IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) INDUSTRIAL MARKETING AND SERVICES Code 16214212
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Castellà
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
E-mail eleni.papaoikonomou@urv.cat
doriana.chicu@urv.cat
Lecturers
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
CHICU ., DORIANA
Web http://www.jaumegene.com
General description and relevant information Aplicació de les estràtegies i tàctiques de Marketing als Serveis i als Mercats Indutrials.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Run a business or other public or private institution and direct or manage any of their functional areas (human resources, administration and finance, sales and marketing, operations).
Type B Code Competences Transversal
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Understand the functions and tasks that the Director of Marketing has to carry out in industrial or service sector companies.
Learn and use the analytical criteria needed for taking marketing decisions in industrial or service sector companies.
Solve problems regarding the marketing strategies of industrial or service sector companies.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Be aware of the limitations and weak points of their work processes and methods.
Analyze the risks and benefits of innovation.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
 C4 Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.

Contents
Topic Sub-topic
PART I. MÀRQUETING DE SERVEIS.
TEMA 1. Naturalesa i classificació dels serveis.
3.1. Naturalesa.
3.2. Els serveis en els productes ampliats.
3.3. Classificació.
3.4. El model molecular
3.5. Característiques diferencials dels serveis.

TEMA 2. La Qualitat del Servei.
4.1. Definició.
4.2. Disseny per a la qualitat.
4.3. Model de diagnòstic de la qualitat.
4.4. Millora de la qualitat.
4.5. El SERVQUAL.
4.6. Qualitat del Servei i els empleats
4.7. Qualitat del Servei i l'evidència física
TEMA 3. Pla de Mk de Serveis 5.1. Conceptualització del servei
5.2. Estructuració del servei
5.3. Comercialització del servei
5.4. Fixació de preus del servei
PART II. MÀRQUETING RELACIONAL.
TEMA 4. Màrqueting Relacional.
6.1. Introducció al Màrqueting de Relacions
6.2. Mk de freqüència.
6.3. Mk de relacions socials.
6.3.1. Introducció
6.3.2. Base de dades
6.3.3. Mk. 1-2-1
6.4. Màrqueting Associatiu
6.5. Elements aplicables a la formació de relacions.
6.6. Màrqueting Intern.
PART III. MÀRQUETING INDUSTRIAL
TEMA 5. Màrqueting Industrial i diferències respecte al màrqueting de productes de consum
1.1. Definició de màrqueting industrial. Màrqueting organitzacional.
1.2. El mercat industrial.
1.3. Característiques del client industrial
1.4. La segmentació de mercats industrials.

TEMA 6. Màrqueting mix industrial
2.1. El producte industrial
2.2. Cartera de productes
2.3. Desenvolupament de nous productes. La innovació.
2.4. La marca
2.5. Disseny i selecció de canals de distribució.
2.6. Gestió dels canals de distribució en mercats industrials.
2.7. Les eines de comunicació
2.8. La venda personal


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A5
5 15 20
Lecture
B3
C3
C4
35 45 80
Debates
B3
C3
C4
10 10 20
Assignments
A5
B3
C3
C4
2 15 17
Personal tuition
5 5 10
 
Objective multiple-choice tests
A5
B3
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Per fer entendre el comcepte d'estudi
Lecture Per explicar la teoria que figura en el programa
Debates Sobre pùblicacions actuals que apereixen al campus virtual
Assignments
Personal tuition En el moment que sigui requerida per l'alumne

Personalized attention
Description
En el despatx o en l'aula ja sigui abans o despres de la classe.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
B3
C3
C4
Debats 10%
Assignments
A5
B3
C3
C4
Treball 1 sobre Marketing de Serveis: 20%

Treball 2 sobre Marketing Industrial: 20%
20%

20%
Objective multiple-choice tests
A5
B3
Examen final Tot el temari 5 punts 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Nota mínima d'examen per ambdues convocatòries: 3,5

Segona convocatòria:

Examen sobre tot el temari 6 punts

Treball 1 sobre Màrqueting de Serveis: 2 punts

Treball 2 sobre Màrqueting Industrial: 2 punts


Sources of information

Basic F. Robert Dwyer, John F. Tanner , Marketing industrial: conexión entre la estrategia, las relaciones y el aprendizaje, McGraw-Hill, 2007
Sangri Coral, Alberto , Marketing en empresas industriales, Editorial Mad, 2007
Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner , Marketing de Servicios, McGraw-Hill, 2010
Chias, J. , El Marketing son personas, McGraw-Hill, 1991

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.