DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) MARKETING Código 16204118
Titulación
Grado de Finanzas y Contabilidad
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CUADRADO MOYA, GUSTAVO
ARNAVAT CARBALLIDO, FRANCESC XAVIER
Correo-e xavier.arnavat@urv.cat
gustavo.cuadrado@urv.cat
Profesores/as
ARNAVAT CARBALLIDO, FRANCESC XAVIER
CUADRADO MOYA, GUSTAVO
Web
Descripción general L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer els fonaments de la disciplina del màrqueting a l'estudiant que entra en contacte amb ella per primera vegada.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Pot descriure i explicar els conceptes i termes bàsics del màrqueting.
Sap en què consisteix un pla de màrqueting.
Comprèn la funció estratègica del màrqueting i la seva importància per al rendiment general de l'empresa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analiza una situación dada y le identifica aspectos que deben mejorar.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.

Contenidos
tema Subtema
1. Conceptes de màrqueting a. Concepte de màrqueting
b. Àmbits d’actuació del màrqueting
c. Orientacions i aproximacions al mercat
d. Evolució dels paradigmes de màrqueting
e. La funció del màrqueting a l’empresa
f. Relació entre el màrqueting i les vendes
g. Activitats de màrqueting a l’empresa
h. Organització funcional del màrqueting
i. Ètica i màrqueting
j. Els condicionants de l’entorn en el màrqueting
2. La planificació estratègica de màrqueting a. El procés de màrqueting
b. Necessitat de planificar en màrqueting
c. Conceptes de planificació de màrqueting
d. Els objectius i la seva naturalesa
e. Guia per a la preparació del pla de màrqueting
f. Funcions del pla de màrqueting
3. El mercat i les seves oportunitats a. Concepte de mercat
b. Classificació dels mercats
c. Conceptes de potencial de mercat
d. La participació del mercat
e. La penetració de mercat
f. L’estudi de la competència
4. El comportament del consumidor a. L’estudi del comportament del consumidor
b. Models de comportament
c. Els hàbits de compra
d. Comportaments de compra en les organitzacions
e. L’organització i els processos de compres a les empreses i organitzacions
5. La segmentació dels mercats i el posicionament dels productes i marques a. Conceptes i utilitats de la segmentació
b. Justificació de la segmentació dels mercats
c. Procés per a segmentar els mercats
d. Models de segmentació de mercats
e. Criteris de segmentació de mercats
f. Estratègies de segmentació i definició del públic objectiu
g. Conceptes d’imatge, identitat i posicionament
h. Procés per a determinar el posicionament dels productes i les marques
i. Interpretació dels posicionaments
6. La informació i les decisions de màrqueting a. La informació i el risc en les decisions
b. El sistema d’informació de màrqueting
c. L’estimació de la demanda
7. La gestió del producte i el servei a. Concepte i dimensions del producte i el servei
b. La línia de productes i serveis
c. Decisions sobre la marca
d. Altres atributs del producte
e. El cicle de vida del producte
f. La innovació i la renovació de productes
g. Estratègies de màrqueting per a empreses de serveis
8. La política de preus i marges a. Conceptes de preus i marges
b. Fixació de preus
c. Estratègies de preus en el llançament del producte
d. Estratègies de variació de preus
9. Els canals de distribució a. Operativitat en els canals de distribució
b. Elecció de canals de distribució
c. La direcció i el poder en el canal
d. El sistema comercial i la distribució
e. Tendències en la distribució del futur
10. La comunicació integrada de màrqueting a. El mix de comunicació
b. La promoció de vendes
c. El màrqueting directe i l’e-comerce
d. Les relacions públiques
e. Principis de la publicitat
f. Disseny i desenvolupament de campanyes publicitàries
g. Avantatges i inconvenients de la venda personal
h. Tipologies d’organització de vendes
i. Gestió i direcció de la força de vendes

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
B3
2 1 3
Sesión magistral
A5
B3
C3
C4
45.5 45.5 91
Atención personalizada
10 10 20
 
Pruebas de desarrollo
A5
B3
C3
C4
1.5 22.5 24
Pruebas de desarrollo
A5
B3
C3
C4
1 11 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es farà la presentació de l'assignatura
Sesión magistral Exposició dels conceptes teòrics del màrqueting i es donaran pautes per a la realització del treball de desenvolupament.

Atención personalizada
descripción
Preparació i discusió dels treballs de desenvolupament en grup, a realitzar al llarg del curs, en contacte amb el professor

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas de desarrollo
A5
B3
C3
C4
Prova integral

50 %
Pruebas de desarrollo
A5
B3
C3
C4
La qualificació final en primera convocatòria com a mínim el resultat de 4 proves (prova integral i
pràctiques/treballs/etc.) i almenys dues d’elles seran de caràcter individual.
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

${1}iEn la segona convocatòria es podrà obtenir la qualificació màxima a travès d'una prova integral, que serà el 100% de la nota.${1}i


Fuentes de información

Básica Kotler, P., irección de Marketing. Edición del Milenio, 10ª Edición, 10ª Edición, Madrid, Prentice-Hall, 2000

Dossier(s) d’articles preparats pels professors. Disponibles Al Moodle.

Complementária
  • Santesmases, M. Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Pirámide, 1999.
  • Martin Armario, E. Marketing. Ariel, Barcelona, 1998.
  • Lambin, J.J. Marketing estratégico, Madrid. McGraw Hill, 1995.
  • Rodríguez Ardura, I. El Marketing y el éxito en la empresa (2ª ed.). Madrid: Pirámide, 1998.
  • Kotler, P.; Armstrong, G.; Saunders, J.; Wong, V. Principles of marketing. The European Edition. Hertfordshire: Prentice Hall, 1999.
Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomena consultar l'espai Moodle de l'assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.