Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer. |
| A7 |
Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
| | A7 |
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, correción lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
| | C4 |
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL |
1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la comptabilitat nacional.
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacional |
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques. |
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagaments.
4.2. El compte corrent i el compte de capital: la capacitat/ necessitat de finançament
4.3. El compte financer.
4.4. Visió conjunta de la Balança de Pagaments.
4.5. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris externs d'una economia.
|
TEMA 5 . ELS SECTORS PRODUCTIUS |
5.1 Els canvis en l'estructura sectorial de l'economia espanyola.
5.2. Indicadors del sector agrari
5.3. Indicadors del sector industrial
5.4. Indicadors del sector serveis.
5.5. Fonts estadístiques
5.6. Cas aplicat: anàlisi dels sectors productius.
|
TEMA 6. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
6.1. Les taules Input-Output: definició, estructura i continguts.
6.2. Efectes arrossegament: els coeficients tècnics
6.3. Instruments de simulació: el model de demanda
6.4. Fonts estadístiques
6.5. Cas aplicat: Anàlisi de l'activitat econòmica a partir de la TIO d'una economia.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Sesión magistral |
|
22 |
40 |
62 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
18 |
33 |
51 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
6 |
16 |
Trabajos |
|
4 |
6 |
10 |
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sesión magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Trabajos |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Atención personalizada |
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. |
descripción |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Trabajos |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Pruebas de desarrollo |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
|
70% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria. La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final. b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final. |
Básica |
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
|
|
Complementária |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|