IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) COMPANY SOCIOLOGY Code 16214119
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 2Q
Language
Castellà
Català
Department Business Management
Coordinator
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
E-mail amado.alarcon@urv.cat
natxo.sorolla@urv.cat
0
Lecturers
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
AGUILAR CUNILL, CARLA
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura parteix de la perspectiva sociològica per a aprofundir en les carecteríques de l'empresa i les relacions amb el seu entorn social. S'analitzaran diversos models de societat i d'empresa i les seves connexions. Tractarem alguns elements crítics actuals, com són la relació de les empreses amb la diversitat cultural, ètnica i de gènere.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
 A3 Develop people management skills and can conduct negotiations to make favorable and sustainable agreements in the area of business management.
 A4 Understand the nature of companies or other private or public institutions and how they work. They are also familiar with their functional areas, and understand their competitive and institutional field and strategic dimension.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B7 Sensitivity to environmental issues
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals
 C6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Be able to explain the principal business models.
Analyze the social effects of business organisation.
 A3 Analyze the processes of economic and social developmental.
Analyze the processes business internationalization.
 A4 Analyze the diverse variants in endogenous development.
Be able to explain the nature of strategic planning.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Be familiar with the features of their discipline.
Understand the importance of mental schemas other than their own.
 B3 Reflect on new ways of doing things.
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Ensure that their studies and projects have social, economic and environmental dimensions.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
 C6 Develop resources and strategies that will ease their transition into working life.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Introducció a la sociologia i empresa 1.1. La perspectiva sociològica
1.2. La sociologia de l’empresa i les sociologies del treball
TEMA 2. Els clàssics (I) 2.1. La divisió del treball en A. Smith i la crítica de S. Marglin
2.2. La producció capitalista en K.Marx
2.3. La racionalitat i l’empresa capitalista en M.Weber
TEMA 3. Els clàssics (II) 3.1. Solidaritat a E. Durkheim
3.2. Els capitals a P. Bourdieu
3.3. Acció comunicativa a Habermas
TEMA 4. Industrialització i modernització 4.1. Industrialització
4.2. Modernització
TEMA 5. Societat de la Informació i Globalització. 5.1. Globalització
5.2. Societat de la informació i reestructuració del capitalisme
TEMA 6. Crisi del treball i subjectivitat 6.1. La crisi del treball
6.2. Les teories de la subjectivitat

TEMA 7. Models Empresarials i context social (I) 7.1. Estratègies de benefici i models de producció
7.2. La producció lleugera i les seves crítiques
TEMA 8. Models Empresarials i context social (II) 8.1. El model americà
8.2. El model japonès
8.3. El model suec i el volvoisme
TEMA 9. Teories de les migracions 9.1. Teories neoclàssiques, nova teoria econòmica
9.2. Mercats duals, Teoria del sistema món i teoria de xarxes
TEMA 10. Empresa i gènere 10.1. Teories feministes
10.2. Gènere i organitzacions

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A2
A3
A4
B3
36 36 72
Practical cases/ case studies in the classroom
B3
B7
C2
12 20 32
Debates
B7
C5
3 10 13
Personal attention
2 0 2
 
Mixed tests
A2
A3
A4
B1
B3
B7
C2
C5
C6
3 6 9
Extended-answer tests
A2
A4
B1
B3
B7
2 18 20
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l’assignatura.
Practical cases/ case studies in the classroom Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant
per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes
concretes o realitzar una reflexió global.
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema
determinat.
Personal attention Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura en l'aula i al despatx.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Mixed tests
A2
A3
A4
B1
B3
B7
C2
C5
C6
Tres proves mixtes de teoria i pràctica amb preguntes curtes i de desenvolupament a desenvolupar en equips. (10% cadascuna x 3= 30%). 30%
Extended-answer tests
A2
A4
B1
B3
B7

Una prova final amb preguntes curtes i de desenvolupament (70%). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric amb un 5.
70%
Others  

Optativament, participació en el projecte "Social Mind Developer".

10%
 
Other comments and second exam session

En la segona convocatòria hi haurà un examen final (100% de la qualificació). Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen teòric.


Sources of information

Basic KÖHLER, H.D. y MARTÍN ARTILES, A. , Manual de la Sociología del Trabajo y de las Relaciones Laborales, 2009, Ed. Delta Publicaciones
BRUNET, I BELZUNEGUI, A. PASTOR, I, Sociología de las Organizaciones, 2011, Editorial Universitas
PORTES, Alejandro, Sociología Económica de las Migraciones Internacionales, 2012, Editorial Anthropos
ALARCON, A. GARZÓN, L., Language, migration, and social mobility in Catalonia, 2011, Ed. Brill
Giddens, A , Sociología., 2009, Alianza editorial.
Garmendia, J.A. y Parra Luna, F. , Sociología industrial y de los recursos humanos, 1993, Madrid: Taurus Universidad.
MILKMAN, R., On Gender, Labor, and Inequality, 2016, University of Illinois Press
Iglesias De Ussel, J., Trinidad Requena, A., Soriano Miras, M., La sociedad desde la sociología: una introducción a la sociología general, 2016, Editorial TECNOS
Coriat, B., Pensar al reves. Trabajo y organización en la empresa japonesa, 1992, Siglo XXI Editores

Complementary BELZUNEGUI, A., La socialización de la pobreza en España. Género, edad y trabajo en los riesgos frente a la pobreza., Icaria Editorial., 2012
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A (Comp), Sociología de la empresa y de las organizaciones, Egido, 2006
BRUNET ICART, I. y ALARCÓN, A. , ¿Quien crea empresas?. Redes y empresarialidad;, Talasa, 2005
SOLÉ, C. ALARCON, A. TERRONES, A. GARZÓN, L , Llengua, empresa i integració econòmica. , Institut d'Estudis Catalans., 2006

2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "The Occupational Location of Spanish-Englishbilinguals in the New Information Economy". In Callahan, R.M. & Gándara,P.C.(Eds.). The Bilingual Advantage: Language, Literacy, and the Labor Market.Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413.

2014. A. Alarcón,J. Heyman, C. Morales & A. DiPaolo. "Returns to Spanish-English Bilingualismin the New Information Economy" The Bilingual Advantage: Language, Literacy,and the Labor Market. Clevedon, Bristol, U.K.: Multilingual Matters. http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783092413.

2014. Alarcón,A. Heyman, J. "From "Spanish-Only" Cheap Labor to Stratified Bilingualism:Language, Markets and Institutions at the USA-Mexico Border". InternationalJournal of the Sociology of the Language , 227:101-118.

2012. Alarcón,A. Heyman, J. La frontera del español. Límites socioeconómicos a la extensiónsocial de la lengua española en los Estados Unidos.[The border of Spanish language.Socio-economic limits to the social sperad of Spanish in the United States] RevistaEspañola de Investigaciones Sociológicas,139: 3-20.

Bauman,Z. (2001): La posmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal

Boltanski,L. Y Chiapello, E. (2002): El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.

DeVenanzi, A. (2002): Globalización y corporación. Barcelona: Anthropos.

Gee,J.P., Hull, G. Y Lankshear, C. (2002): El nuevo orden laboral. Girona:Ediciones Pomares.

Hardt,M. y Negri, A. (2002): Imperio. Barcelona: Paidós.

Rifkin,J. (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía. Buenos Aires:Paidós.

SarriésSanz, L. (1999): Sociología industrial. Zaragoza: Mira Editories

Valdaliso, J.M. y López, S. (2000): Historia económica de la empresa.Barcelona: Nuevos instrumentos universitario

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.