofertar?
4.- Quins punts claus consideres imprescindible per implantar una gestió de qualitat i aspirar a l’obtenció d’una certificació a curt termini?
Resolució de problemes, exercicis La resolució de problemes i exercicis amb l'utilització de INTERNET, tractament de textos i full de calcul per resoldre exercicis de franquicies a les agències de viatges, l'IVA a les agències de viatges, l'IMSERSO, ratios gestió demanda, marge brut de benefici, l’agència digital.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Orientació al Treball obligatori que demano pel final de l’assignatura i de manera individual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realitzats a classe. 10%
Treballs Al finalitzar el segon quadrimestre. 15%
Proves objectives de tipus test Al llarg del segon quadrimestre. 50%
Proves pràctiques Al llarg del segon quadrimestre. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PÉREZ PUIG, Albert., "El libro del mundo de los Agentes de Viajes", (I La Agéncia de Viajes, II Transporte Aéreo, III Proveedores y Servicios)., Laertes., 1995 Barcelona.
GONZÁLEZ COBREROS, Mª Ángeles., "Fundamentos teóricos y gestión pràctica de las agencias de viajes"., Síntesis., 1997 Madrid.
ALBERT PIÑOLE, Isabel., "Gestión, productos y servicios de las agencias de viajes"., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
MARTÍ VIDAL, Alberto y otros., “Manual de Gestión de la Calidad en el Sector de Agencias de viajes”., Pricewaterhouse Coopers / Secretaria de Estado de Comercio, Turismo y PYME., 1999 Madrid.

Complementària Fernando Bayón Mariné., 50 Años del Turismo Español. Un Análisis Histórico y Estructural., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
Juaneda Sampol, Catalina N. y otros., Análisis cuantitativo de la actividad turística., Pirámide., 2003 Madrid.
Javier Callejo Gallego., Análisis Empírico de la demanda Turística., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Puertas, Xavier., Animación en el ámbito turístico., Síntesis., Madrid.
Robert C. Ford., Atención al Cliente en los Servicios de Ocio., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Onofre Martorell Cunill., Cadenas Hoteleras. Análisis del Top 10., Ariel., 2002 Barcelona.
Iglesias Tovar, José Ramón., Comercialización de productos y servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
Marc Mancini, Ph.D., Cruceros. Guía sobre la Industria de los Cruceros., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Enrique Alcaraz y otros., Diccionario de términos de turismo y ocio., Ariel., 2001 Barcelona.
Martín Rojo, Inmaculada., Dirección y gestión de empresas del sector turístico., Pirámide., Madrid.
Tribe, John., Economía del ocio y el turismo., Síntesis., Madrid.
M.ª José Lorenzo Segovia., Economia del Turismo., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Wearing, Stephen/Neil, John., Ecoturismo. Impacto, tendencias y posibilidades., Síntesis., Madrid.
Carlos Vogeler Ruiz., El Mercado Turístico. Estructura, Operaciones y Procesos de Producción., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
Lluís Mesalles., Eventos, reuniones y banquetes. Organización, gestión y comercialización de los servicios contratados en un establecimiento de calidad., Laertes., Barcelona.
Valls, Josep Francesc., Gestión de Empresas de Turismo y Ocio., Gestión 2000., Bilbao.
Rubio López, Dulce., Gestión integral de playas., Síntesis., Madrid.
Herrero Blanco, Paloma., Gestión y organización de congresos. Operativa, protocolo y ceremonial., Síntesis., 2000 Madrid.
Guevara Plaza, Antonio y otros., Informática aplicada al turismo., Pirámide., 2003 Madrid.
, Internet. Full de càlcul. Word. PowerPoint., ,
Rafael Castejón Montijano, Esther Peréz Méndez., Introducción a la economía para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Rafael Castejón Montijano, Juan Luis Martínez Merino., Introducción a la economía para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Ramón Rufín Moreno., Introducción al Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., 2004 Madrid.
Senlle, Andrés., ISO 9000 Calidad en el Sector Turístico., Gestión 2000., Bilbao.
Manuel de la Calle Vaquero., La ciudad histórica como destino turístico., Ariel., 2002 Barcelona.
Oller Nogués, J., La creación y mejora de empresas turísticas. Enfoque del negocio y procesos operativos., Gestión 2000., Bilbao.
Ángeles Rubio Gil., Los recursos humanos en el sector turístico español., Ariel., 2001 Barcelona.
Fernández Aguado, Carmen., Manual de estadística descriptiva aplicada al sector turístico., Síntesis., Madrid.
López, Aurelio., Manual de marketing general y de servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
José López Arranz., Manual del Guía., Laertes., 2002 Barcelona.
García Henche, Blanca., Marketing del turismo rural., Pirámide., 2003 Madrid.
Philips Kotler, John Bowen, James C. Makens., Marketing para turismo., Pearson - Prentice Hall, 2003 Madrid.
Fernando Muñoz Oñate., Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
Serra Cantallops, Antoni., Marketing turístico., Pirámide., 2002 Madrid.
Cerveró, Josep / Iglesias, Oriol / Villacampa, Olga., Marketing turístico., Octaedro-Eub., Barcelona.
Altés Machín, Carmen., Marketing y turismo., Síntesis., Madrid.
Robert Lanquar., Marqueting Turístico., Ariel., 2001 Barcelona.
Chapapria, V. E., Náutica de recreo y turismo en el Mediterráneo., Síntesis., Madrid.
Bayón Mariné, Fernando y Martín Rojo, Inmaculada., Operaciones y Procesos de producción en el sector turístico., Síntesis., Madrid.
Dorado Juárez, José Antonio., Organización y control de empresas en hostelería y turismo., Síntesis., Madrid.
Casanueva Rocha, Cristóbal y otros., Organización y gestión de empresas turísticas., Pirámide., 2000 Madrid.
Crespi Vallbona, Montserrat y Planells Costa, Margarita., Patrimonio cultural., Síntesis., Madrid.
A. Ivars, Josep., Planificación turística de los espacios regionales en España., Síntesis., Madrid.
Jordi Montaner Montejano., Política y relaciones turísticas internacionales., Ariel., 2002 Barcelona.
Blanco Castro, Ana y otros., Producción y venta de servicios turísticos en Agencias de Viajes., Síntesis., Madrid.
Montaner Montejano, Jordi., Psicosociología del turismo., Síntesis., Madrid.
Alberto Jorge Acosta, Nuria Fernández, Marta Mollón., Recursos humanos en empresas de turismo y hostelería., Pearson - Prentice Hall., 2002 Madrid.
Ángeles Rubio Gil., Sociología del Turismo., Ariel., 2003 Barcelona.
Ramón Bosch Camprubí., Turismo y medio ambiente., Centro de Estudios Ramón Areces., 1998 Madrid.
Blasco, Albert., Turismo y transporte., Síntesis., Madrid.
Davidson, Rob., Viajes y turismo en Europa., Síntesis., Madrid.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORGANITZACIÓ DE VIATGES/21011216


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura es complementa amb la d’Organització de Viatges del segon quadrimestre.