DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ D'EMPRESES Codi 16204003
Ensenyament
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
MONTERO VILELA, JUAN ANDRES
Adreça electrònica mariaercilia.garcia@urv.cat
mabelen.lopez@urv.cat
gerard.vallduvi@urv.cat
ivan.utge@urv.cat
maria.biendicho@urv.cat
juanandres.montero@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
UTGÉ HERNÁNDEZ, IVAN
BIENDICHO ROCH, MARIA
MONTERO VILELA, JUAN ANDRES
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p><strong>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL&nbsp; </strong>i&nbsp; seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.</p> <p>En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:</p></div><div><ul><li><u>Docència</u>: En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.&nbsp;</li><li><u>Avaluació</u>: L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent, però les proves mixtes es realitzaran de forma online i la presentació oral del treball es durà a terme mitjançant la gravació d’un vídeo.&nbsp;</li><li><u>Atenció personalitzada</u>: L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència i/o correu electrònic.</li></ul></div><p><strong><br /></strong></p><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</strong>&nbsp;</p><div>Introducció als conceptes d'empresa i empresari. Aproximació als àrees funcionals: conceptes i mètodes inicials. Ubicar l'empresa en un entorn on la competitivitat és determinant a l'hora de prendre decisions.</div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Ser capaç de dirigir l'àrea financera i/o comptable de qualsevol organització, pública o privada, aportant una visió interrelacionada d'ambdues àrees.
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap analitzar la influència de l'entorn sobre l'empresa.
 A5 Sap explicar el concepte d'empresa i el d'empresari.
Sap explicar el concepte de competitivitat empresarial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L’EMPRESA, L’EMPRESARI I LA CREACIÓ D’EMPRESES

1.1. La naturalesa de l'empresa
1.2. Tipus d'empreses
1.3. La figura de l'empresari
1.4. La creació d'empreses
TEMA 2. LES ÀREES FUNCIONALS I L’ANÀLILSI INTERN DE L'EMPRESA 2.1. Les àrees funcionals de l'empresa
2.2. L'anàlisi funcional de l’empresa
2.3. L'anàlisi de recursos i capacitats
TEMA 3. L'ENTORN I L’ANÀLISI EXTERN DE L’EMPRESA 3.1. La naturalesa de l'entorn
3.2. L’anàlisi de l'entorn general
3.3. L’anàlisi de l'entorn específic
TEMA 4. LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA I LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 4.1. El procés de direcció estratègica
4.2. Estratègies corporatives
4.3. Estratègies competitives
4.4. L’ètica i la responsabilitat social de l’empresa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
35 0 35
Treballs
A2
A5
B4
B5
C1
C4
2 20 22
Estudis previs
A2
A5
B4
B6
C4
2 50 52
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A5
B4
B6
C4
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
B4
B6
2 0 2
Atenció personalitzada
A2
A5
B4
B6
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A2
A5
B4
B6
C1
C4
3 20 23
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a presentar l’assignatura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant la realització de les pràctiques proposades l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professor, tant a l'aula com fora de l'aula. Les hores de tutoria al despatx del professor es comunicaran als alumnes a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A5
B4
B5
C1
C4
Es realitzarà un treball en grup al llarg del curs. 25%
Proves mixtes
A2
A5
B4
B6
C1
C4
Es realitzaran dues proves mixtes amb preguntes teòriques i pràctiques. Les proves inclouran un test de teoria i preguntes pràctiques (exercicis, casos, etc.) a desenvolupar. La primera prova es realitzarà a meitat del curs. La segona prova tindrà lloc a la data oficial del examen final i inclourà tots el continguts de l'assignatura. El pes de la primera prova en la nota final és del 15% i el de la segona del 60%. 75%
Altres  

Resolució de casos, exercicis i/o altres activitats pràctiques.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura s'aprova amb un cinc, però és requereix una nota mínima d'un 4 sobre 10, al test de teoria, tant a la primera com a la segona convocatòria.

Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dues parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen, el pes de la teoria serà del 50% i el de la pràctica, el 50% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs.

No es permetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Fonts d'informació

Bàsica BUENO, E., Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización, Pirámide, 2006
BUENO, Y.; CASANI, F.; SANDIVAL, A.; SANTOS, B.; SORIA, P., Fundamentos de administración de empresas. Ejercicios practicos, Ediciones UAM, 2016
CASTILLO, A.M., Introducción a la economía y administración de empresas, Pirámide, 2003
FUENTES, M. y CORDÓN, E., Fundamentos de dirección y administración de empresas, Piramide, 2014
IBORRA, M.; DASÍ, A.; DOLZ, C.; FERRER, C., Fundamentos de dirección de empresas. Conceptos y habilidades directivas, Paraninfo, 2014
MAYNAR, P. (Dir. y coord.), La economía de la empresa en el espacio de educación superior, McGraw-Hill, 2008
MARTÍN DE CASTRO, G.; MONTORO SÀNCHEZ, M.A.; DÍEZ VIAL, Fundamentos de administración de empreses. Tercera edicion., Aranzadi, 2016

Complementària GARCÍA, J. Y CASANUEVA, C. (Coord. y Dir.), Prácticas de la gestión empresarial, McGraw-Hill, 2000
HERNÁNDEZ, M. J. (Coord.), Casos prácticos de administración y organización de empresas, Pirámide, 2000
GARCÍA, S.; NÁJERA, J.J. Y RICO, M.G. , Organización y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, 2001
PÉREZ, E., Prácticas de Administración de Empresas, Pirámide, 2008
SUÁREZ, A., Decisiones óptimas de inversión y financiación en la Empresa, Pirámide, 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent