Type A
|
Code |
Competences Specific | | A3 |
Understand accounting as the language of the economic reality of the company
|
| A5 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A3 |
Capture, measure and Evaluate the internal circulation, rationalization and control of a company to Determine its economic state.
| | A5 |
Determine the company's production costs, margins and results for a given period in order to Provide the organization with the relevant information for taking decisions.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B5 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
PART I. CONCEPTES BÀSICS |
|
Tema 1. Introducció a la comptabilitat de costos i de gestió |
1.1. Introducció
1.2. Evolució històrica de la comptabilitat de costos
1.3. Concepte i objectius de la comptabilitat de costos
1.4. Delimitació entre comptabilitat de costos i comptabilitat de gestió |
Tema 2. Anàlisi i classificació dels costos
|
2.1. Concepte de cost
2.2. Diferenciació entre els conceptes de despesa, pagament i cost
2.3. Classificació dels costos
2.4. El cicle comptable de la comptabilitat de costos
|
Tema 3. Sistemes d’acumulació de costos: cost complet i cost variable
|
3.1. Conceptes de periodificació, classificació, localització i imputació de costos
3.2. Sistema de cost complet
3.3.Sistema de cost variable
|
PART II. EL COST DELS FACTORS |
|
Tema 4. El cost dels materials
|
4.1. Introducció
4.2. Valoració dels materials en un sistema de costos històrics
4.3. Inventaris permanents
|
Tema 5. El cost de personal
|
5.1. Conceptes generals
5.2. Control dels temps d’activitat
5.3. Sistemes de retribució |
Tema 6. El cost de l’equip productiu: la depreciació i altres costos generals de fabricació |
6.1. Costos d’amortització
6.1.1. Concepte i classes
6.1.2. Determinació i localització
6.2. Altres costos generals de fabricació
6.2.1. Concepte i classes
6.2.2. Determinació i localització |
PART III. MODELS DE COSTOS |
|
Tema 7. Model de comptabilitat de costos per seccions
|
7.1. Introducció
7.2. Divisió de l’empresa en centres de responsabilitat
7.3. Determinació de les seccions homogènies
7.4. Naturalesa econòmica de les seccions
7.5. Unitats d’obra
7.6. Prestacions reciproques entre seccions |
Tema 8. Model complementari dels costos d’oportunitat
|
8.1. Introducció i concepte
8.2. Tipus de costos d’oportunitat
8.3. Càlcul dels costos d’oportunitat
|
Tema 9. Model de costos estàndards
|
9.1. Introducció
9.2. Classes d’estàndards
9.3. Càlcul del cost estàndard del producte
9.4. Càlcul de desviacions
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
Lecture |
|
39 |
87.75 |
126.75 |
Personal tuition |
|
1 |
0.75 |
1.75 |
|
Objective multiple-choice tests |
|
2 |
0 |
2 |
Practical tests |
|
16 |
0 |
16 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura. Explicació del sistema de treball, metodologia, criteris d'avaluació. Creació de grups de treball, etc.
|
Lecture |
Aquestes sessions pretenen exposar els continguts de l’assignatura a partir de relacionar les explicacions entre les diferents sessions, emfatitzar les idees i conceptes principals de cada tema amb llur relació posterior, aportar exemples que seran solucionats un cop l’alumne els hagi treballat.
Les sessions magistrals seran desenvolupades a la classe amb presentacions fetes amb power point.
Aquestes classes sempre acabaran amb un torn obert de preguntes sobre els temes desenvolupats. Cas de no haver preguntes per part dels alumnes, serà el professor que farà preguntes als estudiants per copsar el grau d’atenció mantingut durant l’explicació. |
Personal tuition |
Els estudiants disposaran d'hores de consulta de l'assignatura, que es realitzaran al despatx concertant hora prèviament per correu electrònic. |
Description |
Proves pràctiques: En la realització de les proves pràctiques a classe, cada grup tindrà dret a realitzar una pregunta sobre el desenvolupament de la mateixa.
A banda, els estudiants disposaran d'hores de consulta de l'assignatura, que es realitzaran al despatx concertant hora prèviament per correu electrònic. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Objective multiple-choice tests |
|
Hi hauràn dues proves objectives de tipus test i teòrico-pràctiques. La primera es farà al llarg del quatrimestre (8%), i la segona a la data fixada per l'exàmen de la primera convocatòria (50%) |
58% |
Practical tests |
|
Les proves pràctiques seran realitzades en grups de quatre persones a classe a partir d'un text lliurat pel professor i on estaran especificats els inputs i outputs a utilitzar i a entregar.
L'alumne disposarà de la solució un cop acabat el temps de realització. Aquestes proves no són revisables, però l'alumne podrà fer comentaris, com a grup, mitjançant el correu electrònic. |
42% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
A les proves d'avaluació no es poden fer servir mòbils, tauletes, portàtils i similars. La primera convocatòria és per avaluació continuada. La nota sorgeix de les proves pràctiques i les proves objectives de tipus test amb els percentatges especificats. La segona convocatòria constarà d'una prova objectiva de tipus test que representarà el 100% de la nota final d'aquesta convocatòria. |
Basic |
AECA, El marco de la contabilidad de gestión, Última edición disponible, Madrid
Álvarez-Dardet, M.C.; Guitiérrez Hidalgo, F. (Coords)., Contabilidad de gestión. Cálculo de costes, Última edición disponible, Pirámide (Madrid)
Fullana, C. y Paredes, J.L. , Manual decontabilidad de costes, Última edición disponible, Delta (Madrid)
Monclús Guitart, R.; Vidal Blasco, M.A., Lliçons de comptabilitat de costos, Última edición disponible, Publicacions URV (URV-Arola-Cossetània). Tarragona
Mallo, C.; Jiménez Montañés, M.A., Contabilidad de Costes, Última edición disponible, Pirámide (Madrid)
Sáez Torrecilla, A; Fernández Fernández, A;Gutierrez Díaz, G., Contabilidad de Costes y Contabilidad de Gestión. Vol. 1 y 2, Última edición disponible, McGraw-Hill. Madrid
|
|
Complementary |
Blanco Ibarra,F. , Contabilidad de Costes y Análisis de Gestión para las decisiones estratégicas (Teoría y ejercicios resueltos), Última edición disponible, Deusto (Bilbao)
Álvarez-Dardet, M.C.; Guitiérrez Hidalgo, F. (Coords)., Contabilidad de gestión. Profundización en el cálculo del coste y proceso de planificación y control, Última edición disponible, Pirámide (Madrid)
Rocafort Nicolau, A, Contabilidad de costes, fundamentos y ejercicios resueltos, Última edición disponible, Bresca. Barcelona.
Rodríguez González, R. et al. , Contabilidad de costes y de gestión: supuestos prácticos, Última edición disponible, McGraw-Hill (Madrid)
|
. |
Subjects that it is recommended to have taken before |
INTRODUCTION TO ACCOUNTING/16204001 | FINANCIAL ACCOUNTING/16204002 | ANALYSIS OF FINANCIAL STATEMENTS/16204108 | HIGHER FINANCIAL ACCOUNTING/16204107 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|