IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) INNOVATION AND TECHNOLOGICAL CHANGE Code 16214219
Study programme
Bachelor's Degree in Business Administration and Management (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Català
Department Economics
Coordinator
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
E-mail agusti.segarra@urv.cat
veronica.fernandez@urv.cat
Lecturers
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
FERNÁNDEZ GUAL, VERÓNICA
Web
General description and relevant information La matèria s'ocupa d’un dels principals instruments de les empreses per a competir: la innovació en els productes, els processos, los organitzacions o els canals de marketing. Les empreses que innoven milloren la seva capacitat per competir en els mercats, però també afecten favorablement a les empreses del voltant, gràcies als efectes positius que provoca el coneixement. Avui el paper del coneixement en el progrés i el creixement dels països és inqüestionable, i per això tots els governs despleguen molts esforços per facilitar que les seves empreses inverteixen en la innovació. La segona part del temari adopta una dimensió més normativa de cara a estudiar els instruments a l’abast dels governs, especialment del català, per fomentar la innovació empresarial. Aquesta matèria fa un ressò especial de la contribució del canvi tecnològic al creixement econòmic i al benestar social.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
 A6 Draw up projects about overall management or the functional areas of a company that reflect their ability to identify and carry out business initiatives.
 A7 Scientifically analyze case studies of businesses and business problems and can draw up consultancy reports that respond to these problems.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
 B3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Search for sources of statistical and business information.
 A6 Create a plan for managing an innovation project.
Manage company R+D+I projects.
 A7 Write sectorial studies on the dynamics of specific markets.
Be able to write reports on the internals evolution of companies.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Identify problems and take decisions to solve them.
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Adopt realistic strategies for solving problems.
 B3 Be aware of the limitations and weak points of their work processes and methods.
Identify the results of innovation.
Analyze the risks and benefits of innovation.
Be aware of who is affected by innovation and how.
 B4 Present results before the stipulated deadlines.
Recognize the good and bad points of their approach to a particular task.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. PRESENTACIÓ DEL CURS I PLA DE TREBALL
1.1 Pla de treball i objectiu de la matèria
1.2 Calendari i activitats del curs
1.3 Un cas d’empresa innovadora: El Bulli
1.4 Un cas d’una indústria: la història del neumàtic
1.5 Les fonts estadístiques
1.6 Estructura d’un article i referències bibliogràfiques

TEMA 2. LA ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ
2.1 La Economia de la Innovació
2.2 Els manuals de la família Frascati
2.3 El Manual d’Oslo
2.4 Definicions de la I+D i de la innovació
2.5 Les fonts de la innovació
2.6 Tipologia d'innovacions
2.7 La cooperació en projectes de I+D
2.8 El coneixement com a bé econòmic
2.9 Les externalitats del coneixement
TEMA 3. LA INNOVACIÓ I ELS ECONOMISTES
3.1 Els economistes clàssics i la innovació
3.2 La teoría de Schumpeter: la figura de l’emprendedor
3.3 Les hipòtesis de Schumpeter: la destrucció creativa
3.4 L’estructura del mercat i els incentius per innovar
3.5 Dimensió de la empresa i incentius per innovar
3.6 Innovació i competència en els mercats
TEMA 4. LA INNOVACIÓ I L’ESTRUCTURA DE MERCAT
4.1 La naturalesa del coneixement
4.2 La innovació, el monopoli i la competència perfecta
4.3 La innovació i el monopoli
4.4 La innovació i la competència perfecta
4.5 La innovació i l'oligopoli
4.6 El lideratge tecnològic
TEMA 5. INNOVACIÓ I CREIXENT ECONÓMIC
5.1 La evidència empírica
5.2 La innovació i el benestar del països
5.3 Les teoríes del creixement econòmic
5.4 Els models neoclàssics de creixement econòmic
4.5 Els models de creixement endògen
TEMA 6.-ELS SISTEMES D’INNOVACIÓ
6.1 El sistema de recerca i innovació.
6.2 Els agents del sistema
6.3 Els sistemes nacionals, territorials o sectorials
6.4 La transferència de tecnologia
6.5 La cooperació en projectes d'I+D
TEMA 7.- LA POLÍTICA D’I+D+I A CATALUNYA I A ESPANYA
7.1 Les polítiques públiques de ciència i tecnologia
7.2 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
7.3 Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó.
7.4 Les patents
7.5 Efectes i objectius de les patents
TEMA 8.- ELS PROJECTES D'INNOVACIÓ A LES EMPRESES
8.1 Què es un projecte d'innovació?
8.2 Elements que participen en un projecte d'innovació
8.4 Gestió de projectes d’I+D
8.3 Les agències de suport a la I+D+i
8.4 Les ajudes a la I+D+i

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A2
A7
22 22 44
Assignments
A6
B2
B4
22 50 72
Debates
B3
C4
4 16 20
Personal tuition
6 0 6
 
Extended-answer tests
A2
A6
A7
2 0 2
Extended-answer tests
A2
A6
A7
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació?
Lecture En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle.
Assignments Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories.
Debates En aquests espais es preten crear ambients per a debatre aspectes relacionats amb temes actuals de les nostres societats, en especial relacionats amb la innovació i la ciència.
Personal tuition Espais tuturial entre el professor/a i l'estudiant/a.
Resolució de dubtes, problemes, plantejament de questions, etc.

Personalized attention
Description
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora. Es durà a terme al despatx o en les hores de consulta previament determinades.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A6
B2
B4
Primer treball individual sobre una empresa innovadora


Segon treball en equip sobre una empresa innovadora
10%



10%
Extended-answer tests
A2
A6
A7
Prova parcial no eliminatòria (temes 1,2,3 i 4)



10%
Extended-answer tests
A2
A6
A7

Prova final eliminatòria
60%
Others  

Resolució de problemes i participació

10%
 
Other comments and second exam session

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat.

La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima.


Sources of information

Basic

OCDE (2005) Manual de Oslo, París

OCDE (2005) Manual de Frascati, París

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

Complementary

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Sthephan, P.E. (1996): “The Economics of Science”, Journal of Economic Literature, 34: 1199-1235.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.