Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
| A6 |
Draw up projects about overall management or the functional areas of a company that reflect their ability to identify and carry out business initiatives.
|
| A7 |
Scientifically analyze case studies of businesses and business problems and can draw up consultancy reports that respond to these problems.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Effective solutions to complex problems |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Search for sources of statistical and business information.
| | A6 |
Create a plan for managing an innovation project.
Manage company R+D+I projects.
| | A7 |
Write sectorial studies on the dynamics of specific markets.
Be able to write reports on the internals evolution of companies.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Identify problems and take decisions to solve them.
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Adopt realistic strategies for solving problems.
| | B3 |
Be aware of the limitations and weak points of their work processes and methods.
Identify the results of innovation.
Analyze the risks and benefits of innovation.
Be aware of who is affected by innovation and how.
| | B4 |
Present results before the stipulated deadlines.
Recognize the good and bad points of their approach to a particular task.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1. PRESENTACIÓ DEL CURS I PLA DE TREBALL |
1.1 Pla de treball i objectiu de la matèria
1.2 Calendari i activitats del curs
1.3 Un cas d’empresa innovadora: El Bulli
1.4 Un cas d’una indústria: la història del neumàtic
1.5 Les fonts estadístiques
1.6 Estructura d’un article i referències bibliogràfiques
|
TEMA 2. LA ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ |
2.1 La Economia de la Innovació
2.2 Els manuals de la família Frascati
2.3 El Manual d’Oslo
2.4 Definicions de la I+D i de la innovació
2.5 Les fonts de la innovació
2.6 Tipologia d'innovacions
2.7 La cooperació en projectes de I+D
2.8 El coneixement com a bé econòmic
2.9 Les externalitats del coneixement
|
TEMA 3. LA INNOVACIÓ I ELS ECONOMISTES |
3.1 Els economistes clàssics i la innovació
3.2 La teoría de Schumpeter: la figura de l’emprendedor
3.3 Les hipòtesis de Schumpeter: la destrucció creativa
3.4 L’estructura del mercat i els incentius per innovar
3.5 Dimensió de la empresa i incentius per innovar
3.6 Innovació i competència en els mercats
|
TEMA 4. LA INNOVACIÓ I L’ESTRUCTURA DE MERCAT |
4.1 La naturalesa del coneixement
4.2 La innovació, el monopoli i la competència perfecta
4.3 La innovació i el monopoli
4.4 La innovació i la competència perfecta
4.5 La innovació i l'oligopoli
4.6 El lideratge tecnològic
|
TEMA 5. INNOVACIÓ I CREIXENT ECONÓMIC |
5.1 La evidència empírica
5.2 La innovació i el benestar del països
5.3 Les teoríes del creixement econòmic
5.4 Els models neoclàssics de creixement econòmic
4.5 Els models de creixement endògen
|
TEMA 6.-ELS SISTEMES D’INNOVACIÓ |
6.1 El sistema de recerca i innovació.
6.2 Els agents del sistema
6.3 Els sistemes nacionals, territorials o sectorials
6.4 La transferència de tecnologia
6.5 La cooperació en projectes d'I+D
|
TEMA 7.- LA POLÍTICA D’I+D+I A CATALUNYA I A ESPANYA |
7.1 Les polítiques públiques de ciència i tecnologia
7.2 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
7.3 Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó.
7.4 Les patents
7.5 Efectes i objectius de les patents
|
TEMA 8.- ELS PROJECTES D'INNOVACIÓ A LES EMPRESES |
8.1 Què es un projecte d'innovació?
8.2 Elements que participen en un projecte d'innovació
8.4 Gestió de projectes d’I+D
8.3 Les agències de suport a la I+D+i
8.4 Les ajudes a la I+D+i
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
2 |
4 |
Lecture |
|
22 |
22 |
44 |
Assignments |
|
22 |
50 |
72 |
Debates |
|
4 |
16 |
20 |
Personal attention |
|
6 |
0 |
6 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
Extended-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació?
|
Lecture |
En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle. |
Assignments |
Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories. |
Debates |
En aquests espais es preten crear ambients per a debatre aspectes relacionats amb temes actuals de les nostres societats, en especial relacionats amb la innovació i la ciència. |
Personal attention |
Espais tuturial entre el professor/a i l'estudiant/a.
Resolució de dubtes, problemes, plantejament de questions, etc. |
Description |
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne
L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora.
Es durà a terme al despatx o en les hores de consulta previament determinades. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Assignments |
|
Treball en equip sobre una empresa innovadora |
20%
|
Extended-answer tests |
|
Prova parcial no eliminatòria (temes 1,2,3 i 4)
|
20% |
Extended-answer tests |
|
Prova final eliminatòria |
50% |
Others |
|
Resolució de problemes i participació |
10% |
|
Other comments and second exam session |
La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat. La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima. |
Basic |
|
OCDE (2005) Manual de Oslo, París OCDE (2005) Manual de Frascati, París Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid. Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134. |
Complementary |
|
Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento
económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona. Schumpeter, J. (1945):
Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968). Audretsch, D. and Acs,
Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic
Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744. Sthephan, P.E. (1996):
“The Economics of Science”, Journal of Economic Literature, 34:
1199-1235. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|