Tema |
Subtema |
Tema 1- Concepte de memòria, marcs teòrics i metodologia d'estudi de la memòria
|
1) Concepte de memòria.
2) Marcs teòrics: inicis de l'estudi científic de la memòria.
3) Marcs teòrics: la psicologia de la memòria durant els segles XX i XXI.
4) L'estudi experimental de la memòria. |
Tema 2- Memòria de curta durada: La distinció entre memòria a curt i llarg termini. Postures teòriques. |
1) Concepte de memòria a curt termini i formes d'estudiar-la.
2) Evidències de l'existència de la memòria a curt termini.
3) El model modal.
4) Els problemes del model modal. |
Tema 3- Memòria operativa o de treball |
1) Concepte de memòria operativa i formes d'estudiar-la.
2) Components de la memòria operativa.
3) Funcions de la memòria operativa.
|
Tema 4- Memòria de llarga durada: l'adquisició de la informació |
1) Concepte de memòria a llarg termini i formes d'adquirir la informació
2) Efecte del tipus d'informació en l'adquisició
3) Efecte de la quantitat i distribució de la pràctica
4) Efecte del tipus de pràctica
5) El paper de l'atenció i la conciència |
Tema 5- Memòria de llarga durada: la recuperació de la informació |
1) Aspectes introductoris: formes de recuperar la informació
2) Proves explícites de recuperació
3) Semblança entre les claus d'adquisició i de recuperació
4) Mode de recuperació
5) Metamemòria i experiència conscient durant la recuperació |
Tema 6- Sistemes, processos i classificacions a la memòria de llarga durada |
1) Criteris per definir un sistema de memòria
2) Distinció entre memòria declarativa i procedimental o no declarativa
3) Distinció entre memòria episòdica i semàntica
4) Darrera classificació dels sistemes de memòria |
Tema 7- Memòria quotidiana |
1) Estudi de la memòria quotidiana
2) Memòria i emoció
3) Memòria autobiogràfica
4) Memòria de testimonis presencials
5) Memòria per les accions |
Tema 8- Les fallades de la memòria: l'oblit, les distorsions i les alteracions de la memòria |
1) Tipus de fallades de memòria
2) L'oblit
3) Les distorsions de la memòria
4) Les alteracions de la memòria |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. S'orientarà als alumnes per l'estudi de l'assignatura per a que puguin superar-la. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà una prova objectiva tipus test, en la qual el 75% de les preguntes correspondran als continguts teòrics i pràctics, i el 25% correspondrà als continguts de les lectures. |
Bàsica |
Anderson, J.R., Aprendizaje y memoria: un enfoque integral, 2001, México: McGraw-Hill
Baddeley, A.D., Memoria humana: teoría y práctica, 1999, Madrid: McGraw-Hill
Berrios, G. Hodges, J.R., Trastornos de la memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson
Cabaco, A.S. y Beato, M.S., Psicología de la memoria: ámbitos aplicados, 2001, Madrid: Alianza Editorial
Ruiz-Vargas, J.M., Memoria y olvido: perspectivas evolucionista, cognitiva y neurocognitiva, 2002, Madrid: Trotta
Ruiz-Vargas, J.M., Psicología de la memoria, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Menor, J., Peraíta, H. y Elosúa, R., Trastornos de la memoria en la enfermedad de Alzheimer, 2001, Madrid: Trotta
Schacter, D.L., En busca de la memoria, 1999, Barcelona: Sinequanon
Schacter, D.L., Los siete pecados de la memoria, 2003, Barcelona: Ariel
Baddeley, A.D., Eysenck, M., y Anderson, M., Memoria, 2010, Madrid: Alianza Editorial
Ruiz-Vargas, J.M., Manual de psicología de la memoria, 2010, Madrid: Síntesis
|
|
Complementària |
Draaisma, D., Las metáforas de la memoria: una historia de la mente, 1998, Madrid: Alianza Editorial
Bartlett, F.C., Recordar: estudio de psicología experimental y social, 1995, Madrid: Alianza Editorial
Colmenero, J.M., La memoria, 2005, Jaén: El Lunar
Diges, M., Los falsos recuerdos, 1997, Barcelona: Paidós
Ruiz, M., Las caras de la memoria, 2004, Madrid: Pearson Prentice Hall
Sáiz, D., Sáiz, M. y Baqués, J., Psicología de la memoria: manual de prácticas, 1996, Barcelona: Avesta
Yates, F.A., El arte de la memoria, 2006, Barcelona: Siruela
Draaisma, D., Por qué el tiempo vuela cuando nos hacemos mayores, 2006, Madrid: Alianza Editorial
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|