DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) CONTROL DE GESTIÓ I SISTEMES D'INFORMACIÓ Codi 16204209
Ensenyament
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Adreça electrònica fernando.campa@urv.cat
nicole.kalemba@urv.cat
Professors/es
CAMPA PLANAS, FERNANDO
KALEMBA , NICOLE
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és definir els sistemes d'informació i control d'una empresa per comprovar que es compleixen els objectius estratègics d'aquesta.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Entén el valor de la informació en l'empresa.
Coneix les aplicacions del quadre de comandament integral a l'empresa.
Domina les variables bàsiques d'un sistema d'informació així com els tipus bàsics de sistemes empresarials.
Gestiona les tecnologies i sistemes d'informació com un actiu estratègic per a la gestió de la informació de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.

TEMA 2 2. El controller
2.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
2.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
2.3 El controller i el procés de Due-diligence

TEMA 3 3.1. Sistemes d’informació
3.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
3.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres

TEMA 4 4.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
4.2. Preus de transferència.

TEMA 5 5. Indicadors de gestió
5.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
5.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies


TEMA 6 6. Quadre de Comandament Integral
6.1 Concepte, evolució i utilitat
6.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
6.3 Procés d'implementació


TEMA 7 7. Aspectes bàsics de presupuestació a l'empresa
7.1. Aportacions i limitacions del pressupost
7.2. Diferents pressupostos a l'empresa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
B2
B4
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
C2
C3
C4
6 6 12
Atenció personalitzada
B6
C4
4 4 8
 
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
14 28 42
Proves mixtes
B2
B3
2 10 12
Proves mixtes
B2
B3
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Descripció
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C4
Dels 6 casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle seguint estrictament les normes d'enviament indicades. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes 25%
Proves mixtes
B2
B3
Examen parcial, individual 25%
Proves mixtes
B2
B3
Examen final individual de l'assignatura. S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat a l'assignatura. En cas de no arribar a 4 a l'examen final, la nota final serà la del referit examen. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera i segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,
J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,

Complementària Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe per al millor seguiment i aprofitament de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent