IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) INTRODUCTION TO MICROECONOMICS Code 16214004
Study programme
Degree of Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Anglès
Castellà
Català
Department Economia
Coordinator
LLOP LLOP, MARIA
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
MIRAVET ARNAU, DANIEL
OSÓRIO DA COSTA ., ANTÓNIO MIGUEL
CANO BERLANGA, SEBASTIÁN
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
PASCUAL LORENTE, ALBERT
E-mail josemanuel.vila@urv.cat
maria.llop@urv.cat
sebastian.cano@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
albert.pascual@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
daniel.miravet@urv.cat
antonio.osoriodacosta@urv.cat
Lecturers
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
LLOP LLOP, MARIA
CANO BERLANGA, SEBASTIÁN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
PASCUAL LORENTE, ALBERT
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
MIRAVET ARNAU, DANIEL
OSÓRIO DA COSTA ., ANTÓNIO MIGUEL
Web
General description L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria econòmica, en particular l'anàlisi microeconòmica dels mercats.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Understand the basic micro-and macroeconomic principles involved in business management.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B7 Sensitivity to environmental issues
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Explain and analyze the perfect competition market.
Analyze the effects of market failures in competitive markets.
Understand how local and national markets integrate into the international market.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Identify the problems and consequences of sustainable development.
Acquire the skills and attitudes required to integrate the concept of sustainable development into decision taking.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand instructions about classes or tasks assigned by the teaching staff.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
CONCEPTES BÀSICS
1. Introducció
2. La demanda • Components
• Elasticitat
• Demanda de mercat
3. L'oferta • Components
• Elasticitat
• Oferta de mercat
4. L'equilibri de mercat • Equilibri i forces de mercat
• Estàtica comparativa
• Avaluació de l’equilibri: excedent dels consumidors, excedent dels productors, eficiència
5. La intervenció de l'Estat • Preus màxims i mínims
• Impost i subsidis sobre la quantitat
• Incidència sobre els consumidors i els productors
TEMES DE MICROECONOMIA
6. És positiva la globalització econòmica?
7. El problema de les externalitats
8. El problema dels béns públics
9. El problema de la informació incompleta
10. Hi ha sempre competència als mercats?

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
2 1 3
Lecture
A1
37 37 74
Problem solving, exercises
A1
B1
C1
C4
13 34 47
Personal tuition
B1
2 0 2
 
Mixed tests
A1
B1
B7
1 10 11
Practical tests
A1
B1
B7
C1
C4
1 4 5
Objective multiple-choice tests
A1
B1
B7
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentation of the course (program, method, evaluation, etc.)
Lecture Presentation in class of the theory and methods
Problem solving, exercises Analysis of problems and exercises related to the subjects of the course, worked out by students (outside the classroom) and the professor (in class).
Personal tuition Personalized attention to clarify doubts (at the beginning of the period of teaching, each professor will indicate specific weekly hours).

Personalized attention
Description
Personalized attention to clarify doubts (at the beginning of the period of teaching, each professor will indicate specific weekly hours).

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Objective multiple-choice tests
A1
B1
B7
Resolució de preguntes tipus test al llarg del quadrimestre 40%
Mixed tests
A1
B1
B7
Examen final: resolució de preguntes tipus tests, de preguntes curtes i/o exercicis. 50%
Practical tests
A1
B1
B7
C1
C4
Resolució de casos, experiments,... al llarg del quadrimestre 10%
Others  
 
Other comments and second call

Comentari sobre la 1a convocatòria (avaluació continuada): al final del quadrimestre es realitzarà un examen final, que representarà el 50% de l'avaluació continuada. Amb independència de quina és la qualificació obtinguda en la resta de proves de l'avaluació continuada, aprovar aquest examen final és una condició necessària per poder aprovar l'assignatura.

Comentari sobre la 2 ª convocatòria: consistirà en la realització d'un examen, que valdrà el 100% de la nota final. Aquest examen es basarà en la resolució de preguntes tipus test, de preguntes curtes i / o exercicis.

Durant la realització dels exàmens NO es permetrà l'ús o la tinença de calculadores o de dispositius de comunicació i transmissió de dades.

Cometre errors ortogràfics i gramaticals en les proves d'avaluació serà penalitzat amb una reducció de la nota.


Sources of information

Basic

MANKIW, N. Gregory: Principles of Economics. 4th ed., Elsevier, 2008.

BERNANKE, B. S. y FRANK, R. H.: Principles of Economics., 4th ed., McGraw-Hill, 2008.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.