DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) COMPORTAMIENTO ORGANIZATIVO Código 16214107
Titulación
Grado de Administración y Dirección de Empresas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Correo-e juanandres.pons@urv.cat
dolors.seto@urv.cat
Profesores/as
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura Comportament Organitzatiu està pensada per aquells alumnes que han cursat, prèviament, l’assignatura Organització d'Empreses del grau d'ADE. Donades les bases imprescindibles en la primera assignatura, es tracta de proporcionar una visió més detallada dels coneixements de l’Administració (Management) i del Comportament Organitzatiu, així com l’aplicació dels seus principis i funcions en els diferents tipus d’organitzacions. En aquest sentit del que es tracta és de proporcionar als alumnes un coneixement de la teoria i la pràctica, per a que aprenguin i s’exercitin en analitzar els problemes de l’empresa des del punt de vista del directiu, desenvolupin la seva capacitat de comprensió i millorin la seva disposició cap el treball en equip.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Desarrollar habilidades directivas de gestión de personas y ser capaz de llevar a cabo negociaciones para obtener acuerdos favorables y sostenibles en el ámbito de la gestión empresarial.
 A5 Dirigir una empresa u otra institución pública o privada y dirigir o gestionar en alguna de sus áreas funcionales (recursos humanos, administración y finanzas, comercialización y marketing, operaciones).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Disposa dels coneixements bàsics de l'administració d'empreses i el comportament organitzatiu.
 A5 Resol casos que simulen la realitat empresarial.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
 B6 Sus presentaciones estan debidamente preparadas, utilizando estratégias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
BLOC I. INTRODUCCIÓ
TEMA 1. L’ADMINISTRACIÓ D’EMPRESES I EL COMPORTAMENT ORGANITZATIU 1.1. La naturalesa de les organitzacions
1.2. L’administració d’empreses
1.3. El comportament organitzatiu
1.4. Els directius: concepte, nivells i habilitats
1.5. L'anàlisi del treball directiu
1.6. La cultura organitzativa
BLOC II: LA PLANIFICACIÓ, CONTROL I DISSENY ORGANITZATIU
TEMA 2. LA PLANIFICACIÓ, ELS OBJECTIUS I L’ESTRATÈGIA 2.1. La planificació: concepte i tipologia
2.2. El procés de planificació
2.2. Els objectius de l’organització: conceptualització, multiplicitat i integració
2.3. L’estratègia de l’organització
2.4. El procés de control
TEMA 3. ESTRUCTURA I DISSENY ORGANITZATIU 3.1. L’estructura organitzativa: concepte i elements
3.2. Tipus d’estructures organitzatives.
3.3 . Departamentalització
3.4. Poder i autoritat
3.5. Delegació i descentralització
BLOC III: LA DIRECCIÓ I EL COMPORTAMENT ORGANITZATIU
TEMA 4. ELS EQUIPS I GRUPS DE TREBALL 4.1. La direcció i els equips de treball
4.2. Naturalesa dels grups
4.3. Formació i desenvolupament de grups
4.4. Tipus de grups
TEMA 5. LA MOTIVACIÓ 5.1. La direcció i la motivació
5.2. El procés de motivació
5.3. Teories motivacionals de contingut
5.4. Teories motivacionals de procés
5.5. La motivació a la pràctica
TEMA 6. EL LIDERATGE 6.1. La direcció i el lideratge
6.2. Elements bàsics del lideratge
6.3. Teories dels trets o característiques dels líders (dels trets)
6.4. Teories conductuals
6.5.Teories de contingència
TEMA 7. LA COMUNICACIÓ 7.1. La direcció i la comunicació
7.2. El procés de comunicació
7.3. Tipus de comunicació
7.4. Barreres a la comunicació
7.5. Millora de la comunicació

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A5
2 0 2
Estudio de caso
A3
A5
B5
B6
C4
15 38 53
Sesión magistral
A5
45 45 90
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A3
A5
2.5 2.5 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura. El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l'assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen, metodologia docent, bibliografia recomenada i sistema d'avaluació
Estudio de caso Els alumnes analitzaran, resoldran i exposaran casos que simulen la realitat empressarial o activitats similars relacionades amb la temàtica de l'assignatura, que guiaran el desenvolupament de les classes pràctiques. El sistema de participació i la metodologia de les classes pràctiques s'especifiacrà durant les primeres setmanes del curs
Sesión magistral Els continguts de l'assigmatura s'exposaran mitjançant classes magistrals participatives

Atención personalizada
descripción
Durant les hores de consulta el professor atendrà i resoldra els dubtes de l'alumne tant pel que fa a les classes teòriques com a les classes pràctiques.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Estudio de caso
A3
A5
B5
B6
C4
Les classes pràctiques es desenvoluparan mitjançant la resolució i exposició de casos pràctics que simulen la realitat empresarial o activitats similars. Es treballarà en equips i la seva valoració al llarg del curs representarà el 40 % de la nota final.
El sistema de participació i la metodologia de les classes pràctiques s'especifiacrà durant les primeres setmanes del curs.
40 %
Pruebas objetivas de tipo test
A3
A5
Es realitzarà una prova tipus test sobre els continguts de l'assignatura.
60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder fer una valoració global de l'assignatura, l'alumne haurà d'obtenir una nota mínima de cadascuna de la dues grans parts de l'avaluació del curs: resolució i exposició de casos i prova objectiva.

La segona convocatòria consistirà en un examen sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica

Bateman, T. y Snell, S. (2009), Administración: liderazgo y colaboración en un mundo competitivo, McGrawHill, México.

Daft, R., (2004), Administración, Thomson, México

Díez de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. López Cabarcos, M.A. (2002), Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad del conocimiento, Pirámide, Madrid.

Luthans, F. (2008), Comportamiento organizacional, McGrawHill, México.

Robbins, S. (2004), Comportamiento Organizacional, Pearson Prentice Hall, México


Complementária

Castillo Clavero, A.M  y Abad Guerrero, I.M. ( 2000), La dirección en la práctica: casos de gestión de empresas, Pirámide, Madrid.

Hernámdez Ortiz, MJ ( 2000), Casos prácticos de administración y organización de empresas, Pirámides, Madrid.

Pérez Gorostegui, E. (2007), Comportamiento Organizativo, Editorial universitaria Ramón Areces

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.