Tema |
Subtema |
Antecedents i precursors |
La prehistòria de l'antropologia: dos períodes
La història de l'antropologia pròpiament dita
Les tres fonts de la reflexió etnològica
Descobriment del nou món
Pensadors del segle XVIII: Rousseau i Kant
La qüestió racial. Monogenisme i poligenisme |
Constitució de l'antropologia: l'evolucionisme social |
Morgan, Tylor, Spencer i Frazer |
Particularisme històric |
Boas
|
El difusionisme cultural |
Entre la deducció i l'especulació |
L'escola francesa: l'Anée Sociologique |
Durkheim i Mauss |
El funcionalisme |
Radcliffe-Brown i Malinowski |
Cultura i personalitat |
Els models culturals: Benedict i Mead |
Descripció |
S'establiran tutories amb els estudiants al llarg del curs, a petició de l'estudiant o bé si el professor ho considera necessari. A més d'aquestes tutories pesonalitzades, l'alumne es podrà posar en contacte amb el professor de forma permanent via e-mail per a qualsevol qüestió relacionada amb l'assignatura, amb l'avaluació, etc. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb l'avaluació de l'assignatura, l''estudiant haurà de lliurar 8 notes de lectures específiques (valor: 30%) i un treball de tipus teòric sobre la matèria (valor: 70%). Això afecta tant a la primera com a la segona convocatòria del curs. |
Bàsica |
|
Bestard,
J.; Contreras, J. (1987), “Los ‘indios’ americanos y las cuestiones relativas a
la diversidad cultural”, Bárbaros,
paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la Antropología. Barcelona, Barcanova,
pp. 101-163. Lévi-Strauss, C. (1988) “Las tres fuentes de la reflexión
etnológica”, a Llobera, J. R. (ed.), La antropología como ciencia. Barcelona,
Anagrama, pp. 15-23. Leach,
E. (1988), “El método comparativo en antropología”, a Llobera, J. R. (ed.), La
antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama, pp. 167-178. Llinares, J. B. (1984): “Joseph-Arthur de Gobineau”,Materiales para la
historia de la Antropología. Valencia, Nau Llibres, pp. 91-105. Mead,
M. (1972), “Introducción”; “Cuarta parte: Conclusiones de la investigación”, a Sexo
y temperamento. Buenos Aires, Paidós, 11-15; 235-268. Morgan, L. H. (1987), “Primera
parte: Desenvolvimiento de la inteligencia a través de invenciones y
descubrimientos”, La sociedad primitiva. Madrid, Endymión, pp. 77-111. Sahlins, M. (1988), “El capitán
James Cook o el dios moribundo”, a Islas de historia. Barcelona, Gedisa,
pp. 105-128.
|
Complementària |
|
Els Papalagi (Els homes blancs),
discursos de Tuiavii de Tiavea (Integral, 1988): “Com cobreixen els
Papalagi la seva carn”, pp. 9-12; “Els papalagi són pobres perque tenen massa
coses”, pp. 21-24: “Els papalagi no tenen temps”, pp. 25-28. Los viajes de Marco Polo (1983), “Cultura y
civilización en el imperio mongol”. Madrid, Urbión, pp. 67-82. Cook, J. (2000), “Capítulo I: Desde nuestra salida de
Inglaterra hasta nuestra salida de Nueva Zelanda”; “Capítulo V: 1779”. Los tres viajes
alrededor del mundo. Diarios de 1768
a 1780. Barcelona, José J. de Olañeta, pp. 279-292;
381-406. Martí, J. (1999), “Quan el bosc
no ens deixa veure els arbres: Cultures, individus i drets humans”, Revista
de l’Alguer, 10: 13-29. Montaigne, M. (1985), “De los
caníbales”. Ensayos I. Madrid, Cátedra, pp. 263-278. Rousseau, J. J. (1992), “La desigualdad entre los hombres”, a Montes
de Oca, F., La filosofía en sus fuentes. México, Porrúa, pp. 323-329. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|