Type A
|
Code |
Competences Specific | | A5 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B2 |
Effective solutions to complex problems |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
| B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C1 |
Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English |
| C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A5 |
Understand the value of information in a company.
Understand the applications of a company's balanced scorecard.
Understand the basic variables in an information system and the basic types of company systems.
Manage information technologies and systems as a strategic asset for the Management of information in a company.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
| | B2 |
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Draw up strategies to solve problems.
Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
| | B3 |
Reflect on new ways of doing things.
Identify things that need to be improved in complex situations and contexts.
Design new products and processes, and analyze risks and benefits.
| | B4 |
Manage and organize their work and time as scheduled.
Present results before the stipulated deadlines.
| | B5 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
| | B6 |
Reply to the questions that they are asked.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C1 |
Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
| | C2 |
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
| | C3 |
Reflect on, review and evaluate the information management process.
| | C4 |
Produce grammatically correct written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1 |
1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.
|
TEMA 2 |
2.1. Sistemes d’informació
2.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
2.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres
|
TEMA 3 |
3.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
3.2. Preus de transferència.
|
TEMA 4 |
4. Indicadors de gestió
4.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
4.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies
|
TEMA 5 |
5. Quadre de Comandament Integral
5.1 Concepte, evolució i utilitat
5.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
5.3 Procés d'implementació
|
TEMA 6 |
6. El controller
6.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
6.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
6.3 El controller i el procés de Due-diligence
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
30 |
30 |
60 |
Problem solving, classroom exercises |
|
6 |
6 |
12 |
Personal tuition |
|
4 |
4 |
8 |
|
Practical tests |
|
14 |
28 |
42 |
Mixed tests |
|
2 |
10 |
12 |
Mixed tests |
|
2 |
12 |
14 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació |
Lecture |
Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
|
Problem solving, classroom exercises |
Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
|
Personal tuition |
Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets. |
Description |
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat
|
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Practical tests |
|
Dels sis casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle per tots/es els integrants del grup. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes |
25% |
Mixed tests |
|
Examen parcial, individual |
25% |
Mixed tests |
|
Examen final individual de l'assignatura. S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat en l'assignatura mitjançant l’avaluació continuada |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
La primera i segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de l'avaluació continuada. |
Basic |
J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,
|
|
Complementary |
Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,
|
|
|
Other comments |
Es recomana l'assistència a classe per al millor seguiment i aprofitament de l'assignatura |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|