Objectius |
Competències |
Conèixer les metodologies sobre les que és fonamenta la promoció de la salut
|
|
|
|
Impulsar l’auto-aprenantatge de les metodologies.
|
|
|
|
Definir un programa de promoció de la salut |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Promoció de la salut |
La carta d’Ottawa, Conferència d’Adelaida, Conferència de Sundswall, la Declaració de Yakarta. Àrees temàtiques de promoció de la salut.
Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
El màrqueting sociosanitari com activitat humana dirigida a satisfer necessitats i desitjos de la societat.
|
Models epistemològics, teories de l’educació i models i enfocaments de l’Eps |
El concepte d’educació i l’acte educatiu des del punt de vista del naturalisme pedagògic. L’educació des del punt de vista de la pedagogia idealista. Pedagogia de la por. L’educació entesa com l’adaptació de l’individu a la societat. L’educació com ajuda. Antinòmies educatives.
Teories de l’aprenentatge. Teories associacionistes conductuals. Teories cognoscitives i
constructivistes.
Enfocaments de l’educació sanitària tradicional, dels mitjans, epidemiològic, sociopolític, comunitari...
|
El procés d’ensenyament aprenentatge |
Concepte d’ensenyament i aprenentatge. El discent-docent. Els agents educatius. El rol docent. Els àmbits de l’Eps: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
Necessitats educatives: Procediments diagnòstics (models i tècniques de mesura). Àmbits diagnòstics. Orientació diagnòstica. La gestió del canvi.
La programació de l’ensenyament. Els objectius i les seves qualitats. Els continguts i la seva determinació. Metodologia de l’ensenyament. Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge. Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives i àmbits d’actuació. Bases i tècniques de l’avaluació. Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació. Tècniques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
15 |
25 |
Seminaris |
|
8 |
12 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
0 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
0 |
30 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
Proves orals |
|
10 |
0 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i discussió d’unitats de continguts o la seva síntesi en gran grup i a l’aula per la professora |
Seminaris |
Discussió i síntesi en grups petits de temes teòrics - pràctics inclosos en el programa, prèviament elegits per la professora i a l’aula a càrrec dels alumnes |
Presentacions / exposicions |
L'alumne presenta el programa educatiu desenvolupat de forma teòrica |
Resolució de problemes, exercicis |
treball en equip interdisciplinar per a realitzar el treball encomanats en grups de 3-5 alumnes.
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge requereixen que l’alumne/a disposi del suport bibliogràfic pertinent que li permetrà el treball personal. La professora proporcionarà un dossier de lectures que quedarà dipositat al servei de fotocòpies de la Facultat, perquè es puguin fer còpies de treball d’aquells textos difícils d’aconseguir per altres mitjans. |
Treballs |
Presentació escrita del programa educatiu realitzat pel grup d'alumnes |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
El professor assessora a l'alumne de forma continuada en el desenvolupament dels treballs pràctics i aclarirà els dubtes dels temes teòrics.
Es realitzarà als depatxos dels professors. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Valoració del document escrit del programa educatiu |
30% |
Proves de desenvolupament |
Participació de l’alumne/a en els debats que es realitzaran en les sessions a l’aula, als seminaris i a la tutoria |
40% |
Proves orals |
Presentació oral del programa educatiu realitzat pel grup d'alumnes i defensa ante un tribunal |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- AAVV (1995):Red de Actividades de promoción de la salud número 1, 3 Granada. Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública
- AAVV (1997): Jornadas aragonesas de EPS. Actas.Saragossa. Edit. Universitat de Saragossa i Govern d’Aragó
- ANGULO, F. BLANCO, N. (1994): Teoría y desarrollo del curriculum. Aljibe. Archidona
- BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996):Salud Pública y Educación para la Salud.Las Palmas. Edit. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social y Sanitaria.
- BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudes Madrid Edit. Anaya
- COSTA, M. LÓPEZ, E. (1996):Educación para la salud. Una estrategia para cambiar estilos de vida Madrid. Edit. Pirámide.
- ESTEBARANZ, A. (1994):Didáctica e innovación curricular. Sevilla. Edit. Pub. Universidad de Sevilla
- GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.
- HAWE, P. DEGELING, D. HALL, J. (1993):Evaluación de la Promoción de Salud Barcelona. Edit. Masson.
- IVERNOIS, J-F. GAGNAYRE, R. (1995): Apprendre à éduquer le patient. Paris. Edita. Edit. Vigot
- KOTLER, P. ROBERTO, E.L. (1992):Marketing Social. Madrid. Edit. Díaz de Santos
- KRUEGER, R.A. (1991): El grupo de discusiónMadrid Edit. Pirámide
- MÉNDEZ CARRILLO, X. MACIÀ, A. OLIVARES D. (1993): Intervención coductual en contextos comunitarios I Programas aplicados de prevención.Madrid. Edit. Piràmide.
- NAIDOO, J. WILLIS, J. (1994):Health Promotion. London.Baillière Tindall
- QUNTANA CABANAS, J.M. (1995): Teoría de la Educación Madrid. Edit. Dikinson
- ROCHON, A. (1991):Educación para la salud. Barcelona.Edit Masson
- SANTOS, M.A. (1990) Hacer visible lo cotidiano .Madrid. Edit. Akal.
- S.E.C.C. (1992): Projecte curricular: Què és, què pretén, de què consta i com s’elabora. (4 quaderns) Barcelona.
- SERRRAMONA, J. (2000): Teoría de la educación.
Barcelona Edit. Ariel
- TONES, KEITH, TILFORD, S. (1990):Healt Education. Effectiveness, efficiency and equity
London . Edit. Chapman & Hall |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|