DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) DIRECCIÓN ESTRATÉGICA Código 16204210
Titulación
Grado de Finanzas y Contabilidad
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Correo-e antoni.vidal@urv.cat
fatimazohra.elaouni@urv.cat
yury.ustrov@urv.cat
Profesores/as
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
EL AOUNI ., FATIMA ZOHRA
USTROV ., YURY
Web http://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Ser capaç de dirigir l'àrea financera i/o comptable de qualsevol organització, pública o privada, aportant una visió interrelacionada d'ambdues àrees.
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa, integrant-hi la informació financera i/o comptable
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives, integrant-hi la informació financera i/o comptable
 A5 És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Entiende el problema i es capaz de desglosarlo en partes manipulables.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Acepta y cumple las normas de grupo.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA

1.1. Concepte d’estratègia: Què és l’estratègia?
1.2. La direcció estratègica com a funció de l’administració general
1.3. Concepte de negoci i nivells de l’estratègia
1.4. Procés de la direcció estratègica
1.5. El sistema d’objectius estratègics: visió i missió

TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA

2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. La gestió d’intangibles: gestió del coneixement
2.5. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats

TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L’EMPRESA

3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.4. La segmentació estratègica: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac

TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA

4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques i avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. La innovació de valor i els oceans blaus

TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA

5.1. Vies per al creixement de l’empresa: Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Concepte d’UEN: Gestió d’empreses diversificades
5.3. Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.4. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.5. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A2
A5
28 28 56
Resolución de problemas/ejercicios
A5
B2
23 18 41
Portfolios / Carpeta de aprendizaje
A2
A5
B2
B5
C4
4 25 29
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A5
2 0 2
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A5
1 8 9
Pruebas prácticas
B2
1 8 9
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sesión magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolución de problemas/ejercicios Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Portfolios / Carpeta de aprendizaje Recopilació en un únic dossier (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (resolució de casos pràctics, comentaris de lectures, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que incorpora la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada 'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.

Atención personalizada
descripción
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Portfolios / Carpeta de aprendizaje
A2
A5
B2
B5
C4
Recopilació en un únic dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (anàlisi i resolució de casos pràctics, comentaris d’articles i lectures, ampliació de temes teòrics, cerca d’informació rellevant, elaboració de mapes conceptuals, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que ha d’incorporar la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada estudiant sobre la seva evolució i que demostrin el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. El dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge es lliurarà en format paper l’última setmana de classe del quadrimestre, i la seva qualificació inclou l’avaluació de la competència de treball en equip i la d’expressió escrita. 25%
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A5
Dues proves parcials (controls) realitzades al llarg del curs, de continguts teòrico-pràctics i de seguiment de les activitats del portfoli i del treball en equip. Aquestes proves es faran fora de l'aula mitjançant l’activitat “qüestionari” del Moodle. 15%
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A5
Prova integral (examen) de continguts teòrics, consistent en preguntes tipus test. 30%
Pruebas prácticas
B2
Prova integral (examen) de continguts pràctics, consistent en la resolució dels exercicis i casos plantejats. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries).

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació del portfoli (que pondera un 25%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 15%).


Fuentes de información

Básica

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica: Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta.

GARRIDO BUJ, S. (2006): Dirección estratégica, 2a edición. Madrid: McGraw-Hill. 

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7a edición. Madrid: Pearson Prentice Hall.

MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu del 1997; i una edició europea revisada del 1998).

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr.; STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica: Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill. 

Complementária

BUENO CAMPOS, E.; MORCILLO, P. i SALMADOR, M. P. (2006): Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas. Madrid: Pirámide.

DESS, G. G. i LUMPKIN, G. T. (2003): Dirección estratégica. Madrid: McGraw-Hill.

HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel•lectual i professional adequades.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.