IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) PRINCIPLES OF APPLIED ECONOMICS Code 16204006
Study programme
Bachelor's Degree in Finances and Accounting
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Anglès
Català
Department Economics
Coordinator
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
LOVCHA ., YULIYA
FLAMAND ., SABINE
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
ALBIOL SÁNCHEZ, JUDIT
E-mail juancarlos.sanchez@urv.cat
monica.martin@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
judit.albiol@urv.cat
yuliya.lovcha@urv.cat
sabine.flamand@urv.cat
Lecturers
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
ALBIOL SÁNCHEZ, JUDIT
LOVCHA ., YULIYA
FLAMAND ., SABINE
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
General description and relevant information L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica. Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
 A7 Understand basic micro- and macroeconomic principles and their influence on the financial sector.
Type B Code Competences Transversal
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Use instruments for analyzing the economic structure of a territory.
Understand the most common documentary sources for analysing economic activity.
Use and combine information from various documentary sources, extract the essential content and write synthetic reports on sectors or regions.
 A7 Understand the various activities, institutions and agents present in the Spanish economy.
Type B Code Learning outcomes
 B5 Participate actively and share information, knowledge and experience.
 B6 Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand routine information and articles.
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
LESSON 1.- NATIONAL ACCOUNTS AND SECTORIAL ANALISYS 1.1. National accounts
1.2. Economic sectors
1.3. Intersectorial relations
1.4. Economic impacts due to demand changes


LESSON 2. –ECONOMIC GROWTH, WELFARE AND INEQUALITY 2.1. Economic Growth.
2.2. Labour market and determinants
of economic growth
2.3. Productive structure
2.3. International comparisons.
2.4. Welfare and inequality.

LESSON 3. – PUBLIC AND FOREIGN SECTOR OF AN ECONOMY 3.1. Public sector
3.2. Balance of payments
3.3. Foreign sector and international trade

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A5
A7
0.5 0.5 1
Lecture
A7
C3
30 30 60
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
A5
C3
12 10 22
Assignments
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
12 50 62
Personal tuition
B6
1 0 1
 
Extended-answer tests
A5
A7
C3
C4
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Lecture Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Assignments Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets.

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 20%
Extended-answer tests
A5
A7
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (70%)
80%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final).

La qualificació final en segona convocatòria serà la més favorable a l'estudiant d'entre:

a)20% treball i 80% examen final.

b) 100% examen final.


Sources of information

Basic DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.