Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
| A3 |
Develop people management skills and can conduct negotiations to make favorable and sustainable agreements in the area of business management.
|
| A4 |
Understand the nature of companies or other private or public institutions and how they work. They are also familiar with their functional areas, and understand their competitive and institutional field and strategic dimension.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B7 |
Sensitivity to environmental issues |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
| C6 |
Be able to define and develop their academic and professional project |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Be able to explain the principal business models.
Analyze the social effects of business organisation.
| | A3 |
Analyze the processes of economic and social developmental.
Analyze the processes business internationalization.
| | A4 |
Analyze the diverse variants in endogenous development.
Be able to explain the nature of strategic planning.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Be familiar with the features of their discipline.
Understand the importance of mental schemas other than their own.
| | B3 |
Reflect on new ways of doing things.
| | B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Ensure that their studies and projects have social, economic and environmental dimensions.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
| | C5 |
Respect fundamental rights and equality between men and women.
| | C6 |
Develop resources and strategies that will ease their transition into working life.
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1. Introducció a la sociologia i empresa |
1.1. La perspectiva sociològica
1.2. La sociologia de l’empresa i les sociologies del treball
|
TEMA 2. Els clàssics (I) |
2.1. La divisió del treball en A. Smith i la crítica de S. Marglin
2.2. La producció capitalista en K.Marx
2.3. La racionalitat i l’empresa capitalista en M.Weber |
TEMA 3. Els clàssics (II) |
3.1. Solidaritat a E. Durkheim
3.2. Els capitals a P. Bourdieu
3.3. Acció comunicativa a Habermas
|
TEMA 4. Industrialització i modernització |
4.1. Industrialització
4.2. Modernització
|
TEMA 5. Societat de la Informació i Globalització. |
5.1. Globalització
5.2. Societat de la informació i reestructuració del capitalisme
|
TEMA 6. Crisi del treball i subjectivitat |
6.1. La crisi del treball
6.2. Les teories de la subjectivitat
|
TEMA 7. Models Empresarials i context social (I) |
7.1. Estratègies de benefici i models de producció
7.2. La producció lleugera i les seves crítiques
|
TEMA 8. Models Empresarials i context social (II) |
8.1. El model americà
8.2. El model japonès
8.3. El model suec i el volvoisme
|
TEMA 9. Teories de les migracions |
9.1. Teories neoclàssiques, nova teoria econòmica
9.2. Mercats duals, Teoria del sistema món i teoria de xarxes
|
TEMA 10. Empresa i gènere |
10.1. Teories feministes
10.2. Gènere i organitzacions
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
36 |
36 |
72 |
Practical cases/ case studies in the classroom |
|
12 |
20 |
32 |
Debates |
|
3 |
10 |
13 |
Personal attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
Mixed tests |
|
3 |
6 |
9 |
Extended-answer tests |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Practical cases/ case studies in the classroom |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant
per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes
concretes o realitzar una reflexió global. |
Debates |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema
determinat. |
Personal attention |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Description |
Atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura en l'aula i al despatx. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Mixed tests |
|
Tres proves mixtes de teoria i pràctica amb preguntes curtes i de desenvolupament a desenvolupar en equips. (10% cadascuna x 3= 30%). |
30% |
Extended-answer tests |
|
Una prova final amb preguntes curtes i de desenvolupament (70%). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric amb un 5. |
70% |
Others |
|
Optativament, participació en el projecte "Social Mind Developer". |
10% |
|
Other comments and second exam session |
En la segona convocatòria hi haurà un examen final (100% de la qualificació). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric. |
Basic |
KÖHLER, H.D. y MARTÍN ARTILES, A. , Manual de la Sociología del Trabajo y de las Relaciones Laborales, 2009, Ed. Delta Publicaciones
BRUNET, I BELZUNEGUI, A. PASTOR, I, Sociología de las Organizaciones, 2011, Editorial Universitas
PORTES, Alejandro, Sociología Económica de las Migraciones Internacionales, 2012, Editorial Anthropos
ALARCON, A. GARZÓN, L., Language, migration, and social mobility in Catalonia, 2011, Ed. Brill
Giddens, A , Sociología., 2009, Alianza editorial.
Garmendia, J.A. y Parra Luna, F. , Sociología industrial y de los recursos humanos, 1993, Madrid: Taurus Universidad.
MILKMAN, R., On Gender, Labor, and Inequality, 2016, University of Illinois Press
Iglesias De Ussel, J., Trinidad Requena, A., Soriano Miras, M., La sociedad desde la sociología: una introducción a la sociología general, 2016, Editorial TECNOS
Coriat, B., Pensar al reves. Trabajo y organización en la empresa japonesa, 1992, Siglo XXI Editores
|
|
Complementary |
BELZUNEGUI, A., La socialización de la pobreza en España. Género, edad y trabajo en los riesgos frente a la pobreza., Icaria Editorial., 2012
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A (Comp), Sociología de la empresa y de las organizaciones, Egido, 2006
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A. , ¿Quien crea empresas?. Redes y empresarialidad;, Talasa, 2005
SOLÉ, C. ALARCON, A. TERRONES, A. GARZÓN, L , Llengua, empresa i integració econòmica. , Institut d'Estudis Catalans., 2006
|
2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "The Occupational Location of Spanish-Englishbilinguals in the New Information Economy". In Callahan, R.M. & Gándara,P.C.(Eds.). The Bilingual Advantage: Language, Literacy, and the Labor Market.Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413. 2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "Returns to Spanish-English Bilingualismin the New Information Economy" The Bilingual Advantage: Language, Literacy,and the Labor Market. Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413. 2014. Alarcón,A. Heyman, J. "From "Spanish-Only" Cheap Labor to Stratified Bilingualism:Language, Markets and Institutions at the USA-Mexico Border". InternationalJournal of the Sociology of the Language , 227:101-118. 2012. Alarcón,A. Heyman, J. La frontera del español. Límites socioeconómicos a la extensiónsocial de la lengua española en los Estados Unidos.[The border of Spanish language.Socio-economic limits to the social sperad of Spanish in the United States] RevistaEspañola de Investigaciones Sociológicas,139: 3-20. Bauman,Z. (2001): La posmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal Boltanski,L. Y Chiapello, E. (2002): El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal. DeVenanzi, A. (2002): Globalización y corporación. Barcelona: Anthropos. Gee,J.P., Hull, G. Y Lankshear, C. (2002): El nuevo orden laboral. Girona:Ediciones Pomares. Hardt,M. y Negri, A. (2002): Imperio. Barcelona: Paidós. Rifkin,J. (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía. Buenos Aires:Paidós. SarriésSanz, L. (1999): Sociología industrial. Zaragoza: Mira Editories Valdaliso, J.M. y López, S. (2000): Historia económica de la empresa.Barcelona: Nuevos instrumentos universitario |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|