DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CONTROL DE GESTIÓ I SISTEMES D'INFORMACIÓ Codi 16204209
Ensenyament
Grau de Finances i Comptabilitat (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Adreça electrònica fernando.campa@urv.cat
Professors/es
CAMPA PLANAS, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>LA DOCÈNCIASERÀ PRESENCIAL</strong>&nbsp;i seguirà la informació inclosa enaquesta guia docent.</p><p>En cas que no es pugui garantir lapresencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docènciamixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:</p><ul><li>Docència:En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, per fer les classes pràctiques En primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.</li><li>Avaluació:L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent però realitzant, en el seu cas, els exàmens de forma virtual</li><li>Atenció personalitzada:L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència o altres mitjans electrònics com el mail.</li></ul><p><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA</b></p><p>L'objectiu d'aquesta assignatura és definir els sistemes d'informació i control d'una empresa per comprovar que es compleixen els objectius estratègics d'aquesta.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Entén el valor de la informació en l'empresa.
Coneix les aplicacions del quadre de comandament integral a l'empresa.
Domina les variables bàsiques d'un sistema d'informació així com els tipus bàsics de sistemes empresarials.
Gestiona les tecnologies i sistemes d'informació com un actiu estratègic per a la gestió de la informació de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.

TEMA 2 2. El controller
2.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
2.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
2.3 El controller i el procés de Due-diligence

TEMA 3 3.1. Sistemes d’informació
3.2. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
3.3. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres

TEMA 4 4.1. Sistemes de control per centres de responsabilitat.
4.2. Preus de transferència.

TEMA 5 5. Indicadors de gestió
5.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
5.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies


TEMA 6 6. Quadre de Comandament Integral
6.1 Concepte, evolució i utilitat
6.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
6.3 Procés d'implementació


TEMA 7 7. Aspectes bàsics de presupuestació a l'empresa
7.1. Aportacions i limitacions del pressupost
7.2. Diferents pressupostos a l'empresa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A5
B2
B4
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
C2
C3
C4
6 6 12
Atenció personalitzada
B6
C4
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
B2
B3
4 4 8
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Descripció
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
Dels sis casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle seguint estrictament les normes d'enviament indicades. NO ES PODRAN FER DE FORMA INDIVIDUAL. Es determinarà la nota mitjana entre les 5 millors qualificacions obtingudes 30%
Altres  

Examen parcial individual (30%) Examen final individual de l'assignatura (40%) S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat en l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada l

70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,

Complementària Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent