IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) ECONOMIC AND FINANCIAL PLANNING Code 16204116
Study programme
Graduate in Finances and Accounting
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 1Q
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
SERRAL CARRILLO, GERARD
BORRAS BALSELLS, FRANCESC XAVIER
E-mail francescxavier.borras@urv.cat
gerard.serral@urv.cat
Lecturers
BORRAS BALSELLS, FRANCESC XAVIER
SERRAL CARRILLO, GERARD
Web http://http://moodle.urv.net/
General description and relevant information Proporcionar les eines i els coneixements necessaris per poder treballar i implementar un sistema integrat de planificació i control: la gestió empresarial guiada per plans.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Manage the financial and / or accounting area of any organization, public or private, and provide an interrelated overview of both areas.
 A4 Interpret financial statements and assess the financial situation of a company, in order to carry out the necessary corrective actions or enhance future opportunities
Type B Code Competences Transversal
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Design a business plan with IT tools (Excel).
Analyze the viability of a business plan design.
 A4 Understand the elements for developing an integrated system for business control and planning.
Design the appropriate control mechanisms.
Create economic and financial budgets.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analyze the risks and benefits of innovation.
 B5 Bear in mind the opinions of others and give constructive feedback.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
 B6 Use other media to support the message of their presentations.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ I CONTROL 1.1. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICO-FINANCERA A L’EMPRESA
1.2. FUNCIONAMENT D’UN SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ I CONTROL
1.3. EL PLA OPERATIU ANUAL. AVANTAGES I INCONVENIENTS
1.4. REQUISITS PER A LA IMPLANTACIÓ D’UN SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ
1.5. EL QUADRE DE COMANDAMENT (QC)
TEMA 2. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICA 2.1. EL PRESSUPOST OPERATIU
2.2. ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST OPERATIU
2.3. EL COMPTE DE RESULTATS
2.4. EL COMPTE DE RESULTATS D’UNA EMPRESA INDUSTRIAL
2.5. ANÀLISI DEL PUNT D’EQUILIBRI
TEMA 3. LA PLANIFICACIÓ FINANCERA 3.1. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICO-FINANCERA A L’EMPRESA
3.2. LA POLÍTICA DE CIRCULANT
3.3. DETERMINACIÓ DEL CASH-FLOW I DE L’EFE
TEMA 4. EL CONTROL DE GESTIÓ 4.1. MODELS D’ANÀLISI DE DESVIACIONS
4.2. DESVIACIÓ EN EL RESULTAT
4.3. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT FINANCERA

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A2
A4
28 26 54
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
B3
B5
B6
C2
26 62 88
Personal tuition
1 2 3
 
Oral tests
A2
A4
B6
C4
2 0 2
Extended-answer tests
A2
A4
B3
B5
1 0 1
Practical tests
A2
A4
B6
C2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities S'introdueixen els objectius de l'assignatura, el mètode docent i els criteris d'avaluació.
Lecture Es defineixen i analizen els instruments i eines per poder implementar un sistema integrat de planificació i control.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms S'empra programari informàtic (fulls de càlcul i processador de textos) per resoldre els problemes i desenvolupar les eines que es treballen en l'assignatura.
Personal tuition Es resoldran dubtes i preguntes i s'orientarà a l'alumne de cara a l'obtenció dels coneixements que es treballen en l'assignatua i a la realització de les proves d'avaluació.

Personalized attention
Description
Durant el curs es durà a terme una atenció personalitzada dels diferents grups de treball en les sessions de pràctiques. A més a més, s'atendrà individualment als alumnes cas que ho sol·licitin en les hores destinadades a tal efecte.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Oral tests
A2
A4
B6
C4
Defensa del treball al final del quadrimestre 10%
Extended-answer tests
A2
A4
B3
B5
Realització al llarg del quadrimestre d’un pla d’empresa (financer)

50%

Practical tests
A2
A4
B6
C2
Examen final de caràcter pràctic 40%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria, és avaluable a través d'avaluació continuada (AC), que consisteix en les següents activitats:

Proves i treballs: un 60% de la nota provindrà del treball realitzat en grup que s'haurà de defensar al final del curs.

Examen final: el 40% restant provindrà d'un examen final pràctic.

Comentaris:

en segona convocatòria, en cas de que la nota de l'examen final sigui superior a la que s'obtindria d'aplicar els criteris (60-40%) prevaldrà la nota de l'examen final, passant a suposar aquesta el 100% de la nota.


Sources of information

Basic Vergés, J., La planificació econòmica i financera a l'empresa, , Barcelona, UAB
Pérez-Carballo Veiga, Control de la Gestión Empresarial, , Madrid, ESIC
Cuervo García, A., Análisis y Planificación Financiera de la empresa, , Madrid, Civitas

Complementary Blanco Ibarra, F., Contabilidad de costes y analítica de gestión para las decisiones estratégicas, , Bilbao, Deusto
Mallo, C. , Control de Gestión y control presupuestario , , Madrid, McGraw Hill

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.