Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Use and correctly define the concepts and tools of probability (random variables, the population-sample distinction, etc.)
Apply probability-derived tools appropriate to the problem being dealt with.
Solve problems without errors.
Understand and correctly interpret the results of probability and statistical inference.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1. VARIABLES ALEATÒRIES UNIDIMENSIONALS |
1.1. Variables aleatòries discretes
1.1.1. Funció de probabilitat (de quantia). Propietats
1.1.2. Funció de distribució. Propietats
1.2. Variables aleatòries contínues
1.2.1. Funció de distribució. Propietats
1.2.2. Funció de densitat. Propietats
CARACTERÍSTIQUES DE LES VARIABLES ALEATÒRIES
1.3. Esperança d’una variable aleatòria. Propietats
1.4. Variància d’una variable aleatòria. Propietats
1.5. Desigualtat de Txebitxev |
2. MODELS DE DISTRIBUCIÓ DE PROBABILITAT |
2.1. DISTRIBUCIONS DISCRETES
2.1.1. Distribució uniforme discreta
2.1.2. Distribució de Bernoulli
2.1.3. Distribució binomial
2.1.4. Distribució de Poisson
2.2. DISTRIBUCIONS CONTÍNUES
2.2.1. Distribució uniforme
2.2.2. Distribució exponencial
|
3. DISTRIBUCIÓ NORMAL I DISTRIBUCIONS RELACIONADES |
3.1. Definició. Normal tipificada
3.2. Propietats. Ús de taules
3.3. Aproximació de la binomial per la normal
3.4. Importància de la distribució normal: teorema central del límit
3.5. Distribucions relacionades amb la normal
3.5.1. Distribució t de Student
|
4. MOSTREIG. DISTRIBUCIONS MOSTRALS |
4.1. Mostreig. Tipus de mostreig
4.2. Paràmetres poblacionals i estadístics mostrals
4.3. Error mostral
4.4. Distribució mostral de l’estadístic mitjana mostral
4.5. Distribució de la variància i de la quasivariància mostral
4.6. Distribució d’altres estadístics mostrals |
5. TEORIA DE L’ESTIMACIÓ |
5.1. Concepció clàssica de l’estimació
ESTIMACIÓ PUNTUAL
5.2. Concepte d’estimador
5.3. Propietats desitjables dels estimadors
5.3.1. Estimadors no esbiaixats
5.3.2. Estimadors eficients
5.3.3. Propietats asimptòtiques
ESTIMACIÓ PER INTERVALS
5.4. Concepte d’interval de confiança
5.5. Determinació d’alguns intervals de confiança |
6. CONTRAST D’HIPÒTESI PARAMÈTRICA |
6.1. Plantejament general. Conceptes bàsics
6.2. Tipus d’hipòtesis estadístiques
6.3. Estadístic de prova. Regió crítica
6.4. Tipus d’error
6.5. Nivell de significació. p-valor
6.6. Contrastos sobre la mitjana i sobre la diferència de mitjanes
6.7. Contrastos sobre proporcions i sobre diferència de proporcions |
7. INTRODUCCIÓ A L’ECONOMETRIA |
7.1 Model de regressió lineal simple. Ajust per mínims quadrats ordinaris
7.2 Contractes d’hipòtesi sobre els paràmetres |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
30 |
45 |
75 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
25 |
45 |
70 |
Personal attention |
|
0 |
0 |
0 |
|
Mixed tests |
|
1 |
0 |
1 |
Mixed tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació assignatura |
Lecture |
Classe expositiva |
Problem solving, exercises in the classroom |
Realització explicativa de problemes |
Personal attention |
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets |
Description |
Resoldre dubtes concrets de l'assignatura al despatx |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Mixed tests |
|
Prova objectiva que pot ser tipus preguntes curtes o tipus test (en aquest cas les respostes errònees resten punts).
|
20% nota final de la asignatura |
Mixed tests |
|
L'examen en convocatòria oficial constarà de preguntes objectives (preguntes curtes o tipus test, en aquest cas les respostes errònies resten punts) i resolució de problemes en aquest cas amb formulari de màxim 2 fulls. |
70% nota final de la asignatura |
Others |
|
Prova pràctica o examen. A l'inici de curs el professor responsable del grup explicarà en que consistirà en aquell grup aquesta prova pràctica o examen. |
10% nota final de l'assignatura |
|
Other comments and second exam session |
La segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria però la nota d'aquesta prova és el 100% de la nota final de l'assignatura. En els exàmens caldrà portar les taules de Gauss i t-Student i es podran emprar calculadores científiques i únicament queden prohibits els dispositius que permeten la connexió a xarxes de dades. Així mateix queden totalment prohibits a l'aula l'ús de telèfons i altres dispositius mòbils que puguin connectar-se a l'exterior. L'ús d'aquests dispositius suposaran per l'estudiant l'expulsió de l'aula. |
Basic |
|
TEORIA
ALEA, M.V. et al. Estadística aplicada a les ciències econòmiques i socials. Ed. McGraw-Hill, 1999.
RUIZ-MAYA, L.; MARTÍN, F.J. Estadística II: Inferencia. Ed. Thomson, 2001.
MARTíN PLIEGO, F. J.; RUIZ-MAYA, L. Estadística I: . Ed. Thomson, 2004.
PROBLEMES
ALLEPÚS et al. Exercicis d’inferència estadística. Cossetània Edicions, 2002.
SARABIA, J. Curso práctico de Estadística. Ed. Civitas, 1993 |
Complementary |
|
TEORIA
ARANDA, J.; GOMEZ, J. Fundamentos de Estadística para Economía y Administración de empresas. Ed. PPU, 1992.
CANAVOS, G.C. Probabilidad y Estadística. Aplicaciones y métodos. Ed. Mc Graw, 1988.
LÓPEZ CACHERO, M. Fundamentos y métodos de Estadística. Ed. Pirámide, 1990.
MARTÍN, F.J.; RUIZ-MAYA, L. Estadística I: Probabilidad. Ed. Thomson, 2004.
NOVALES, A. Estadística y econometría. Ed. Mc Graw-Hill, 1997.
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MATHEMATICS I/16214008 | STATISTICS I/16214007 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|