DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN NENS SUPERDOTATS Codi 11091206
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
Adreça electrònica gabriel.comes@urv.cat
Professors/es
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.- Conceptes bàsics. 1.1. Concepte de superdotat. Diferenciació de conceptes.
1.2. Models explicatius de la superdotació.
1.3. Característiques dels alumnes superdotats. Tipus.
1.4. La intel·ligència. Les intel·ligències múltiples. La intel·ligència emocional.
1.5. La creativitat. Components. Avaluació.
2.- Identificació. 2.1. Problemàtica.
2.2. Identificació a través de mesures subjectives.
2.3. Identificació a través de proves objectives o formals
3- Problemàtica dels alumnes superdotats 3.1. Necessitats en el camp psicològic, social i intel·lectual.
3.2. Oportunitats educatives que faciliten el seu desenvolupament
4- Resposta educativa a les necessitats dels alumnes superdotats 4.1. L’atenció de l’alumne superdotat a l’aula ordinària.
4.2. L’acceleració o flexibilització del període d’escolaritat obligatòria.
4.3. L’agrupament. Agrupament total, parcial, agrupaments flexibles i agrupaments per a l’oci cultural.
4.4. L’enriquiment. Adaptacions de l’ambient d’aprenentatge. Adaptacions del contingut escolar. Adaptacions específiques .
4.5. Altres alternatives
5- Programes, estratègies i activitats per a superdotats 5.1. Programes de millora de la intel·ligència.
5.2. Activitats per a millorar la creativitat
5.2. Estratègies d’entrenament cognitiu
5.2. Activitats d’estimulació i enriquiment
5.3. La lectura i l’alumne superdotat

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs, sobre els temes treballats a l'aula. Hores d'atenció al despatx, consultes a través del correu electrònic i forum moodle.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'asssitència a les sessions pràctiques és obligatòria , cal una assistència d'un 80% com a mínim. -Els alumnes que no poden assistir a classe ho han de comunicar al professor al començament de l'assignatura per tal d'orientar-los en un itinerari alternatiu i concretar l'horari de tutoria que haurà de seguir.Les pràctiques seran presencials en horari a convenir. -És imprescindible superar per separat la part pràctica i teòrica de l'assignatura.


Fonts d'informació
Bàsica

- ACEREDA,A; SASTRE,S. (1998): La superdotación.  Ed. Síntesis. Madrid.

 

- ACEREDA,A.(2000): Niños superdotados. Pirámide. Madrid.

 

- ALONSO,J.A,BENITO,Y.(1996): Superdotados adaptación escolar y social en secundaria. De. Narcea. Madrid.

 

- BENITO, Y. (Coor) (1994): Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. Amarú Ediciones. Salamanca.

 

- BENITO, Y. (1996): Inteligencia y algunos factores de personalidad en superdotados. Amarú Ediciones. Salamanca.

 

-BENITO,Y. (1999): ¿Existen los superdotados? Editorial Praxis. Barcelona.

 

- BERCHE,J.(1999): La superdotación infantil. Del mito a la realidad. Isep. Universidad. Barcelona.

 

- BURON,J (1996): Enseñar a aprender. Introducción a la metacognición. Ediciones Mensajero. Bilbao.

 

- CALVO,C.(1997): Los alumnos superdotados. Atención educativa en centros ordinarios.  El Burgo de Osma: Centro de Profesores y Recursos de El Burgo Osma. Ministerio de Educación y Cultura.

 

- CASTELLO,A; MARTÍNEZ,M.(1999): Alumnat excepcioalment dotat intel.lectualment. Departament d´Ensenyament. Generalitat de Catalunya.

 

- CLAXTON,G. (1999): Cerebro de liebre, mente de tortuga. Urano. Barcelona.

 

-CLAXTON,G. (2001): Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Aprendizaje-Antonio Machado Libros. Madrid.

 

- COMES,G.(2003): Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales. Ed. CEAC. Barcelona.

 

- CORIAT,A. (1990): Los niños superdotados: un enfoque psicodinámico y teórico. Herder. Barcelona.

 

- FREEMAN,J. (Dir.) (1988): Los niños superdotados. Aspectos psicológicos y pedagógicos. Aula XXI. Santillana. Madrid.

 

- GARDNER,H.(1997): Mentes creativas. Paidós. Barcelona.

 

- GARDNER,H.(1995): Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós. Barcelona.

 

- GENOVARD,D.; CASTELLO,A. (1990): El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Pirámide. Madrid.

 

- GONZALEZ,M.P. (1997): Capacidad de imagen y creatividad.  Servicio de Publicaciones. Universidad de Vigo. Vigo.

 

- GONZÁLEZ,M.C;GONZÁLEZ,J.P. (1997): Identificación del alumno superdotado. Ed. Cims. Barcelona.

 

- HUME,M. (2000): Los alumnos intelectualmente bien dotados. Ed. Edebé. Barcelona.

 

- JIMÉNEZ, C.(200º): diagnóstico y educación de los más capaces. UNED. Madrid.

 

- LOUIS, J-M.(2004). Los niños precoces. Su integración social, familiar y escolar. Narcea. Madrid.

 

- MARIN,R.,DE LA TORRE,S. (1991): Manual de la creatividad. Aplicaciones educativas. Vicens Vives. Barcelona.

 

- MARTIN,C. (Coor) (1997): Superdotados. Problemática e intervención. Servicio de Apoyo a la Enseñanza. Universidad de Valladolid.

 

- MEGIA,M.(coord.)(1994) : Proyecto de inteligencia “Harvard”. CEPE. Madrid.

 

- MENCHEN,I (1998): Descubrir la creatividad. Desaprender para volver a aprender. De. Pirámide. Madrid.

 

- MUÑOZ,J.(1994): Pensamiento creativo. desarrollo del programa. Ed. Octaedro. Barcelona.

 

- PEREZ.L. (Dir.)(1993): 10 palabras clave en superdotados. Ed. Verbo Divino. Navarra.

 

- PÉREZ,L. Et al (2001): Educar hijos inteligentes. ED. CCS. Madrid.

 

- PRIETO,M.D.(coord..)(1999): Identificación, evaluación y atención a la diversidad. Ed. Aljibe. Málaga.

 

- REYERO,M; TOURON,J. (2003): El desarrollo del talento. La aceleración como estrategia educativa. Netbiblio. A Coruña.

 

-SÁNCHEZ,E.(Dir.) (2002): Superdotados y talentos.Un enfoque neurológico, psicológico y pedagógico . Editorial CCS. Madrid.

 

 - TORRE, S. de la (1993): Creatividad plural. sendas para indagar sus múltiples perspectivas. PPU. Barcelona.

 

- TORRE, S. de la (1995): Creatividad aplicada. Recursos para una formación creativa. Escuela

Española. Madrid.

 

 

- YUSTE,C.(1994): Los programas de mejora de la inteligencia. CEPE. Madrid.

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent