Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Learn about the most important economic events in the world (and Spain) during the Contemporary Era (18th-20th centuries)
Distinguish between the various economic policies implemented during the 19th and 20th centuries.
Identify the characteristics of each economic system over time and know when and where the system was in operation.
Locate the Spanish economy within the global order of the 19th and 20th centuries.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Understand the importance of mental schemas other than their own.
Ask intelligent questions that challenge what they have learned and show initiative in their search for information.
| | B3 |
Be aware of the limitations and weak points of their work processes and methods.
Experiment with new procedures.
Be aware of who is affected by innovation and how.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Els inicis de l'economia industrial |
1.1. De la base agrària a l’economia industrial
1.2. La industrialització: difusió o procés estructural?
1.3. Models d’industrialització.
|
Tema 2. L’ordre econòmic internacional sota els principis de l’Escola Clàssica (1848-1914). |
2.1. Els cicles de l’economia internacional.
2.2. Els principis de l’Escola Clàssica.
2.3. Expansió i nova estructura d’intercanvis.
2.4. La progressiva liberalització del tràfec de mercaderies.
2.5. La circulació de factors de producció al segle XIX.
2.6. La crisi de 1873 i el seu impacte.
2.7. Les respostes a la crisi entre els països líders.
2.8. Antigues i noves potències en el llindar de la Primera Guerra Mundial
|
Tema 3. L’economia espanyola durant el segle XIX. |
3.1. Els condicionants d’industrialització a Espanya
3.2. Endeutament i política econòmica a l’Espanya del segle XIX
3.3. L’impacte de la crisi de 1873 a Espanya
3.4. La difusió de l’Escola Alemanya entre els països endarrerits
3.5. La reorientació del capitalisme espanyol: aïllament i diversificació estructural de l’economia.
|
Tema 4. Reconstrucció i desequilibris de l’economia internacional: la primera postguerra mundial. |
4.1. Els efectes directes de la Guerra obre l’economia europea.
4.2. Formació de l'economia socialista centralitzada.
4.3. Europa: Deute, Reparacions de guerra i desordre monetari.
4.4. Els EEUU: paradoxes del seu creixement.
4.5. Els errors de la reconstrucció: la fi de la vella Europa.
4.6. Espanya després de la Gran Guerra.
|
Tema 5. La crisi econòmica dels anys trenta i les sortides per fer-li front. |
5.1. El crac borsari i la Gran Depressió als Estats Units
5.2. La inviabilitat de les postures clàssiques: Gran Bretanya.
5.3. L'Estat, corrector social: el New Deal, França.
5.4. L'Estat planificador: Alemanya i la URSS.
5.5. Espanya, exemple arquetípic de les disfuncions.
5.6. Aspectes econòmics de la II Guerra Mundial.
.
|
Tema 6. El model d’acumulació posterior a la II Guerra Mundial: l’expansió. |
6.1. Els pilars de l’Ordre Econòmic Internacional amb referent EEUU.
6.2. La política econòmica keynesiana i el creixent paper de l'Estat.
6.3. L'expansió del model stalinista després de la II Guerra Mundial.
6.4. Les condicions del creixement econòmic durant l'etapa expansiva. 6.5. Les desigualtats en el creixement econòmic mundial.
6.6. De l’Autarquia al Desarrollisme: la consolidació d’una economia industrial a Espanya.
6.7. L’abast del “miracle econòmic” a Espanya: debilitat estructural i escassa competitivitat.
|
Tema 7. La fi de l’expansió: la crisi dels anys setanta i vuitanta i els nous reptes per a l’economia mundial. |
7.1. La crisi dels anys setanta.
7.2. Del cercle virtuós al cercle viciós: l’estagflació.
7.3. Canvis en la política econòmica occidental: el neoliberalisme.
7.4. L'enfonsament de la URSS com a model alternatiu de modernització.
7.5. La gestió de la globalització (EEUU, Unió Europea, Japó i Xina) i els moviments antisistèmics.
7.6. Nous problemes: pressió demogràfica, dependència alimentària i crisi ecològica.
7.7. L’economia espanyola de les últimes dècades.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
1 |
2 |
Lecture |
|
47 |
49 |
96 |
Problem solving, exercises |
|
5 |
21 |
26 |
Assignments |
|
3 |
19 |
22 |
Personal tuition |
|
2 |
0 |
2 |
|
Mixed tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc. |
Lecture |
Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle. |
Problem solving, exercises |
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l. |
Assignments |
Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació (primàries i/o secundàries segons s'hi escaigui).
Serà important també el cumpliment del format acadèmic indispensable en una tasca d'aquest tipus. |
Personal tuition |
Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (pràctiques). Veure especificacions de l'apartat 6. |
Description |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma.
A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises |
|
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l. |
30% |
Assignments |
|
Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació, primàries i/o secundàries.
S'hi valora la informació aportada, l'estructuració del contingut i la coherència.
Es tindrà en molt en compte el correcte cumpliment amb el format propi d'un treball acadèmic (citació, referències, etc) |
20% |
Mixed tests |
|
Amb caràcter general (Primera i Segona Convocatòria), una prova final, en la data de les convocatòries oficials, que integrarà preguntes de desenvolupament, curtes i interpretació de dades.
Exclusivament en Primera Convocatòria, i depenent de l'evolució del curs, aquest tipus de prova pot ser substituïda per una altra de preguntes curtes, o bé de desenvolupament, o bé de comentari de dades, segons preferències de l'alumnat.
Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió.
|
50% |
Others |
|
Per obtenir l'aprovat, cal haver lliurat tots els exercicis i lectures, a més de fer l'examen. Es tindrà positivament en compte l'interès que l'alumne hagi mostrat d'una manera continuada per la matèria, com també l'assistència a classe (tot i no ser obligatòria). |
|
|
Other comments and second exam session |
SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades; caldrà repetir aquells exercicis/lectures suspesos i presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (30% exercicis-20% lectures- 50% examen). L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Basic |
WILLIAMSON, J.G., El desarrollo económico mundial en perspectiva histórica. Cinco siglos de revoluciones industriales, globalización y desigualdad. , Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza
GONZALEZ ENCISO, A.; MATÉS, J.M. , Historia Económica de España, Ariel, Barcelona
CAMPS, E., Historia económica mundial. La formación de la Economía internacional (siglos XVI-XX), McGraw Hill, Madrid
COMIN, F., Historia económica mundial. De los orígenes a la actualidad, Alianza Editorial, Madrid
ZAMAGNI, V, Historia Económica de la Europa Contemporánea., Crítica, Barcelona
TORTELLA, G., El desarrollo de la España Contemporánea. Historia Económica de los siglos XIX y XX, Alianza Editorial, Madrid
NADAL, J. (Dir.), Atlas de la industrialización de España, BBVA i Crítica, Barcelona
MUIÑOS, M. J. i TEROL, V., Materials d’Història Econòmica, URV i Cossetània, Tarragona-Valls
MARICHAL, C, Nueva historia de las grandes crisis financieras. Una perspectiva global, 1873-2008, Debate, Madrid
MALUQUER DE MOTES, J, Història econòmica de Catalunya, S. XIX i XX, UOC i Proa, Barcelona
MADDISON, A., La economía mundial, 1820-1992. Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid
LANDES, D. S., La riqueza y la pobreza de las naciones, Crítica, Barcelona
KINDLEBERGER, C.P, Historia financiera de Europa occidental, Crítica, Barcelona
HERNANDEZ, M. et altri, Historia Económica Mundial, Crítica, Barcelona
GÓMEZ MENDOZA, A. (Coord.), Economía y sociedad de la España moderna y contemporánea, Síntesis, Madrid
GUTIERREZ, M. (Coord.) , Homenatge al Doctor Jordi Nadal. La industrialització i el desenvolupament econòmic a Espanya, ublicacions de la Universitat de Barcelona, Barcelona
GARRABOU, R, Sombras del Progreso. Las huellas de la Historia Agraria, Crítica, Barcelona
FOREMAN-PECK, J., Historia Económica Mundial. Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid
FELIU, G. i SUDRIÀ, C., Introducció a la Història Econòmica Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València
EICHENGREEN, B, La globalización del capital: historia del sistema monetario internacional, , Barcelona
DD. AA, Historia Económica de España, Crítica, Barcelona
DD. AA, Historia Económica Regional de España, Crítica, Barcelona
CARRERAS, A., coord, Estadísticas históricas de España (S. XIX y XX), Fundación Banco Exterior, Madrid
PALAFOX, J. (Ed:), Los tiempos cambian. Historia de la Economía, Tirant Humanidades, València
|
|
Complementary |
COMIN, F.; HERNÁNDEZ, M (Eds.), Crisis económicas en España, 1300-2012 Lecciones de la Historia, ,
NADAL, J. y CATALAN, J., La cara oculta de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes (siglos XIX y XX), Alianza Editorial, Madrid
NADAL, J. y CARRERAS, A. (Ed.), Pautas regionales de la industrialización española (Siglos XIX y XX), Ariel, Madrid
NADAL, J, Moler, tejer y fundir. Estudios de historia económica, Ariel, Barcelona
NADAL, J. (Dir.), Història Econòmica de la Catalunya Contemporània, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
MARTIN RODRIGUEZ, M, Análisis económico y revolución liberal en España, Civitas, Madrid
MADDISON, A., Historia del desarrollo capitalista. Sus fuerzas dinámicas, Ariel, Barcelona
KINDLEBERGER, C. P , La crisis económica 1929-1939., Capitán Swing Ed., Madrid
HOBSBAWM, E, Historia del Siglo XX., Crítica, Barcelona
GONZÁLEZ SÁNCHEZ, V. (Coord.), Globalización. Un enfoque interdisciplinario, Tirant Lo Blanch, València
FOGEL, R. W., Escapar del hambre y la muerte prematura, 1700-2100, Alianza Editorial, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento: el desarrollo de los estados y de los mercados en Europa, 1300-1750, Universidad de Valencia, València
DD. AA, Homenaje a Gabriel Tortella. Las claves del desarrollo económico y social, Universidad de Alcalá, Madrid
COMIN, F., Hacienda y economía en la España contemporánea, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid
CABANA, F., Caixes i Bancs de Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
CABANA, F., àbriques i empresaris. Els protagonistes de la revolució industrial a Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
BERG, M., La era de las manufacturas, 1700-1820. Una nueva historia de la revolución industrial británica, Crítica, Barcelona
BABIANO, J. i FERNANDEZ, A., La Patria en la maleta, GPS, Madrid
ANES, G., Historia económica de España. Siglos XIX y XX, Galaxia Gutenberg y Círculo de Lectores, Barcelona
ANDERSON, M, Aproximación a la historia de la familia occidental, 1500-1914, Siglo XXI, Madrid
RINGROSE, D. R., Imperio y península. Ensayos sobre historia económica de España (Siglos XVI-XX), Siglo XXI, Madrid
PRADOS DE LA ESCOSURA, L, De imperio a nación. Crecimiento y atraso económico en España, 1780-1930, Alianza Editorial, Madrid
TEMIN, P., La nueva historia económica. Lecturas seleccionadas, Alianza Editorial, Madrid
POLANYI, K., El sustento del hombre., Capitán Swing Ed., Madrid
WRIGLEY, E. J., Gentes, ciudades, riqueza, Crítica, Barcelona
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|