IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) HIGHER FINANCIAL ACCOUNTING Code 16204107
Study programme
Graduate in Finances and Accounting
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
MONCLÚS GUITART, RICARD
VIDAL GIBERT, MARÍA ISABEL
E-mail ricard.monclus@urv.cat
mariaisabel.vidal@urv.cat
Lecturers
MONCLÚS GUITART, RICARD
VIDAL GIBERT, MARÍA ISABEL
Web http://www.tinet.org/~monclus
General description and relevant information Aquesta assignatura proporcionarà a l'estudiós de la mateixa, la coneixença d'un seguit d'operacions comptables que són específiques de les societats mercantils. Degut a la metodologia emprada, l'estudiant al temps que realitza les aplicacions pràctiques pròpies de l'assignatura, obtindrà el coneixement d'un programa informàtic destinat a satisfer les necessitats d'informació comptable d'una petita o mitjana empresa.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Understand accounting as the language of the economic reality of the company
Type B Code Competences Transversal
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Understand the essentials of corporate accounting in the current regulatory framework.
Understand the specific criteria of financial accounting.
Apply the essential aspects of corporate and financial accounting to prevailing business reality.
Type B Code Learning outcomes
 B5 Propose ambitious, clearly defined goals to the group.
Encourage all members to take part in the management and smooth running of the team.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Understand the operating system as a hardware manager and the software as a working tool.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció a la comptabilitat de societats 1.1. Les societats mercantils
1.1.1. La Societat Anònima
1.1.2. La Societat de Responsabilitat Limitada
1.1.3. Altres tipus de societats
1.2. La comptabilitat de societats
2. Constitució de la societat anònima 2.1. Subscripció i desemborsament mínim
2.2. Fundació simultània de la societat
2.3. Les aportacions
2.3.1. Aportacions dineràries
2.3.2. Aportacions no dineràries
2.4. Accionistes morosos
3. Variacions de capital en la societat anònima 3.1. Modalitats i formes de l’ampliació de capital
3.1.1. Amb aportacions dineràries
3.1.2. Amb aportacions no dineràries
3.1.3. Per compensació de crèdits
3.1.4. Per conversió d’obligacions en accions
3.1.5. Per capitalització de reserves o beneficis
3.2. Requeriments de la reducció de capital
3.3. Modalitats i finalitats de la reducció
3.3.1. Per devolució d’aportacions
3.3.2. Per condonació de dividends passius
3.3.3. Per constitució o increment de la reserva legal o reserves voluntàries
3.3.4. Per restabliment d’equilibri entre el patrimoni i el capital
4. Dissolució, liquidació i transformació de la societat anònima 4.1 Motius de la dissolució
4.2. Període de liquidació
4.3. Divisió de l’haver social
4.4. Transformació de la societat
5. Els comptes anuals de les societats anònimes 5.1. Normes reguladores
5.2. Documents que formen els comptes anuals
5.3. Balanç
5.4. Compte de pèrdues i guanys
5.5. Estat de canvis de patrimoni net
5.6. Estat de fluxos d’efectiu
5.7. La memòria
5.8. Altres documents: l’informe de gestió
6. Aplicació del resultat 6.1. Introducció
6.2. Base de repartiment
6.3. Distribució de beneficis segons la Llei de Societats Anònimes
6.3.1. Compensació de pèrdues d’exercicis anteriors
6.3.2. Reserva legal
6.3.3. Altres reserves legals
6.3.4. Dividends
6.3.4.1. Ordinaris
6.3.4.2. De les accions sense vot
6.3.4.3. A compte
6.4. Ordre de prelació en la distribució de resultats
6.5. Participació dels administradors
6.6. Bons del fundador
7. Altres tipus de societats 7.1. La societat de responsabilitat limitada
7.1.1. Les participacions socials
7.1.2. Constitució
7.1.3. Variacions de capital
7.1.4. Dissolució i liquidació
7.2. Societats col·lectives
7.3. Societats comanditàries

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 5 7
Lecture
A3
28 42 70
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
C2
24 40 64
Personal tuition
1 0 1
 
Objective multiple-choice tests
A3
3 3 6
Practical tests
B5
C2
C4
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities A) Presentació de l'assignatura. En aquest punt el professor indica les característiques principals de l'assignatura, els objectius d'aprenentatge, el contingut de forma esquemàtica en que està estructurada, els nivells necessaris d'assignatures ja cursades, la temporalització i les diferències entre les classes teòriques i les pràctiques.
B) Explicació del sistema de treball, metodologia, criteris d'avaluació. Atés que aquesta assignatura disposa d'una metodologia complexa, en aquesta activitat introductòria, s'explica en detall el sistema de treball a emprar, la metodologia i els diferents criteris d'avaluació.
C) Creació dels grups de treball. Al Moodle els alumnes disposaran fins al 25 de septembre d'una aplicació que permet, d'una forma clara i senzilla, establir els diferents Grups de Treball, que els propis alumnes escolliran.
Lecture Aquestes sessions pretenen exposar els continguts de l'assignatura a partir de relacionar les explicacions entre les diferents sessions, enfatitzant les idees i conceptes principals de cada tema amb llur relació posterior, aportant exemples que seran solucionats un cop l'alumne els hagi treballat. Les sessions magistrals seran desenvolupades a la classe amb presentacions fetes amb powerpoint que l'alumne tindrà a la seva disposició en format pdf al Moodle. Aquestes classes sempre acabaran amb un torn obert de preguntes sobre els temes desenvolupats. Cas de no haver preguntes per part dels alumnes, serà el professor que farà preguntes als estudiants per copsar el grau d'atenció mantingut durant l'explicació.
La classe magistral disposa sempre, al finalitzar la mateixa, del que anomenem 'Complements d'explicació', que no és altra cosa que exercicis de tipus pràctic que permet avaluar al professor i autoavaluar a l'alumne el grau d'aprenentatge d¡allò que s'acaba d'explicar. L'alumne disposa dels enunciats d'aquest 'Complements', al Moodle, i la seva realització, a classe, disposa d'un format lliure, és a dir, poden resoldreu sols, amb el company del costat o amb els membres del seu Grup de Treball; i naturalment, poden emprar els apunts i materials que disposin en aquell moment.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms L'alumne, en grups de 3 o 4 persones, portarà a la pràctica les explicacions realitzades en les sessions magistrals. Aquesta posada en pràctica es farà utilitzant el programa informàtic Gestión MGD (software lliure) i una 'Societat mercantil' (necessàriament ha de ser una Societat Anònima), que cada Grup de Treball haurà de crear i en la que desenvoluparà un exercici econòmic (per raons de temps, aquest exercici econòmic quedarà limitat a Setembre - Desembre, de l'any en curs, que coincideix amb la durada de l'assignatura i que permet veure totes les operacions habituals d'una empresa). En aquest exercici econòmic el Grup de Treball haurà d'incloure totes les operacions explicades a classe i particularitzades pel grup, així com tota aquella operativa que el grup decideixi incorporar, d'acord amb les singularitats del tipus de societat i activitat empresarial escollida (també per raons de temps, sovint els terminis legals establerts seran escurçats). En aquestes operacions de tipus lliure, el Grup de Treball, ha d'aplicar tècniques de treball grupal i establir i aplicar les diferents activitats a desenvolupar per cada integrant.
El resultat de la pràctica serà lliurat en forma de Dossier, en català o castellà, i haurà de contenir tots els documents generats durant l'exercici econòmic, així com una explicació i detall de les circumstàncies que han envoltat a l'empresa i que seran d'introducció lliure (amb això vol dir-se que l'alumne pot considerar un entorn de crisi econòmica, o d'esplendor, de forta inflació, etc. Amb el dossier, el Grup de Treball, defensarà en un temps breu, de 15/20 minuts i amb la participació de tots ells, el treball realitzat.
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets. També hi haurà disponible un fòrum al Moodle en que poden plantejar dubtes i consultes particulars o de Grup de Treball, en relació a l'assignatura.

Personalized attention
Description
Pròpiament no hi ha una atenció personalitzada ja que aquesta assignatura preten que l'alumne aprengui a aprendre, més enllà de la que s'ha establert a l'apartat de Metodologies. Per aquest motiu se li posa al seu abast tot un seguit de documents que li permetin gestionar els dubtes i mancances. Concretament, l'alumne al Moodle disposa de tot el material en format pdf, que el professor utilitza en classe, així com tota la teoria explicada a classe i els exemples i problemes resolts. També, mitjançant el Moodle pot emprar l'aplicació informàtica i al ser de caràcter gratuït, utilitzar-la on li vagi millor. En relació a l'operativa de l'aplicació informàtica, l'alumne disposa d'uns apunts detallats on s'explica, així com d'uns vídeos on té visualitzat pas a pas el camí a realitzar per arribar a la fita. Tanmateix, si a l'alumne(s) després de consultar tots els mitjans posats al seu abast, i haver fet tasca de Grup, li persisteixen els interrogants, sempre podrà fer una consulta mitjançant correu electrònic, que li serà resposta en temps raonable o, en funció del que el professor consideri més adient, invitarà a l'alumne a una consulta presencial. També disposarà del Fòrum multidireccional existent al Moodle, molt potenciat pel professor, ja que incorpora una dinàmica molt participativa.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Objective multiple-choice tests
A3
Tres proves 50%
Practical tests
B5
C2
C4
Treball sobre el contingut global de l'assignatura que s'entregarà en la data oficial de l'exàmen. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

D'acord amb la Normativa Acadèmica de Grau i de Matrícula de la URV, concretament a l'article 21, l'alumne no podrà utilitzar en les proves avaluatories ni telèfons mòbils, ni tauletes, ni ordinadors portàtils, ni cap altre instrument electrònic.

1ª. Convocatòria.

La nota final s'obtindrà de fer la mitjana ponderada entre les dues proves (50% objectiva i 50% pràctica).

Les proves objectives tipus test es faran de forma individual, responent un qüestionari al Moodle.

Les proves pràctiques consistirà en el lliurament d'un dossier amb tota la documentació comptable realitzada per l'empresa virtual que cada grup ha creat, administrat i gestionat.

2ª Convocatòria.

Hi haura una prova objectiva que ponderarà el 50% de la nota final i que es farà presencialment mitjançant qüestionari al campus virtual. L'alumne també haurà de lliurar el corresponent dossier de la prova pràctica d'acord amb les especificacions detallades al Moodle, que ponderarà el 50%.


Sources of information

Basic Besteiro Varela, Maria Avelina, Contabilidad Financiera Superior: Contabilidad de Sociedades, 1ª, Pirámide
Fernández González, Fernando Javier; Álvarez Carriazo, José Luis, Contabilidad de Sociedades (adaptada al nuevo PGC), 2ª, Dentro de Estudios Financieros
Monclús Guitart, Ricard; Ortí García, Margarita, Tutorial programa Gestión MGD, 2ª, http://www.ciberconta.unizar.es/LECCION/gestionmgd
Monclús Guitart, Ricard i Vidal Blasco, Arantxa, Lliçons de Comptabilitat Financera Superior, 1º, e-Eina publicacions URV
Monclús Guitart, Ricard i Vidal Blasco, Arantxa, 120 exercici resolts de comptabilitat financera superior, 1ª, e-Eina publicacions URV
Monclús Guitart, Ricard i Vidal Blasco, Arantxa , Lliçons de Gestión MGD (programa informàtic de Comptabilitat), 1ª, e-Eina publicacions URV
Monclús Guitart, Ricard i Vidal Blasco, Arantxa, Torres Coronas, Teresa i altres, Quadratonics, SA: Un cas per aprendre sobre el món de la gestió i el web 2.0, 1ª, e-Eina publicacions URV
Monclús Guitart, Ricard i Vidal Blasco, Arantxa, Torres Coronas, Teresa, Aprendre a través de la veu de l'experiència, 1ª, e-Eina publicacions URV

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
ANALYSIS OF FINANCIAL STATEMENTS/16204108


Subjects that it is recommended to have taken before
INTRODUCTION TO ACCOUNTING/16204001
FINANCIAL ACCOUNTING/16204002
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.