Objectius |
Competències |
1. Reconèixer les instal•lacions d’oci dins del conjunt d’activitat turístiques. |
A3
|
|
|
2. Classificar les instal•lacions d’oci. |
A3 A12
|
|
|
3. Prendre les decisions estratègiques per al seu disseny. |
A6 A8 A12 A28
|
B8 B18 B19 B21 B24 B25
|
|
4. Aprendre a valorar totes les possibilitats en la fase de disseny. |
A6 A8 A12
|
B1 B10 B17 B18 B21 B24
|
|
5. Organitzar els recursos tècnics i humans de les instal•lacions d’oci. |
A6 A12 A26
|
B8 B19 B24 B31
|
|
6. Construir plans i programes per a la optimització dels recursos. |
A12
|
B2 B24
|
|
7. Conèixer el funcionament i l’organització per a la seva explotació. |
|
B10 B24
|
|
8. Formular objectius estratègics d’explotació. |
A6 A8 A12
|
B1 B18 B24 B25
|
|
9. Aprendre a valorar la importància de la satisfacció del client. |
A6
|
B22 B24
|
|
10. Identificar els principals avantatges competitius de cadascun dels negocis. |
A6 A8
|
B19
|
|
11. Identificar les dificultats operatives i de funcionament en la fase d’explotació. |
A6 A26
|
B7 B14 B15 B32
|
|
12. Construir procediments de treball per assegurar processos. |
A6
|
B22 B23 B24 B31
|
|
13. Aplicar tècniques estadístiques per a la millora continua. |
A5
|
B1 B14 B22 B24 B25 B31 B32
|
|
14. Avaluar i decidir accions correctores. |
A5
|
B1 B7 B14 B22 B24
|
|
15. Explicar el cicle de vida dels productes d’oci. |
A8
|
B14 B17 B21 B32
|
|
16. Sensibilitzar sobre la importància de la innovació continuada i de la imatge de marca com a estratègia a llarg termini per a la supervivència del negoci. |
A6 A8
|
B14 B17 B19 B21 B22 B23 B32
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. La cultura de l’oci.
1.2. El concepte d’instal·lació d’oci.
1.3. Tipus i classificació de las Instal·lacions d’oci.
1.4. Factors d’afectació.
|
2. Planificació i programació dels recursos. |
2.1. Planificació i programació dels equips humans i tècnics.
2.1.1. Les plantilles operatives.
2.1.2. El Pla de Personal.
2.1.3. Els horaris de treball.
2.2. Planificació i programació de la capacitat.
2.2.1. Estimacions de la demanda.
2.2.2. L’adequació de la capacitat a la demanda.
|
3. Explotació. |
3.1. Els avantatges competitius. Producte diferenciat i producte de qualitat.
3.2. Les dificultats en l’explotació de les Instal·lacions d’oci.
3.2.1. Els serveis: no enmagatzemables i no transportables.
3.2.2. L’estacionalitat de la demanda.
3.2.3. La meteorologia i les averies tècniques.
3.2.4 La no alineació entre les previsions i la realitat.
3.2.5 El mal servei.
3.3. El personal. Formació, polivalència, absentisme, rotació, organització, coordinació i gestió dels equips.
3.4. Les admissions.
3.5. Les atraccions.
3.6. Els espectacles.
3.7. La restauració i les botigues.
3.8. El manteniment de les instal.lacions i els serveis tècnics.
|
4. El control dels processos. |
4.1. Procediments i instruccions de treball.
4.2. Programació diària d’activitat.
4.3. Els registres d’activitat.
4.4. Les llistes de verificació.
4.5. Les auditories.
4.6. Els indicadors de satisfacció. Les enquestes de satisfacció.
4.7. Serveis d’Atenció al Client: les queixes.
4.8. Anàlisi de dades i millora continua.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
27 |
45 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
3 |
3 |
6 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
20 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura en el context actual de l’activitat de lleure mundial i visió general del contingut i dels objectius de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Debats |
Es comenten a classe articles de premsa d’actualitat i texts relacionats amb l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
En aula es reserva al voltant del 50% del temps a desenvolupar i/o resoldre casos pràctics. |
Pràctiques de camp/sortides |
Es proposa una sortida en grup, cap al final de l’assignatura, per a constatar l’aplicació del coneixements adquirits en una instal•lació d’oci real (en cursos anteriors s’ha visitat “Costa Caribe” i “Port Aventura”). |
Treballs |
De caràcter voluntari, puntua per la nota final, ajuda a desenvolupar en la pràctica els continguts del temari. |
|
Descripció |
Es proposa, voluntàriament, la presentació d’un treball pràctic de disseny d’una instal•lació d’oci. En aquest treball l’alumne aplica tots els coneixement adquirits en el temari.
Els alumnes, recolzats pel professor, avancen en el disseny del producte d’oci que han ideat al mateix temps que avança l’assignatura.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es proposa, voluntàriament, la presentació d’un treball pràctic de disseny d’una instal•lació d’oci. En aquest treball l’alumne aplica tots els coneixement adquirits en el capítol 2 del temari. |
10% |
Proves de desenvolupament |
A l’examen quadrimestral hi ha una pregunta teòrica de desenvolupament d’un tema especialment important de l’assignatura. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
A l’examen quadrimestral hi han preguntes que busquen confirmar que l’alumne ha adquirit un mínim de coneixements teòrics. |
25% |
Proves pràctiques |
A l’examen quadrimestral hi han exercicis pràctics, com el treballats a l’aula, que busquen confirmar que l’alumne sap aplicar els coneixements adquirits. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Proves d'evaluació parcials. Es proposaran 2 o 3 proves escrites per avaluar els coneixements dels alumnes dels temes desenvolupats fins aquell moment. Cada prova ‘valdrà' en funció del pes específic dels temes evaluats. La suma de totes les proves constituirà el 90% de la nota. |
Bàsica |
DOMINGUEZ MACHUCA., Dirección de Operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y los servicios., McGraw-Hill., 1995 Madrid.
DOMINGUEZ MACHUCA., Dirección de Operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios., McGraw-Hill., 1995 Madrid.
CASTÁN FARRERO., Operacions i processos de producció., UOC., 2004 Barcelona.
|
|
Complementària |
|
- VOGELER – HERNÁNDEZ (2000). El Mercado Turístico. Estructura, operaciones y procesos de producción. Centro de Estudios Ramón Areces. Madrid.
- VALLS (2000). Gestión de empresas de Turismo y Ocio. El arte de provocar la satisfacción. Gestión 2000 – ESADE. Barcelona.
- ANTÓN CLAVÉ (2005). Parques Temáticos, más allá del ocio. Ariel. Barcelona.
- DOMINGUEZ MACHUCA Y OTROS. El Sistema productivo de la empresa. Problemas y fundamentos teóricos. Pirámide.
- COMPANYS Y OTROS. Dirección de la producción I. UOC.
- CASTÁN FARRERO Y OTROS. Dirección de la producción II. UOC.
- MARTÍNEZ PARRA Y OTROS. Investigación Operativa. UOC.
- A. DRUDIS. Gestión de Proyectos. Gestión 2000.
- M.E. HAYNES. Administración de proyectos. Granica.
- BOB E. HAYNES. Cómo medir la satisfacción del cliente. Gestión 2000.
- CASANUEVA, C. Y OTROS (2000). Organización y Gestión de empresas turísticas. Pirámide. Madrid.
- CERRA, J Y OTROS (1999). Gestión de producción de alojamientos y restaurantes. Síntesis. Madrid.
- J.R. MESTRES. Técnicas de gestión y dirección hotelera. Gestión 2000.
- R. CAO. Introducción a la simulación y a la teoría de colas. Netbiblo.
|
Assignatures que en continuen el temari |
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE DESTINACIONS TURÍSTIQUES/21011219 | DISSENY DE PRODUCTES TURÍSTICS/21011220 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
OPERACIONS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ/21011009 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|