Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B6 |
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1.- CREIXEMENT ECONÒMIC: VARIABLES RELLEVANTS PER A L’ANÀLISI D’UNA ECONOMIA |
1.1. El creixement econòmic: aproximacions teòriques.
1.2. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.3. Els indicadors de l’activitat econòmica i de la distribució de la renda.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: creixement, crisi i reptes actuals de l’economia espanyola
|
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El creixement econòmic: real i nominal
2.2. Els determinants del PIB per càpita
2.3. Comparacions internacionals del PIB per càpita
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: Creixement, crisi i reptes actuals de l'economia espanyola
|
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: el dèficit públic i les seves implicacions
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. La capacitat/ necessitat de finançament
4.3. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: Evolució del sector exterior de l’economia espanyola i comparativa amb altres economies
|
TEMA 5. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
5.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
5.2. Els coeficients tècnics
5.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
5.4. Fonts estadístiques
5.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana
|
TEMA 6 . ELS SECTORS PRODUCTIUS |
6.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
6.2. La transformació del sector agrari
6.3. Els canvis en el sector industrial
6.4. El procés de tercialització
6.5. Fonts estadístiques
6.6. Cas aplicat: anàlisi sectorial de l'economia espanyola
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Lecture |
|
22 |
40 |
62 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
18 |
33 |
51 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
6 |
16 |
Assignments |
|
4 |
6 |
10 |
Personal tuition |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Lecture |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Problem solving, classroom exercises |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Assignments |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Description |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Assignments |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Extended-answer tests |
|
Exàmens sobre els continguts del programa |
70% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
La segona convocatòria de l'assignatura consistirà en un examen que representa el 70% de la nota de l'assignatura, atès que es mantenen les qualificacions assolides al treball (20%) i als exercicis avaluables (10%). |
Basic |
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 8a ed., 2007, Civitas, Madrid.
JIMÉNEZ, J.C. et al. , Ejercicios y prácticas de economía española, 1999, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
DE ESPINOLA, J.R, Crecimiento y crisis de la economia española (1995-2009), 2010, Ed. Universitas
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
|
|
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|