DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'ANTROPOLOGIA Codi 12102005
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.bodoque@urv.cat
Professors/es
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura s’estructura a partir d’un bloc introductori, on es presenten els antecedents i alguns dels precursors més importants del pensament antropològic, per a tot seguit iniciar un recorregut pels principals corrents teòrics i autors que, a Nord-Amèrica i a Europa, van possibilitar la constitució de l’antropologia com a disciplina científica al segle XIX i el seu desenvolupament com a tal a partir del segle XX: l`evolucionisme social, el particularisme històric, el difusionisme cultural, l’escola sociològica francesa, el funcionalisme i l’escola de cultura i personalitat. La trajectòria s’atura en aquest punt perquè l’assignatura “Teoria i mètodes de l’Antropologia” ja aborda amb detall les escoles modernes posteriors (estructuralisme, materialisme cultural, simbolisme i post-modernisme).
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Antecedents i precursors La prehistòria de l'antropologia: dos períodes
La història de l'antropologia pròpiament dita
Les tres fonts de la reflexió etnològica
Descobriment del nou món
Pensadors del segle XVIII: Rousseau i Kant
La qüestió racial. Monogenisme i poligenisme
Constitució de l'antropologia: l'evolucionisme social Morgan, Tylor, Spencer i Frazer
Particularisme històric Boas
El difusionisme cultural Entre la deducció i l'especulació
L'escola francesa: l'Anée Sociologique Durkheim i Mauss
El funcionalisme Radcliffe-Brown i Malinowski
Cultura i personalitat Els models culturals: Benedict i Mead

Atenció personalitzada
Descripció
S'establiran tutories amb els estudiants al llarg del curs, a petició de l'estudiant o bé si el professor ho considera necessari. A més d'aquestes tutories pesonalitzades, l'alumne es podrà posar en contacte amb el professor de forma permanent via e-mail per a qualsevol qüestió relacionada amb l'assignatura, amb l'avaluació, etc.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb l'avaluació de l'assignatura, l''estudiant haurà de lliurar 8 notes de lectures específiques (valor: 30%) i un treball de tipus teòric sobre la matèria (valor: 70%). Això afecta tant a la primera com a la segona convocatòria del curs.


Fonts d'informació
Bàsica


Bestard, J.; Contreras, J. (1987), “Los ‘indios’ americanos y las cuestiones relativas a la diversidad cultural”, Bárbaros, paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la Antropología. Barcelona, Barcanova, pp. 101-163.

Lévi-Strauss, C. (1988) “Las tres fuentes de la reflexión etnológica”, a Llobera, J. R. (ed.), La antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama, pp. 15-23.

Leach, E. (1988), “El método comparativo en antropología”, a Llobera, J. R. (ed.), La antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama, pp. 167-178.

Llinares, J. B. (1984): “Joseph-Arthur de Gobineau”,Materiales para la historia de la Antropología. Valencia, Nau Llibres, pp. 91-105.

Mead, M. (1972), “Introducción”; “Cuarta parte: Conclusiones de la investigación”, a Sexo y temperamento. Buenos Aires, Paidós, 11-15; 235-268.

Morgan, L. H. (1987), “Primera parte: Desenvolvimiento de la inteligencia a través de invenciones y descubrimientos”, La sociedad primitiva. Madrid, Endymión, pp. 77-111.

Sahlins, M. (1988), “El capitán James Cook o el dios moribundo”, a Islas de historia. Barcelona, Gedisa, pp. 105-128.

 


 

Complementària

Els Papalagi (Els homes blancs), discursos de Tuiavii de Tiavea (Integral, 1988): “Com cobreixen els Papalagi la seva carn”, pp. 9-12; “Els papalagi són pobres perque tenen massa coses”, pp. 21-24: “Els papalagi no tenen temps”, pp. 25-28.

Los viajes de Marco Polo (1983), “Cultura y civilización en el imperio mongol”. Madrid, Urbión, pp. 67-82.

Cook, J. (2000), “Capítulo I: Desde nuestra salida de Inglaterra hasta nuestra salida de Nueva Zelanda”; “Capítulo V: 1779”. Los tres viajes alrededor del mundo. Diarios de 1768 a 1780. Barcelona, José J. de Olañeta, pp. 279-292; 381-406.

Martí, J. (1999), “Quan el bosc no ens deixa veure els arbres: Cultures, individus i drets humans”, Revista de l’Alguer, 10: 13-29.

Montaigne, M. (1985), “De los caníbales”. Ensayos I. Madrid, Cátedra, pp. 263-278.      

Rousseau, J. J. (1992),  “La desigualdad entre los hombres”, a Montes de Oca, F., La filosofía en sus fuentes. México, Porrúa, pp. 323-329.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent