IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) CONSUMER BEHAVIOUR Code 16214214
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Català
Department Business Management
Coordinator
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
CAUBET ESPUNY, CLAUDIA
E-mail mar.pamies@urv.cat
claudia.caubet@urv.cat
Lecturers
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
CAUBET ESPUNY, CLAUDIA
Web
General description and relevant information Assignatura de màrqueting sobre el rol del consumidor en el món comercial.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Scientifically analyze case studies of businesses and business problems and can draw up consultancy reports that respond to these problems.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Understand how consumers make purchasing decisions.
Understand the theories on consumer behaviour and their implications for marketing strategies.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Manage and organize their work and time as scheduled.
Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Present results before the stipulated deadlines.
Recognize the good and bad points of their approach to a particular task.
Analyze their limitations and the chances they have of carrying out the task/job.
 B5 Identify the group’s objectives as their own.
Help to define, organize and distribute the group’s tasks.
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Bear in mind the opinions of others and give constructive feedback.
Accept and comply with the rules of the group.
Help to draw up and apply the team’s work processes.
Act constructively to deal with any conflicts in the team.
Take an interest in the importance of the group’s activity.
Encourage all members to take part in the management and smooth running of the team.
 B6 Control their nerves sufficiently to be able to express themselves in public.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Use other media to support the message of their presentations.
Reply to the questions that they are asked.
Understand that non-verbal language is appropriate to verbal discourse.
Make interesting and persuasive presentations.
Analyze, appraise and respond to the questions they are asked during an oral presentation.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. Introducció al comportament del consumidor 1.1. Introducció
1.2. Què és el comportament del consumidor?
1.3. El comportament del consumidor és un procés?
1.4. Actors en el comportament del consumidor
1.5. Impacte del màrqueting en els consumidors
1.6. Impacte dels consumidors en les estratègies de màrqueting
1.7. Significat del consum
1.8. El consumidor global
1.9. El consumidor virtual
1.10. Desaparició dels límits. Màrqueting i realitat
1.11. El consumidor ètic
1.12. El costat fosc del comportament del consumidor
TEMA 2. La percepció 2.1. Introducció
2.2. Sistemes sensorials
2.3. Lindars sensorials
2.4. Atenció
2.5. Publicitat encoberta
TEMA 3. Aprenentatge i memòria 3.1. Introducció
3.2. Definicions
3.3. Teories conductuals de l’aprenentatge
3.4. Teoria cognoscitiva de l’aprenentatge
3.5. La memòria

TEMA 4. Motivació i valors 4.1. Introducció
4.2. El procés de motivació
4.3. Força motivacional
4.4. Necessitats contra desitjos
4.5. Involucrament dels consumidors
4.6. Valors dels consumidors
TEMA 5. Personalitat. 5.1. Introducció
5.2. Teories de la Personalitat
5.3. Estil de vida
5.4. Psicografia
5.5. Perspectives sobre el jo
5.6. Rols sexuals


TEMA 6. La influència dels grups 6.1. Grups de referència
6.2. La presa de decisions organitzacionals
6.3. La presa de decisions familiars
TEMA 7. Les cultures i les subcultures 7.1. Ingrés i classe social
7.2. Subcultures ètniques, racials i religioses
7.3. Subcultures per edats
7.4. Influències culturals sobre el comportament del consumidor
TEMA 8. El procés de decisió de compra 8.1. Introducció
8.2. Procés de decisió de compra
8.3. Tipus de decisions dels consumidors
8.4. Reconeixement del problema
8.5. Cerca d’informació
8.6. Avaluació de les alternatives
8.7. Elecció de marques conegudes
8.8. Regles de decisió
8.9. Efectes situacionals del comportament del consumidor
8.10. Atmosfera
8.11. Percepcions de la qualitat del producte
TEMA 9. Aplicacions del comportament del consumidor 9.1. El consumidor ètic
9.2. El consumidor postmodern
9.3. El consumidor en espera

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A7
2 4 6
Lecture
B6
C4
50 84 134
Personal attention
1 0 1
 
Practical tests
A7
C4
8 0 8
Multiple-choice objective tests
A7
B5
B6
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es farà la presentació de l'assignatura
Lecture Explicar els continguts de l'assignatura
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description
Al despatx del professor/a o abans o després de la classe.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Multiple-choice objective tests
A7
B5
B6
Examen Final 50%
Practical tests
A7
C4
Treballs en grup i/o individuals 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Primera convocatòria

Cal treure un mínim de 4/10 en l'examen final de l'assignatura per tal de tenir en compte la nota de l'avaluació continuada


Segona convocatòria

El 100% de la nota és l'examen final.


Sources of information

Basic Solomon, Michael, Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2013

Complementary Schiffman, L.G. , Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2005
Blackwell, R.D.; Miniard, P.W. and Engel, J.F, Comportamiento del Consumidor, Thomson, 2002

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
STRATEGIC MARKETING MANAGEMENT/16214115
THE FUNDAMENTALS OF MARKETING/16214114
MARKET RESEARCH AND APPLICATIONS/16214116
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.