DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) PRINCIPIOS DE ECONOMÍA APLICADA Código 16214006
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primero Segundo
Lengua de impartición
Anglès
Castellà
Català
Departamento Economia
Coordinador/a
RUIZ SALVADOR, ESTHER
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
VERDE LLOP, SONIA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
Correo-e juancarlos.sanchez@urv.cat
josemanuel.vila@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
esther.ruiz@urv.cat
judit.albiol@urv.cat
guiomar.ibanez@urv.cat
sonia.verde@urv.cat
Profesores/as
SÁNCHEZ TOSTADO, JUAN CARLOS
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
RUIZ SALVADOR, ESTHER
ALBIOL SÁNCHEZ, JUDIT
IBÁÑEZ ZARATE, GUIOMAR
VERDE LLOP, SONIA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica. Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Entender los principios básicos de funcionamiento de la economía a nivel microeconómico y macroeconómico para la gestión de empresas
Tipo B Código Competencias Transversales
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Domina los instrumentos de análisis de la estructura económica de un territorio.
Conoce y comprende las diferentes actividades, instituciones y agentes presentes en la economía española.
Conoce los fondos documentales más habituales para el análisis de la actividad económica.
Utiliza y combina informaciones de diferentes fondos documentales, extrae el contenido básico y redacta informes de síntesis de tipo sectorial o territorial.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B6 Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, correción lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
 C4 Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL 1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la Comptabilitat Nacional
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacional.
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC 2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques.
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS 3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS 4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. La capacitat/ necessitat de finançament
4.3. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris externs d'una economia
TEMA 5 . ELS SECTORS PRODUCTIUS 5.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
5.2. La transformació del sector agrari
5.3. Els canvis en el sector industrial
5.4. El procés de tercialització
5.5. Fonts estadístiques
5.6. Cas aplicat: anàlisi sectorial de l'economia espanyola
TEMA 6. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT 6.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
6.2. Els coeficients tècnics
6.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
6.4. Fonts estadístiques
6.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
0.5 1 1.5
Sesión magistral
A1
C3
22 40 62
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A1
C3
18 33 51
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
B6
10 6 16
Trabajos
A1
B6
C3
C4
4 6 10
Atención personalizada
B6
1.5 0 1.5
 
Pruebas de desarrollo
A1
C3
C4
4 8 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sesión magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables)
Trabajos Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Atención personalizada L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
B6
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica 10%
Trabajos
A1
B6
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 20%
Pruebas de desarrollo
A1
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria.

La qualificació final en segona convocatòria serà:

a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final.

b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final.


Fuentes de información

Básica DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.