DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR Codi 16214214
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
CAUBET ESPUNY, CLAUDIA
Adreça electrònica mar.pamies@urv.cat
claudia.caubet@urv.cat
Professors/es
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
CAUBET ESPUNY, CLAUDIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura de màrqueting sobre el rol del consumidor en el món comercial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Entén com els consumidors prenen les seves decisions de compra.
Entén les teories del comportament del consumidor i les seves implicacions per a les estratègies de màrqueting.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Introducció al comportament del consumidor 1.1. Introducció
1.2. Què és el comportament del consumidor?
1.3. El comportament del consumidor és un procés?
1.4. Actors en el comportament del consumidor
1.5. Impacte del màrqueting en els consumidors
1.6. Impacte dels consumidors en les estratègies de màrqueting
1.7. Significat del consum
1.8. El consumidor global
1.9. El consumidor virtual
1.10. Desaparició dels límits. Màrqueting i realitat
1.11. El consumidor ètic
1.12. El costat fosc del comportament del consumidor
TEMA 2. La percepció 2.1. Introducció
2.2. Sistemes sensorials
2.3. Lindars sensorials
2.4. Atenció
2.5. Publicitat encoberta
TEMA 3. Aprenentatge i memòria 3.1. Introducció
3.2. Definicions
3.3. Teories conductuals de l’aprenentatge
3.4. Teoria cognoscitiva de l’aprenentatge
3.5. La memòria

TEMA 4. Motivació i valors 4.1. Introducció
4.2. El procés de motivació
4.3. Força motivacional
4.4. Necessitats contra desitjos
4.5. Involucrament dels consumidors
4.6. Valors dels consumidors
TEMA 5. Personalitat. 5.1. Introducció
5.2. Teories de la Personalitat
5.3. Estil de vida
5.4. Psicografia
5.5. Perspectives sobre el jo
5.6. Rols sexuals


TEMA 6. La influència dels grups 6.1. Grups de referència
6.2. La presa de decisions organitzacionals
6.3. La presa de decisions familiars
TEMA 7. Les cultures i les subcultures 7.1. Ingrés i classe social
7.2. Subcultures ètniques, racials i religioses
7.3. Subcultures per edats
7.4. Influències culturals sobre el comportament del consumidor
TEMA 8. El procés de decisió de compra 8.1. Introducció
8.2. Procés de decisió de compra
8.3. Tipus de decisions dels consumidors
8.4. Reconeixement del problema
8.5. Cerca d’informació
8.6. Avaluació de les alternatives
8.7. Elecció de marques conegudes
8.8. Regles de decisió
8.9. Efectes situacionals del comportament del consumidor
8.10. Atmosfera
8.11. Percepcions de la qualitat del producte
TEMA 9. Aplicacions del comportament del consumidor 9.1. El consumidor ètic
9.2. El consumidor postmodern
9.3. El consumidor en espera

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
2 4 6
Sessió Magistral
B6
C4
50 84 134
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A7
C4
8 0 8
Proves objectives de tipus test
A7
B5
B6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicar els continguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets

Atenció personalitzada
Descripció
Al despatx del professor/a o abans o després de la classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A7
B5
B6
Examen Final 50%
Proves pràctiques
A7
C4
Treballs en grup i/o individuals 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria

Cal treure un mínim de 4/10 en l'examen final de l'assignatura per tal de tenir en compte la nota de l'avaluació continuada


Segona convocatòria

El 100% de la nota és l'examen final.


Fonts d'informació

Bàsica Solomon, Michael, Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2013

Complementària Schiffman, L.G. , Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2005
Blackwell, R.D.; Miniard, P.W. and Engel, J.F, Comportamiento del Consumidor, Thomson, 2002

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING/16214115
FONAMENTS DE MÀRQUETING/16214114
INVESTIGACIÓ DE MERCATS I APLICACIONS/16214116
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent