IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) QUALITY MANAGEMENT Code 16214111
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Business Management
Coordinator
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
E-mail carlosjesus.gas@urv.cat
raquel.maset@urv.cat
Lecturers
GAS AIXENDRI, CARLOS JESÚS
MASET GAYA, RAQUEL
Web
General description and relevant information Assignatura de coneixement bàsic de les característiques diferencials i forma de funcionament pràctic de les empreses, amb la qualitat com a eina de gestió. Explica el procés històric, económic i social que ha conduit al concepte actual de Gestió de la Qualitat, tot justificant les diferents etapes que es poden identificar. Desenvolupa els principis que regeixen la Gestió de la Qualitat i els presenta en la seva vesant d'aplicació directa i pràctica a l'empresa. Proporciona les competències necessàries per saber recopilar dades significatives, analitzar, diagnosticar i presentar propostes adients, per la correcta implantació de la Gestió de Qualitat a l'empresa.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Run a business or other public or private institution and direct or manage any of their functional areas (human resources, administration and finance, sales and marketing, operations).
 A6 Draw up projects about overall management or the functional areas of a company that reflect their ability to identify and carry out business initiatives.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Understand the principal concepts of Quality Management.
Understand and diagnose the principal areas of application in companies.
Understand and identify the characteristic elements of Quality Management in service sector companies.
Identify and apply the models and regulation to Quality Management.
 A6 Write diagnostic reports on Quality Managment in companies.
Apply original proposals to Quality Management Systems in companies.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identify the group’s objectives as their own.
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Evolució i definició del concepte de Qualitat
1.1. Importància de la qualitat
1.2. Orígens i evolució de la qualitat
1.3. Concepte de qualitat
1.4. Els gurus de la qualitat

TEMA 2. Enfocaments d’aplicació a l’empresa 2.1. Evolució dels enfocaments d’aplicació a l’empresa
2.2. Control de qualitat
2.3. Assegurament de la qualitat
2.4. Gestió de la qualitat
TEMA 3. Diagnòstic i planificació de la Qualitat 3.1. Avaluació de la situació de l’empresa
3.2. Identificació i documentació dels processos
3.3. Planificació de la qualitat
TEMA 4. La gestió de la Qualitat de Servei 4.1. Les empreses de serveis
4.2. Concepte i dimensions de la qualitat de servei
4.3. Models i escales de mesura
4.4. Qualitat, satisfacció i fidelitat del client
TEMA 5. Models d’aplicació de la Gestió de la Qualitat 5.1. Models d’excel·lència: EFQM i Baldrige
5.2. El model EFQM, contingut dels criteris
5.3. Normes ISO 9001, versió 1994, 2000 i 2008
5.4. Normes ISO 9001, desenvolupament
5.5. Comparació dels diferents models i conclusions

TEMA 6. El futur de la Gestió de la Qualitat 6.1 Qualitat i Medi Ambient
6.2 Qualitat i Riscos Laborals
6.3 Qualitat i Responsabilitat Social

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
4 6 10
Lecture
A5
20 42 62
Problem solving, exercises
A5
A6
B4
B5
C4
12 24 36
Seminars
A5
2 6 8
Presentations / oral communications
A5
A6
B4
B5
C4
8 0 8
Assignments
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
Personal attention
6 12 18
 
Extended-answer tests
A6
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Enquesta d'expectatives dels alumnes.
Lecture Exposició del profesor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria.
Problem solving, exercises Exercici pràctic sobre gestió de queixes/reclamacions.
Exercici pràctic sobre elaboració i anàlisi de enquestes per clients
Seminars Revisió, ampliació i enfoc pràctic dels continguts corresponents als exercicis i les proves pràctiques per preparar el treball final.
Presentations / oral communications Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Assignments Treballs que realitza l'alumne.
Personal attention Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació.

Personalized attention
Description
Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació, així com per abordar qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura. Es durá a terme a l'aula i concertant hora, al despatx.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / oral communications
A5
A6
B4
B5
C4
Presentació, pública, a l'aula, en grup, de dos exercicis pràctics. 10%
Assignments
A5
A6
B4
B5
C4
Lliurament, a l'aula, en grup, del treball final. 30%
Extended-answer tests
A6
Prova individualitzada 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: Examen escrit 100%


Sources of information

Basic Claver, E.; Llopis J. y Tarí, J.J., Calidad y Dirección de Empresas, , 1999
Llorens, F.J., Calidad Total. Fundamentos e implantación, , 2000
Setó, D., De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente, , 2004

Complementary Deming, W.E., Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis, , 1989
Drummond, H., Qué es hoy la calidad total: el movimiento de la calidad, , 1995

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.