IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) CONTROL OF INFORMATION MANAGEMENT AND SYSTEMS Code 16204209
Study programme
Graduate in Finances and Accounting
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Català
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
CAMPA PLANAS, FERNANDO
E-mail fernando.campa@urv.cat
nicole.kalemba@urv.cat
Lecturers
CAMPA PLANAS, FERNANDO
KALEMBA ., NICOLE
Web
General description L'objectiu d'aquesta assignatura és definir els sistemes d'informació i control d'una empresa per comprovar que es compleixen els objectius estratègics d'aquesta.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B2 Effective solutions to complex problems
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Understand the value of information in a company.
Understand the applications of a company's balanced scorecard.
Understand the basic variables in an information system and the basic types of company systems.
Manage information technologies and systems as a strategic asset for the Management of information in a company.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
 B2 Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Draw up strategies to solve problems.
Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
 B3 Reflect on new ways of doing things.
Identify things that need to be improved in complex situations and contexts.
Design new products and processes, and analyze risks and benefits.
 B4 Manage and organize their work and time as scheduled.
Present results before the stipulated deadlines.
 B5 Participate actively and share information, knowledge and experience.
 B6 Reply to the questions that they are asked.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
 C3 Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C4 Produce grammatically correct written texts

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1 1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.

TEMA 2 2.1. Sistemes d’informació
2.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
2.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres

TEMA 3 3.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
3.2. Preus de transferència.

TEMA 4 4. Indicadors de gestió
4.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
4.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies


TEMA 5 5. Quadre de Comandament Integral
5.1 Concepte, evolució i utilitat
5.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
5.3 Procés d'implementació


TEMA 6 6. El controller
6.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
6.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
6.3 El controller i el procés de Due-diligence


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
B1
2 0 2
Lecture
A2
A5
B2
B4
C3
30 30 60
Problem solving, classroom exercises
A2
B3
C2
C3
C4
6 6 12
Personal tuition
B6
C4
4 4 8
 
Practical tests
A5
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
14 28 42
Mixed tests
B2
B3
2 10 12
Mixed tests
B2
B3
2 12 14
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació
Lecture Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
Problem solving, classroom exercises Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Personalized attention
Description
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical tests
A5
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Dels sis casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes 30%
Mixed tests
B2
B3
Examen parcial, individual 20%
Mixed tests
B2
B3
Examen final individual de l'assignatura. S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat en l'assignatura 50%
Others  
 
Other comments and second call

La segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de la primera convocatoria


Sources of information

Basic J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,

Complementary Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,

Recommendations


 
Other comments
Es recomana l'assistència a classe per al millor seguiment i aprofitament de l'assignatura
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.