Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B6 |
Clear and efficient communication of information, ideas, problems and solutions in public and in specific technical fields |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Management of information and knowledge. |
| C4 |
Correct oral and written expression in one of the two official languages of the URV. |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1.- CREIXEMENT ECONÒMIC: VARIABLES RELLEVANTS PER A L’ANÀLISI D’UNA ECONOMIA |
1.1. El creixement econòmic: aproximacions teòriques.
1.2. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.3. Els indicadors de l’activitat econòmica i de la distribució de la renda.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: creixement, crisi i reptes actuals de l’economia espanyola
|
TEMA 2. EL MERCAT DE TREBALL |
2.1. La mesura de l’atur. Conceptes bàsics
2.2. Tipologies de l’atur
2.3. Interpretacions teòriques de l’atur
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: Evolució i característiques del mercat de treball a l’economia espanyola
|
TEMA 3. EL SECTOR PÚBLIC |
3.1. La funció del Sector Públic en les economies modernes
3.2. Ingressos públics i sistema fiscal
3.3. La despesa pública i l’Estat del Benestar
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: el dèficit públic i les seves implicacions
|
TEMA 4. EL SECTOR EXTERIOR |
4.1 Capacitat i necessitat de finançament d’una economia oberta
4.2 La Balança de Pagament: balances i equilibri exterior
4.3 Intercanvis amb l’exterior: indicadors
4.4 Fonts estadístiques
4.5 Cas aplicat: Evolució del sector exterior de l’economia espanyola i comparativa amb altres economies
|
TEMA 5 . EL SECTOR AGRARI |
5.1 El procés de transformació del sector agrari: de l’agricultura de subsistència a l’agricultura subsidiada
5.2. Principals característiques de l’agricultura espanyola
5.3. Els reptes actuals de l’agricultura
5.4. Fonts estadístiques
5.5. Cas aplicat: Globalització i sobirània alimentària
|
TEMA 6. EL SECTOR INDUSTRIAL |
6.1 Característiques del sector industrial i energètic
6.2 Evolució del sector industrial i energètic
6.3 Especialització i condicionants futurs
6.4 Fonts estadístiques
6.5 Cas aplicat: Una aproximació subsectorial i la seva evolució
|
TEMA 7. EL SECTOR SERVEIS |
7.1 Característiques del sector terciari
7.2 Evolució del sector serveis
7.3 Especialització i tendències futures
7.4 Fonts estadístiques
7.5 Cas aplicat: Una perspectiva subsectorial i les seves característiques
|
TEMA 8. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
8.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
8.2. Els coeficients tècnics
8.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
8.4. Fonts estadístiques
8.5. Estudi de cas: la Taula Input-ouput de l’economia espanyola
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Lecture |
|
22 |
40 |
62 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
18 |
33 |
51 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
6 |
16 |
Assignments |
|
4 |
6 |
10 |
Personal tuition |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Lecture |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Problem solving, classroom exercises |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Assignments |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Description |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Assignments |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Extended-answer tests |
|
Exàmens sobre els continguts del programa |
70% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
La segona convocatòria de l'assignatura consistirà en un examen que representa el 70% de la nota de l'assignatura, atès que es mantenen les qualificacions assolides al treball (20%) i als exercicis avaluables (10%). |
Basic |
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 8a ed., 2007, Civitas, Madrid.
JIMÉNEZ, J.C. et al. , Ejercicios y prácticas de economía española, 1999, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
RALLO, A. et al. , Curso de estructura económica española, 2001, Pirámide, Madrid.
TORRES LÓPEZ, J. , Economía política, 3a ed., 2005, Pirámide, Madrid
|
|
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|