Type A
|
Code |
Competences Specific | | A4 |
Understand the nature of companies or other private or public institutions and how they work. They are also familiar with their functional areas, and understand their competitive and institutional field and strategic dimension.
|
| A5 |
Run a business or other public or private institution and direct or manage any of their functional areas (human resources, administration and finance, sales and marketing, operations).
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Effective solutions to complex problems |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A4 |
Understand the main concepts involved in managing the productive area of the company.
| | A5 |
Understand methods for managing subsystems: localization, lay-out and measurement of work.
Identify the various systems for planning operations, understand their applicability, and use a variety of calculation methods: aggregate planning, Bowman and linear programming.
Identify systems of inventory management and how they are applied: MRP, classic management and Just in Time
Understand the main concepts of programming and controlling operations and can use various methods and algorithms.
Understand project management and can use the main support methods: PERT and Gantt charts. They know how to use the software.
Understand the main concepts of quality control and know how to use basic statistical tools: control charts and statistical analysis of data.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Collect the information they need so that they can solve problems using data and not subjective opinion, and subjecting the information at their disposal to logical analysis.
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
| | B6 |
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Reply to the questions that they are asked.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
| | C4 |
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
1. El disseny del subsistema d’operacions |
a. Estratègia empresarial i estratègia d’operacions
b. Selecció i disseny del producte
c. Selecció i disseny del procés productiu
d. Planificació de la capacitat a llarg termini
e. La localització de l’activitat productiva
f. La distribució en planta
g. Disseny i mesura del treball
h. Tècniques per a la presa de decisions a nivell estratègic |
2. La planificació de les operacions |
a. La planificació de les operacions
b. La Planificació Agregada de la Producció
c. El Programa Mestre de Producció
d. La Planificació de la Capacitat |
3. Els sistemes de planificació i gestió d’inventaris |
a. La gestió clàssica d’inventaris
b. El sistemes MRP
c. Just in Time |
4. Programació i control de les operacions |
a. Les activitats d’execució i control de les operacions
b. L’assignació de la càrrega als centres de treball
c. La seqüenciació
d. La tecnologia de la producció optimitzada: teoria de les limitacions (TOC) |
5. La gestió de projectes |
a. Conceptes bàsics
b. Eines per la gestió de projectes: Gantt i Pert |
6. El control de la qualitat del procés |
a. Eines clàssiques de control de la qualitat
b. Gràfics de control per variables i per atributs |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
20 |
40 |
60 |
Problem solving, classroom exercises |
|
16 |
20 |
36 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
4 |
2 |
6 |
Problem solving, exercises |
|
10 |
10 |
20 |
Personal tuition |
|
2 |
0 |
2 |
|
Practical tests |
|
6 |
10 |
16 |
Objective multiple-choice tests |
|
1 |
8 |
9 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura, mètode docent a l'aula, activitats a realitzar, avaluació continuada i examen final. |
Lecture |
Presentació dels conceptes bàsics de la Direcció d'Operacions i de les principals tècniques i mètodes per la presa de decisions. |
Problem solving, classroom exercises |
Realització d'exercicis proposats, estudi i anàlisi de casos pràctics, anàlisi de l'empresa real, utilització del simulador TOC i realització d'exercicis, búsqueda d'informació relacionada, etc. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització de pràctiques a l'aula d'informàtica amb programari relacionat amb l'assignatura. |
Problem solving, exercises |
Resolució, per part de l'alumne, d'exercicis proposats.
|
Personal tuition |
|
Description |
L'alume disposa d'un horari d'atenció per resoldre els dubtes relatius al desenvolupament de l'assignatura. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises |
|
Activitats proposades durant el curs: realització d'exercicis, estudi i anàlisi de casos pràctics, anàlisi d'empreses reals, realització d'exàmens parcials amb continguts teòrics i pràctics, i búsqueda d'informació relacionada, etc. |
30% |
Practical tests |
|
Realització d'un examen de tipus pràctic, on l'alumnat haurà de realitzar exercicis d'aplicació de les tècniques i mètodes pròpies de la matèria. |
40% |
Objective multiple-choice tests |
|
Realització d'un examen tipus test amb preguntes relacionades amb la teoria i la pràctica. |
30% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Per la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura d'avaluació i percentatge de qualificació que la primera. La qualificació de les activitats proposades durant el curs (30%) es mantindrà per les dues convocatòries. L'estudiant que no pugui seguir l'assignatura de forma presencial a l'aula, haurà de posar-se en contacte amb el professor, durant el primer mes de classe, per tal de conèixer les activitats (exercicis, treballs, etc.) a realitzar per obtenir el 30% de la nota equivalent a les activitats realitzades durant el curs. L'estudiant que no es presenti a l'examen (proves test i pràctiques) obtindrà una qualificació de no presentat. No es permetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. |
Basic |
|
Richard B. Chase, F. Robert Jacobs, Nicholas J. Aquilano: Administración de operaciones : producción y cadena de suministros.México. McGraw Hill, 2009 DOMINGUEZ MACHUCA,J.A. et alt.: Dirección de operaciones. Aspectos estratégicos en la producción y los
servicios. McGraw-Hill. Madrid. 1997 DOMINGUEZ MACHUCA,J.A. et alt.: Dirección de operaciones. Aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw-Hill.
Madrid. 1997 HEIZER,J. y RENDER,B.: Dirección de la producción -Decisiones
estratégicas. Prentice Hall. Madrid. 2001 HEIZER,J. y RENDER,B.: Dirección de la producción -Decisiones
tácticas. Prentice Hall. Madrid. 2001 |
Complementary |
|
GOLDRATT, Eliyahu M.; COX, Jeff: La Meta: Un proceso de mejora continua.
Ed. Díaz de Santos , 1993 / Ed. Taular, 1986 BESTERFIELD,D.H.:
Control de Calidad. 4ª edición.
Prentice Hall. México. 1995 DAVIS,Mark M.; AQUILANO, Nicholas
J.; CHASE,Richard B.: Fundamentos de
Dirección de Operaciones. 3ª de. Madrid: McGraw-Hill, 2001 Lee J. Krajewski, Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotra: Administración de operaciones : procesos y cadenas de valor.México.Pearson educación. 2008 JURAN,J.M.
y GRYNA,F.M.: Planificación y análisis de
la calidad. Ed. Reverté. México. 1981 JURAN,J.M.
y GRYNA,F.M.: Manual de Control de
Calidad. Vol. I y II. McGraw-Hill. Madrid. 1994 Bibliografia exercicis FONTS,A.: Apunts Direcció d’Operacions FONTS,A.: Exercicis Direcció d’Operacions Lectura d'articles i casos pràctics i realització d'exercicis Presentacions
fetes a classe per part de les empreses |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|