DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA Codi 16224004
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
DAHM ., MATTHIAS
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
LLOP LLOP, MARIA
Adreça electrònica maria.llop@urv.cat
sebastian.cano@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
xavier.ponce@urv.cat
matthias.dahm@urv.cat
patricia.esteve@urv.cat
Professors/es
LLOP LLOP, MARIA
CANO BERLANGA, SEBASTIÁN
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
DAHM ., MATTHIAS
ESTEVE GONZÁLEZ, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria econòmica, en particular l'anàlisi microeconòmica dels mercats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Sap explicar i analitzar el mercat de competència perfecta.
Analitza els efectes de les fallades de mercat en els mercats competitius.
 A7 Entén la integració dels mercats locals i nacionals dintre del mercat internacional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció
PART I. Mercats competitius
1. Mercat competitiu: la demanda • Els incentius a l'intercanvi
• La demanda de mercat
• Llei de la demanda i elasticitat-preu de la demanda
2. Mercat competitiu: l’oferta i l’equilibri • L’oferta de mercat: producció, preus i altres factors
• Llei de l’oferta i elasticitat
• Equilibri i forces de mercat: estabilitat i aplicacions d’elasticitat
• Estàtica comparativa: modificacions de l'equilibri
• Avaluació de l’equilibri: excedent dels consumidors, excedent dels productors, eficiència
3. Mercats competitius intervinguts • Preus màxims i mínims
• Impost i subsidis sobre la quantitat
• Incidència de l'impost sobre els consumidors i els productors
4. Mercats competitius globals • Integració d’un mercat petit al mercat internacional d’un bé
• Integració d’un mercat gran al mercat internacional d’un bé
• Aranzels, quotes, subvencions a l’exportació
PART II. Fallides de mercat
5. Externalitats, béns públics i informació incompleta • Les externalitats com a problema per als mercats
• Solucions
• Els béns públics com a problema per als mercats
• Solucions a la insuficient provisió privada d’un bé públic
• La manca d’informació com a problema per als mercats
• Solucions: senyalització
6. Mercats no competitius • Competència imperfecta
• Monopoli
• Solucions


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A7
2 1 3
Sessió Magistral
A1
A7
37 44 81
Resolució de problemes, exercicis
A1
A7
B1
C1
C4
13 45 58
Atenció personalitzada
B1
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
A7
B1
C1
C4
4 0 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A7
B1
C1
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne (fora de l'aula) i del professor (a l'aula).

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Al principi del curs cada professor indicarà les seves hores d'atenció.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A7
B1
C1
C4
Una sèrie de proves a l'aula sobre els problemes i exercicis que s'han treballat fora de l'aula. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A7
B1
C1
C4
Un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test). 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 2a convocatòria es farà mitjançant un examen final sobre tot el temari (preguntes curtes obertes o de tipus test), que determinarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

MANKIW, N. Gregory: Principios de Economía. 4ª ed., Thomson, Madrid, 2007.

BERNANKE, B. S. y FRANK, R. H.: Principios de economía, 3ª edición, McGraw-Hill, 2007.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Més detalls al principi del curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent