Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Understand the basic micro-and macroeconomic principles involved in business management.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B7 |
Sensitivity to environmental issues |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C1 |
Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Explain and analyze the perfect competition market.
Analyze the effects of market failures in competitive markets.
Understand how local and national markets integrate into the international market.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
| | B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Identify the problems and consequences of sustainable development.
Acquire the skills and attitudes required to integrate the concept of sustainable development into decision taking.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C1 |
Understand instructions about classes or tasks assigned by the teaching staff.
| | C4 |
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
CONCEPTES BÀSICS |
|
1. Introducció |
|
2. La demanda |
• Components
• Elasticitat
• Demanda de mercat
|
3. L'oferta |
• Components
• Elasticitat
• Oferta de mercat
|
4. L'equilibri de mercat |
• Equilibri i forces de mercat
• Estàtica comparativa
• Avaluació de l’equilibri: excedent dels consumidors, excedent dels productors, eficiència |
5. La intervenció de l'Estat |
• Preus màxims i mínims
• Impost i subsidis sobre la quantitat
• Incidència sobre els consumidors i els productors |
TEMES DE MICROECONOMIA |
|
6. És positiva la globalització econòmica? |
|
7. El problema de les externalitats |
|
8. El problema dels béns públics |
|
9. El problema de la informació incompleta |
|
10. Hi ha sempre competència als mercats? |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
1 |
3 |
Lecture |
|
37 |
37 |
74 |
Problem solving, exercises |
|
13 |
34 |
47 |
Personal tuition |
|
2 |
0 |
2 |
|
Mixed tests |
|
1 |
10 |
11 |
Practical tests |
|
1 |
4 |
5 |
Objective multiple-choice tests |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentation of the course (program, method, evaluation, etc.) |
Lecture |
Presentation in class of the theory and methods |
Problem solving, exercises |
Analysis of problems and exercises related to the subjects of the course, worked out by students (outside the classroom) and the professor (in class). |
Personal tuition |
Personalized attention to clarify doubts (at the beginning of the period of teaching, each professor will indicate specific weekly hours). |
Description |
Personalized attention to clarify doubts (at the beginning of the period of teaching, each professor will indicate specific weekly hours). |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Objective multiple-choice tests |
|
Resolució de preguntes tipus test al llarg del quadrimestre |
40% |
Mixed tests |
|
Examen final: resolució de preguntes tipus tests, de preguntes curtes i/o exercicis. |
50% |
Practical tests |
|
Resolució de casos, experiments,... al llarg del quadrimestre |
10% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Comentari sobre la 1a convocatòria (avaluació continuada): al final del quadrimestre es realitzarà un examen final, que representarà el 50% de l'avaluació continuada. Amb independència de quina és la qualificació obtinguda en la resta de proves de l'avaluació continuada, aprovar aquest examen final és una condició necessària per poder aprovar l'assignatura. Comentari sobre la 2 ª convocatòria: consistirà en la realització d'un examen, que valdrà el 100% de la nota final. Aquest examen es basarà en la resolució de preguntes tipus test, de preguntes curtes i / o exercicis. Durant la realització dels exàmens NO es permetrà l'ús o la tinença de calculadores o de dispositius de comunicació i transmissió de dades. Cometre errors ortogràfics i gramaticals en les proves d'avaluació serà penalitzat amb una reducció de la nota. |
Basic |
|
MANKIW, N.
Gregory: Principles of Economics. 4th ed., Elsevier, 2008. BERNANKE, B. S. y
FRANK, R. H.: Principles of Economics., 4th ed., McGraw-Hill,
2008. |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|