DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) ESTADÍSTICA I Código 16204007
Titulación
Grado de Finanzas y Contabilidad
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primero Primero
Lengua de impartición
Castellà
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
ASLANIDIS ., NEKTARIOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
MARTÍNEZ IBÁÑEZ, OSCAR
MASIP VIÑES, JOAN
FUMANAL GONZALEZ, BEATRIZ
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
Correo-e oscar.martinez@urv.cat
juanmanuel.lopezrey@urv.cat
joan.masip@urv.cat
miguel.manjon@urv.cat
raquel.casas@urv.cat
josepmaria.allepus@urv.cat
nektarios.aslanidis@urv.cat
mariadolors.casas@urv.cat
beatriz.fumanal@urv.cat
Profesores/as
MARTÍNEZ IBÁÑEZ, OSCAR
LÓPEZ-REY LAURENS, JUAN MANUEL
MASIP VIÑES, JOAN
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
ASLANIDIS ., NEKTARIOS
CASAS FOLCH, MARIA DOLORS
FUMANAL GONZALEZ, BEATRIZ
Web http://moodle.urv.cat/
Descripción general e información relevante Aprendre a ordenar la informació econòmica per a aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives per descriure-la. Contingut: Estadística descriptiva, anàlisi de la regressió, números índexs i taxes de variació.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
 A8 Utilitzar les eines matemàtiques i estadístiques adequades per a l'anàlisi de les principals variables del sistema econòmic-financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda.
 A8 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial.
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen.
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pone en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor.
Selecciona un procedimiento de los que le propone el profesor.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprende instrucciones sobre clases o tareas asignadas por los profesores.
Comprende las ideas básicas de programas de rádio o televisión.
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Introducció 1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades 1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Altres mesures
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional 1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Covariància, coeficient de correlació lineal de Pearson. Propietats
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional

Tema 4. Anàlisi de la regressió 1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Obtenció dels coeficients de la recta. Interpretació
3. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
4. Predicció
Tema 5. Números índexs i taxes de variació 1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes (o compostos)
3. Índexs complexes (o compostos) de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació
Tema 6. Fonaments de probabilitat

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 3 4
Sesión magistral
A5
A8
B1
C1
28 42 70
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A5
A8
B1
C1
22 33 55
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A5
A8
B1
C1
C3
6 9 15
Atención personalizada
A5
A8
B1
C1
1 0 1
 
Pruebas mixtas
A5
A8
B1
C1
C4
2 3 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Classe de presentació de l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Tractament de dades mitjançant full de càlcul.
Atención personalizada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atención personalizada
descripción
Consultes: Resoldre dubtes de forma personalitzada. El primer dia de classe s'informarà de l'horari d'atenció als estudiants de cada professor/a.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A5
A8
B1
C1
C3
Es realitzaran 2 proves al llarg del curs, on cadascuna puntua un 5% de la nota final. 10%
Pruebas mixtas
A5
A8
B1
C1
C4
Dues proves:
1. A meitats de curs (20% nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
2. A la primera convocatòria oficial (70% de la nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
90%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de les diferents proves així com el material que es pot portar en cadascuna d'elles. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs.

Segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria oficial: primera part amb preguntes curtes o tipus test (valoració del 30-40% de la nota final) i una segona part de problemes similars als de les pràctiques de classe (60-70% de la nota final). No es tindran en compte les puntuacions obtingudes en les activitats de l'avaluació continuada.


Fuentes de información

Básica

DOMINGO, C. /Coord.) (2006): "Exercicis d'estadística empresarial". Universitat Rovira i Virgili, 2006 col. EINA, 36.

MARTINPLIEGO, F.J. (2004): "Introducción a la estadística económica yempresarial (Teoría y práctica)". Thomson.

PEREZ, C. (2002): "Estadística a través deExcel". PrenticeHall.

Complementária

ARNALDOS,F. et al. (2003): "Estadística descriptiva para economía y administraciónde empresas". AC.

Lind, D. A. et al. (2008): "Estadística aplicada a los negocios y a la economía". Mc Graw Hill.

Altres recursos

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.