DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GESTIÓ I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ EN INSTAL·LACIONS D'OCI Codi 21011218
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ORTEGA SARLE, VICENTE
Adreça electrònica vicente.ortega@urv.cat
Professors/es
ORTEGA SARLE, VICENTE
Web
Descripció general i informació rellevant Es vol proporcionar a l’alumne una visió àmplia de les instal•lacions dedicades a l’oci:  quant al seu disseny,  quant als seus processos fonamentals, i  quant a la seva explotació amb eficàcia i qualitat. Es busca que l’estudiant conegui el funcionament i l’organització d’una empresa que tingui com activitat principal l’oci dels seus clients. Es prestarà especial atenció als Parcs Temàtics com a model complexa d’establiment de lleure. En tots els temes del programa s’integrarà, com a eix fonamental en la indústria de l’oci, el concepte de satisfacció global del client.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconèixer les instal•lacions d’oci dins del conjunt d’activitat turístiques. A3
2. Classificar les instal•lacions d’oci. A3
A12
3. Prendre les decisions estratègiques per al seu disseny. A6
A8
A12
A28
B8
B18
B19
B21
B24
B25
4. Aprendre a valorar totes les possibilitats en la fase de disseny. A6
A8
A12
B1
B10
B17
B18
B21
B24
5. Organitzar els recursos tècnics i humans de les instal•lacions d’oci. A6
A12
A26
B8
B19
B24
B31
6. Construir plans i programes per a la optimització dels recursos. A12
B2
B24
7. Conèixer el funcionament i l’organització per a la seva explotació. B10
B24
8. Formular objectius estratègics d’explotació. A6
A8
A12
B1
B18
B24
B25
9. Aprendre a valorar la importància de la satisfacció del client. A6
B22
B24
10. Identificar els principals avantatges competitius de cadascun dels negocis. A6
A8
B19
11. Identificar les dificultats operatives i de funcionament en la fase d’explotació. A6
A26
B7
B14
B15
B32
12. Construir procediments de treball per assegurar processos. A6
B22
B23
B24
B31
13. Aplicar tècniques estadístiques per a la millora continua. A5
B1
B14
B22
B24
B25
B31
B32
14. Avaluar i decidir accions correctores. A5
B1
B7
B14
B22
B24
15. Explicar el cicle de vida dels productes d’oci. A8
B14
B17
B21
B32
16. Sensibilitzar sobre la importància de la innovació continuada i de la imatge de marca com a estratègia a llarg termini per a la supervivència del negoci. A6
A8
B14
B17
B19
B21
B22
B23
B32

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. La cultura de l’oci.
1.2. El concepte d’instal·lació d’oci.
1.3. Tipus i classificació de las Instal·lacions d’oci.
1.4. Factors d’afectació.
2. Planificació i programació dels recursos. 2.1. Planificació i programació dels equips humans i tècnics.
2.1.1. Les plantilles operatives.
2.1.2. El Pla de Personal.
2.1.3. Els horaris de treball.
2.2. Planificació i programació de la capacitat.
2.2.1. Estimacions de la demanda.
2.2.2. L’adequació de la capacitat a la demanda.
3. Explotació. 3.1. Els avantatges competitius. Producte diferenciat i producte de qualitat.
3.2. Les dificultats en l’explotació de les Instal·lacions d’oci.
3.2.1. Els serveis: no enmagatzemables i no transportables.
3.2.2. L’estacionalitat de la demanda.
3.2.3. La meteorologia i les averies tècniques.
3.2.4 La no alineació entre les previsions i la realitat.
3.2.5 El mal servei.
3.3. El personal. Formació, polivalència, absentisme, rotació, organització, coordinació i gestió dels equips.
3.4. Les admissions.
3.5. Les atraccions.
3.6. Els espectacles.
3.7. La restauració i les botigues.
3.8. El manteniment de les instal.lacions i els serveis tècnics.
4. El control dels processos. 4.1. Procediments i instruccions de treball.
4.2. Programació diària d’activitat.
4.3. Els registres d’activitat.
4.4. Les llistes de verificació.
4.5. Les auditories.
4.6. Els indicadors de satisfacció. Les enquestes de satisfacció.
4.7. Serveis d’Atenció al Client: les queixes.
4.8. Anàlisi de dades i millora continua.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
18 27 45
Debats
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
18 27 45
Pràctiques de camp/sortides
3 3 6
Treballs
0 4 4
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves objectives de preguntes curtes
0 10 10
Proves pràctiques
0 20 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en el context actual de l’activitat de lleure mundial i visió general del contingut i dels objectius de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Debats Es comenten a classe articles de premsa d’actualitat i texts relacionats amb l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis En aula es reserva al voltant del 50% del temps a desenvolupar i/o resoldre casos pràctics.
Pràctiques de camp/sortides Es proposa una sortida en grup, cap al final de l’assignatura, per a constatar l’aplicació del coneixements adquirits en una instal•lació d’oci real (en cursos anteriors s’ha visitat “Costa Caribe” i “Port Aventura”).
Treballs De caràcter voluntari, puntua per la nota final, ajuda a desenvolupar en la pràctica els continguts del temari.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Es proposa, voluntàriament, la presentació d’un treball pràctic de disseny d’una instal•lació d’oci. En aquest treball l’alumne aplica tots els coneixement adquirits en el temari. Els alumnes, recolzats pel professor, avancen en el disseny del producte d’oci que han ideat al mateix temps que avança l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es proposa, voluntàriament, la presentació d’un treball pràctic de disseny d’una instal•lació d’oci. En aquest treball l’alumne aplica tots els coneixement adquirits en el capítol 2 del temari. 10%
Proves de desenvolupament A l’examen quadrimestral hi ha una pregunta teòrica de desenvolupament d’un tema especialment important de l’assignatura. 25%
Proves objectives de preguntes curtes A l’examen quadrimestral hi han preguntes que busquen confirmar que l’alumne ha adquirit un mínim de coneixements teòrics. 25%
Proves pràctiques A l’examen quadrimestral hi han exercicis pràctics, com el treballats a l’aula, que busquen confirmar que l’alumne sap aplicar els coneixements adquirits. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Proves d'evaluació parcials. Es proposaran 2 o 3 proves escrites per avaluar els coneixements dels alumnes dels temes desenvolupats fins aquell moment. Cada prova ‘valdrà' en funció del pes específic dels temes evaluats. La suma de totes les proves constituirà el 90% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica DOMINGUEZ MACHUCA., Dirección de Operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y los servicios., McGraw-Hill., 1995 Madrid.
DOMINGUEZ MACHUCA., Dirección de Operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios., McGraw-Hill., 1995 Madrid.
CASTÁN FARRERO., Operacions i processos de producció., UOC., 2004 Barcelona.

Complementària
  • VOGELER – HERNÁNDEZ (2000). El Mercado Turístico. Estructura, operaciones y procesos de producción. Centro de Estudios Ramón Areces. Madrid.
  • VALLS (2000). Gestión de empresas de Turismo y Ocio. El arte de provocar la satisfacción. Gestión 2000 – ESADE. Barcelona.
  • ANTÓN CLAVÉ (2005). Parques Temáticos, más allá del ocio. Ariel. Barcelona.
  • DOMINGUEZ MACHUCA Y OTROS. El Sistema productivo de la empresa. Problemas y fundamentos teóricos. Pirámide.
  • COMPANYS Y OTROS. Dirección de la producción I. UOC.
  • CASTÁN FARRERO Y OTROS. Dirección de la producción II. UOC.
  • MARTÍNEZ PARRA Y OTROS. Investigación Operativa. UOC.
  • A. DRUDIS. Gestión de Proyectos. Gestión 2000.
  • M.E. HAYNES. Administración de proyectos. Granica.
  • BOB E. HAYNES. Cómo medir la satisfacción del cliente. Gestión 2000.
  • CASANUEVA, C. Y OTROS (2000). Organización y Gestión de empresas turísticas. Pirámide. Madrid.
  • CERRA, J Y OTROS (1999). Gestión de producción de alojamientos y restaurantes. Síntesis. Madrid.
  • J.R. MESTRES. Técnicas de gestión y dirección hotelera. Gestión 2000.
  • R. CAO. Introducción a la simulación y a la teoría de colas. Netbiblo.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE DESTINACIONS TURÍSTIQUES/21011219
DISSENY DE PRODUCTES TURÍSTICS/21011220


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPERACIONS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ/21011009
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent