IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) TAXATION Code 16214120
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 2Q
Language
Castellà
Català
Department Economics
Coordinator
FERRÉ LLORENS, JORDI
MUÑOZ GRANADOS, LIDIA
ALONSO RODRIGO, EVA
E-mail jordi.ferrel@urv.cat
lidia.munoz@urv.cat
eva.alonso@urv.cat
Lecturers
FERRÉ LLORENS, JORDI
MUÑOZ GRANADOS, LIDIA
ALONSO RODRIGO, EVA
Web
General description and relevant information S'analitzen les principals figures impositives del sistema fiscal espanyol

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Scientifically analyze case studies of businesses and business problems and can draw up consultancy reports that respond to these problems.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Be able to make tax returns, identify the fiscal obligations of a company and develop a tax payment plan.
Understand the different procedures for managing taxation and the different tax inspection and sanctioning procedures.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Sistema tributari espanyol
1. Introducció
2. Estructura i classificació
3. Llei General Tributaria
TEMA 2. Impost sobre la Renda de les Persones Físiques
1. Esquema impositiu
2. Base imposable i liquidable
3. Quota íntegra i líquida
4. Resultat de la declaració
TEMA 3. Impost de Societats
1. Àmbit d’aplicació de l’impost
2. Ajustos extracontables
3. Base imposable
4. Règims especials
TEMA 4: Impost sobre el Valor Afegit
1. Operacions interiors
2. Operacions intracomunitàries
3. Deduccions i devolucions
4. Règims especials
TEMA 5. Procediments de gestió tributària
1. Procediments tributaris
2. Procediments de gestió i inspecció
3. Procediments sancionador i de revisió

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
C3
1 1 2
Problem solving, exercises in the classroom
B2
C4
18 36 54
Lecture
A7
40 50 90
Personal attention
C4
2 0 2
 
Multiple-choice objective tests
A7
B2
C3
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació.
Problem solving, exercises in the classroom Anàlisi d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Lecture
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
B2
C4
L'estudiant ha de realitzar la liquidació de l'IRPF, de l'Impost de Societats i de l'IVA en diferents treballs . 30%
Multiple-choice objective tests
A7
B2
C3
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 70%
Others  
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria és fa un examen amb un pes del 100% de la nota.


Sources of information

Basic Centro de Estudios Financieros, Fiscalidad Básica, 2012,
Albi, E. et al., Sistema fiscal español, 2010, Editorial Ariel

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.