DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIES I SISTEMES CONTEMPORANIS EN PSICOLOGIA Codi 11161108
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
VIADER RAPP, TERESA
Adreça electrònica tevi@urv.cat
Professors/es
VIADER RAPP, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Confrontar al alumno con las principales tendencias de la psicología actual, prestando especial atención al paradigma dominante del cognitivismo. A partir de lo estudiado en Historia de la Psicología, esta asignatura tiene un carácter principalmente temático, aspirando a desarrollar la actitud reflexiva y crítica del alumno en lo que respecta a los fundamentos, el contenido y el método de la ciencia psicológica.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
1. Nociones preliminares para la evaluación de las teorías científicas.
2. El relevo de paradigmas en psicología y la dialéctica mentalismo-conductismo.
3. De la psicología cognitiva a la ciencia cognitiva. Antecedentes y relaciones interdisciplinares.
4. Postulados básicos del enfoque cognitivo del procesamiento de la información.
5. La teoría representacional/computacional de la mente.
6. Aspectos metodológicos del enfoque cognitivo. Identificación de la arquitectura mental
7. Desarrollos teóricos del enfoque cognitivo: Holismo, modularidad y conexionismo.
8. Aplicaciones al estudio de la inteligencia y los procesos básicos.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Carpintero, H. (1996). Historia de las ideas psicológicas. Madrid: Pirámide

Chomsky, N. (1998). Una aproximación naturalista a la mente y el lenguaje. Barcelona: Prensa Ibérica.

Fodor, J.A. (1985). El lenguaje del pensamiento. Madrid: Alianza

Fodor, J.A. (1986). La modularidad de la mente. Madrid: Morata.

García-Albea, J.E. (1993). Mente y conducta. Madrid: Trotta.

García-Albea, J.E. (1997). Inteligencia y arquitectura mental. Revista de Psicología General y Aplicada, vol. 50. págs. 5-25.

Gardner, H. (1987). La nueva ciencia de la mente. Barcelona: Paidós.

Johnson-Laird, P. (1990). El ordenador y la mente. Buenos Aires: Paidós.

Khalfa, J., de. (1992) ¿Qué es la inteligencia? Madrid: Alianza.

Kuhn, T. (1980). La estructura de las revoluciones científicas. México: F.C.E.

Pinker, S. (2001). Cómo funciona la mente. Barcelona: Destino.

Riviére, A. (1991). Objetos con mente. Madrid: Aliaza.

Rumelhart, D. y McClelland, J. (1992). Introducción al procesamiento distribuido en paralelo. Madrid: Alianza.

Sternberg, R. y Detterman, D.K., eds. (1988). ¿Qué es la inteligencia?. Madrid: Pirámide.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent