Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Manage the financial and / or accounting area of any organization, public or private, and provide an interrelated overview of both areas.
|
| A4 |
Interpret financial statements and assess the financial situation of a company, in order to carry out the necessary corrective actions or enhance future opportunities
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Design a business plan with IT tools (Excel).
Analyze the viability of a business plan design.
| | A4 |
Understand the elements for developing an integrated system for business control and planning.
Design the appropriate control mechanisms.
Create economic and financial budgets.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Analyze the risks and benefits of innovation.
| | B5 |
Bear in mind the opinions of others and give constructive feedback.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
| | B6 |
Use other media to support the message of their presentations.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1. SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ I CONTROL |
1.1. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICO-FINANCERA A L’EMPRESA
1.2. FUNCIONAMENT D’UN SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ I CONTROL
1.3. EL PLA OPERATIU ANUAL. AVANTAGES I INCONVENIENTS
1.4. REQUISITS PER A LA IMPLANTACIÓ D’UN SISTEMA INTEGRAT DE PLANIFICACIÓ
1.5. EL QUADRE DE COMANDAMENT (QC) |
TEMA 2. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICA |
2.1. EL PRESSUPOST OPERATIU
2.2. ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST OPERATIU
2.3. EL COMPTE DE RESULTATS
2.4. EL COMPTE DE RESULTATS D’UNA EMPRESA INDUSTRIAL
2.5. ANÀLISI DEL PUNT D’EQUILIBRI |
TEMA 3. LA PLANIFICACIÓ FINANCERA |
3.1. LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICO-FINANCERA A L’EMPRESA
3.2. LA POLÍTICA DE CIRCULANT
3.3. DETERMINACIÓ DEL CASH-FLOW I DE L’EFE |
TEMA 4. EL CONTROL DE GESTIÓ |
4.1. MODELS D’ANÀLISI DE DESVIACIONS
4.2. DESVIACIÓ EN EL RESULTAT
4.3. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT FINANCERA |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
28 |
26 |
54 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
26 |
62 |
88 |
Personal tuition |
|
1 |
2 |
3 |
|
Oral tests |
|
2 |
0 |
2 |
Extended-answer tests |
|
1 |
0 |
1 |
Practical tests |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
S'introdueixen els objectius de l'assignatura, el mètode docent i els criteris d'avaluació. |
Lecture |
Es defineixen i analizen els instruments i eines per poder implementar un sistema integrat de planificació i control. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
S'empra programari informàtic (fulls de càlcul i processador de textos) per resoldre els problemes i desenvolupar les eines que es treballen en l'assignatura. |
Personal tuition |
Es resoldran dubtes i preguntes i s'orientarà a l'alumne de cara a l'obtenció dels coneixements que es treballen en l'assignatua i a la realització de les proves d'avaluació. |
Description |
Durant el curs es durà a terme una atenció personalitzada dels diferents
grups de treball en les sessions de pràctiques. A més a més, s'atendrà individualment als alumnes cas que ho sol·licitin en les hores destinadades a tal efecte. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Oral tests |
|
Defensa del treball al final del quadrimestre |
10% |
Extended-answer tests |
|
Realització al llarg del quadrimestre d’un pla d’empresa (financer)
|
50%
|
Practical tests |
|
Examen final de caràcter pràctic |
40% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
L'assignatura, tant en primera com en segona convocatòria, és avaluable a través d'avaluació continuada (AC), que consisteix en les següents activitats: Proves i treballs: un 60% de la nota provindrà del treball realitzat en grup que s'haurà de defensar al final del curs. Examen final: el 40% restant provindrà d'un examen final pràctic. Comentaris: en segona convocatòria, en cas de que la nota de l'examen final sigui superior a la que s'obtindria d'aplicar els criteris (60-40%) prevaldrà la nota de l'examen final, passant a suposar aquesta el 100% de la nota. |
Basic |
Vergés, J., La planificació econòmica i financera a l'empresa, , Barcelona, UAB
Pérez-Carballo Veiga, Control de la Gestión Empresarial, , Madrid, ESIC
Cuervo García, A., Análisis y Planificación Financiera de la empresa, , Madrid, Civitas
|
|
Complementary |
Blanco Ibarra, F., Contabilidad de costes y analítica de gestión para las decisiones estratégicas, , Bilbao, Deusto
Mallo, C. , Control de Gestión y control presupuestario , , Madrid, McGraw Hill
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|