DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA Codi 16214004
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
GUAITOLI ., DANILO
Adreça electrònica mariajose.perez@urv.cat
albert.pascual@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
danilo.guaitoli@urv.cat
matthias.dahm@urv.cat
Professors/es
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
PASCUAL LORENTE, ALBERT
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
GUAITOLI ., DANILO
DAHM ., MATTHIAS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria econòmica, en particular l'anàlisi microeconòmica dels mercats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Sap explicar i analitzar el mercat de competència perfecta.
Analitza els efectes de les fallades de mercat en els mercats competitius.
Entén la integració dels mercats locals i nacionals dintre del mercat internacional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
 C4 Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció
PART I. Mercats competitius
1. Mercat competitiu • Els incentius al intercanvi
• La demanda de mercat: consum, preus relatius i altres factors
• L’oferta de mercat: producció, preus i altres factors
• Equilibri i forces de mercat
• Estàtica comparativa: lleis de l’oferta i la demanda; elasticitat
• Avaluació de l’equilibri: excedent dels consumidors, excedent dels productors, eficiència
2. Mercats competitius intervinguts • Preus màxims i mínims
• Impost sobre la quantitat
• Incidència del impost sobre els consumidors i els productors
• Subvencions, subsidis, preus garantits
3. Mercats competitius globals • Integració d’un mercat petit al mercat internacional d’un bé
• Integració d’un mercat gran al mercat internacional d’un bé
• Aranzels, quotes, subvencions a l’exportació
PART II. Fallides de mercat
4. Béns públics • Els béns públics com a problema per als mercats
• Solucions a la insuficient provisió privada d’un bé públic
5. Externalitats • Les externalitats com a problema per als mercats
• Solucions
6. Informació incompleta • La manca d’informació com a problema per als mercats
• Solucions
7. Mercats no competitius • Competència imperfecta (causes: economies d’escala, barreres d’entrada)
• Monopoli
• Solucions (regulació, discriminació de preus)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 1 3
Sessió Magistral
A1
37 44 81
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
C1
C4
13 45 58
Atenció personalitzada
B1
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
B1
C1
C4
4 0 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
B1
C1
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne (fora de l'aula) i del professor (a l'aula).

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Al principi del curs cada professor indicarà les seves hores d'atenció.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
B1
C1
C4
Una serie de proves a l'aula sobre els problemes i exercicis que s'han treballat fora de l'aula. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
B1
C1
C4
Un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test). 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 2a convocatòria es farà mitjançant un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test), que determinarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Mankiw, N. Gregory. Principios de Economía. 4ª ed., Thomson, Madrid, 2007.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Més detalls al principi del curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent